- 7 okt 2011
- 208
- 0
- 0
Laatst was ik lekker aan de IS200 aan het sleutelen toen de buurvrouw langs kwam. Voorbumper lag van de Lex af en de koplampen lagen eruit. De buurvrouw sloeg het hele tafereel gade en kwam naar me toe: je gaat me toch niet vertellen dat je je Lexus gaat tunen? Zo'n lexus is toch een verschrikkelijk mooie en luxe auto?
Beide vragen kon ik niet ontkennend beantwoorden... Hetgeen mij aan het denken zette, waarom tune je een auto eigenlijk?
Ik kon een hele lijst met antwoorden verzinnen, maar de belangrijkste reden is denk ik het lastigst om uit te leggen. Dat je je auto graag sneller, mooier, luxer en sportiever wil maken is prima te verklaren en is voor "niet-tuners" nog wel te begrijpen, maar de diepere gedachte achter het tunen is gecompliceerder.
Na jaren van ontwikkelen, testen en afstellen zet een fabrikant een model met een weloverwogen, op de doelgroep gerichte marketing campagne in de markt. Ik ga er nog steeds van uit dat zeker een fabrikant als Lexus (evenals andere perfectionistisch ingestelde japanners) een auto in de markt zet die zo goed is als wat op dat moment maximaal haalbaar is. Ik ga er ook van uit dat de fabrikant een optimaal compromis heeft gezocht tussen comfort, gebruiksgemak en praktisch nut enerzijds en sportiviteit, uitstraling en begeerlijkheid anderzijds. Toch is die Lexus die op het moment van introductie het beste vertegenwoordigde wat Lexus kon ontwikkelen niet goed genoeg in mijn ogen. Vanaf moment 1 zijn er zaken die ik mooier, beter, luxer of sportiever wil maken...
Waarom?
Persoonlijk denk ik dat tuning voortkomt uit een bepaalde individualiseringsdrang (mooi scrabble woord...). Ik wil een auto rijden die zo is zoals ik hem wil hebben, die precies dat doet wat ik ervan wil en die bovenal vertegenwoordigd wie en wat ik ben. Het gevoel in een auto te rijden die je zelf zo hebt bedacht, uitgezocht, samengesteld en met je eigen handen (en hier en daar een handje hulp) hebt opgebouwd is denk ik de echte drijfveer achter het modificeren van je auto. Een creatieve uitlaatklep en een verlengstuk van je persoonlijkheid zo je wilt. Probeer dat alleen eens aan je buurvrouw duidelijk te maken...
Wat is voor jullie de reden om een in de basis vreselijk goede auto toch nog aan te pakken?
Beide vragen kon ik niet ontkennend beantwoorden... Hetgeen mij aan het denken zette, waarom tune je een auto eigenlijk?
Ik kon een hele lijst met antwoorden verzinnen, maar de belangrijkste reden is denk ik het lastigst om uit te leggen. Dat je je auto graag sneller, mooier, luxer en sportiever wil maken is prima te verklaren en is voor "niet-tuners" nog wel te begrijpen, maar de diepere gedachte achter het tunen is gecompliceerder.
Na jaren van ontwikkelen, testen en afstellen zet een fabrikant een model met een weloverwogen, op de doelgroep gerichte marketing campagne in de markt. Ik ga er nog steeds van uit dat zeker een fabrikant als Lexus (evenals andere perfectionistisch ingestelde japanners) een auto in de markt zet die zo goed is als wat op dat moment maximaal haalbaar is. Ik ga er ook van uit dat de fabrikant een optimaal compromis heeft gezocht tussen comfort, gebruiksgemak en praktisch nut enerzijds en sportiviteit, uitstraling en begeerlijkheid anderzijds. Toch is die Lexus die op het moment van introductie het beste vertegenwoordigde wat Lexus kon ontwikkelen niet goed genoeg in mijn ogen. Vanaf moment 1 zijn er zaken die ik mooier, beter, luxer of sportiever wil maken...
Waarom?
Persoonlijk denk ik dat tuning voortkomt uit een bepaalde individualiseringsdrang (mooi scrabble woord...). Ik wil een auto rijden die zo is zoals ik hem wil hebben, die precies dat doet wat ik ervan wil en die bovenal vertegenwoordigd wie en wat ik ben. Het gevoel in een auto te rijden die je zelf zo hebt bedacht, uitgezocht, samengesteld en met je eigen handen (en hier en daar een handje hulp) hebt opgebouwd is denk ik de echte drijfveer achter het modificeren van je auto. Een creatieve uitlaatklep en een verlengstuk van je persoonlijkheid zo je wilt. Probeer dat alleen eens aan je buurvrouw duidelijk te maken...
Wat is voor jullie de reden om een in de basis vreselijk goede auto toch nog aan te pakken?