Tuning, waarom?

D-Per4mance

Actief
7 okt 2011
208
0
0
Laatst was ik lekker aan de IS200 aan het sleutelen toen de buurvrouw langs kwam. Voorbumper lag van de Lex af en de koplampen lagen eruit. De buurvrouw sloeg het hele tafereel gade en kwam naar me toe: je gaat me toch niet vertellen dat je je Lexus gaat tunen? Zo'n lexus is toch een verschrikkelijk mooie en luxe auto?
Beide vragen kon ik niet ontkennend beantwoorden... Hetgeen mij aan het denken zette, waarom tune je een auto eigenlijk?
Ik kon een hele lijst met antwoorden verzinnen, maar de belangrijkste reden is denk ik het lastigst om uit te leggen. Dat je je auto graag sneller, mooier, luxer en sportiever wil maken is prima te verklaren en is voor "niet-tuners" nog wel te begrijpen, maar de diepere gedachte achter het tunen is gecompliceerder.
Na jaren van ontwikkelen, testen en afstellen zet een fabrikant een model met een weloverwogen, op de doelgroep gerichte marketing campagne in de markt. Ik ga er nog steeds van uit dat zeker een fabrikant als Lexus (evenals andere perfectionistisch ingestelde japanners) een auto in de markt zet die zo goed is als wat op dat moment maximaal haalbaar is. Ik ga er ook van uit dat de fabrikant een optimaal compromis heeft gezocht tussen comfort, gebruiksgemak en praktisch nut enerzijds en sportiviteit, uitstraling en begeerlijkheid anderzijds. Toch is die Lexus die op het moment van introductie het beste vertegenwoordigde wat Lexus kon ontwikkelen niet goed genoeg in mijn ogen. Vanaf moment 1 zijn er zaken die ik mooier, beter, luxer of sportiever wil maken...
Waarom?
Persoonlijk denk ik dat tuning voortkomt uit een bepaalde individualiseringsdrang (mooi scrabble woord...). Ik wil een auto rijden die zo is zoals ik hem wil hebben, die precies dat doet wat ik ervan wil en die bovenal vertegenwoordigd wie en wat ik ben. Het gevoel in een auto te rijden die je zelf zo hebt bedacht, uitgezocht, samengesteld en met je eigen handen (en hier en daar een handje hulp) hebt opgebouwd is denk ik de echte drijfveer achter het modificeren van je auto. Een creatieve uitlaatklep en een verlengstuk van je persoonlijkheid zo je wilt. Probeer dat alleen eens aan je buurvrouw duidelijk te maken...

Wat is voor jullie de reden om een in de basis vreselijk goede auto toch nog aan te pakken?
 

micdee

Heel actief
16 jul 2011
694
2
0
Tuning betekent voor mij sowieso prestatie verbeteren, op motorisch gebied en rijgedrag.

Een fabrikant kan namelijk nooit het maximale uit een auto halen, aangezien de auto op meerdere plaatsen van de wereld verkocht wordt en daar de lokale omstandigheden veelal erg kunnen verschillen van elkaar, denk aan benzine kwaliteit, zuurstofgehalte....

Door tuning kan je de auto beter naar de omstandigheden van hier afstellen en ook zelf bepalen welke risico's je met de tuning wil lopen.

En met de tuning kan je je natuurlijk weer meer onderscheiden van de rest van de eigenaars van dezelfde type auto.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Tuning is voor mij, jezelf kunnen onderscheiden van de rest met subtiele aanpassingen, waar meestal alleen de kenner dat opmerkt of weet waar het vandaan komt. Het moet voor mij lijken alsof de auto zo uit het fabriek is gerold...
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Ik ga me bijna volledig aansluiten op mlcoolj. Daarnaast vind ik het wel prettig om zelfs meer vermogen uit de auto te halen en toch te pushen tot het maximum. Net zoiets als.. stel je lichaam is erop gebouwd om de marathon in 4 uur te lopen en jij wilt toch die 3:50 halen. Het MOET niet, maar voelt toch echt lekker aan als het kan.
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
tuning; mooi word en word teveel misbruikt door jan en alleman.

Voor mij is tuning de auto performance en handling naar mijn smaak zetten. Wat MICDEE zegt vind ik gedeeltelijk kloppen. Maar de doelgroep van een auto bepaalt ook grotendeels het gedrag van de auto. De IS200 bijvoorbeeld is een doelgroep van 25-40 zelfde als de bmw 3 series. Daardoor is het gedrag "sportief" maar niet mega strak.

Persoonlijk vind ik de is200 vlot genoeg. Maar eigenlijk, voor het "sport" model had die auto gewoon 200pk plus moeten hebben want eigenlijk is het gewoon een traag ding met zijn gewicht.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Robokill zei:
Persoonlijk vind ik de is200 vlot genoeg. Maar eigenlijk, voor het "sport" model had die auto gewoon 200pk plus moeten hebben want eigenlijk is het gewoon een traag ding met zijn gewicht.

Er zijn 3 type motoren in de IS gen. 1:
2.0 4 cilinder, met meer dan 200 pk (altezza)
2.0 6 cilinder, met zo'n 150 pk
3.0 6 cilinder, met meer dan 200 pk.

Dus wat dat betrefd heb je niet helemaal gelijk, dan heb je misschien het verkeerde type gekozen.


Maar goed, back on topic.

Tuning betekend voor mij het personaliseren van je auto. Laten zien wat je ben, zitten er overal spoilers en lipjes in de gekste kleuren, zit er overdone stickerwerk op de auto en hangt er een beschuitbus zonder enige demping schreeuw je om aandacht en wil je gezien worden. Is de auto gewoon netjes class aangekleed mag je wel gezien worden maar kom je rustig in alle stilte voorbij suizen. Op zich vind ik tunen ook niet helemaal de goede benaming, tuning betekend eigenlijk optimaliseren, sommige mensen maken de auto onmogelijk om mee te rijden. Te lage bumpers en mega verlaging komt niks ten goede behalve de looks.
 

Esteban

Heel actief
5 okt 2010
611
0
0
Wat is tuning??
Is inderdaad het personaliseren van je wagen en is in sommige gevallen een "way of life".

Voor mij heb je 2 soorten: TUNIING en TJOENING, maar heeft geen uitleg nog zeker.....
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik maak verschil tussen tuning en styling. tuning is het motorisch en/of het rijgedrag aanpassen, dit zie je (bijna) niet als de auto stil staat.

Styling is het aanpassen van het uiterlijk (exterieur en interieur) van de auto.

Waarom tune je dan? Simpelweg om de auto meer af te stemmen op jouw gewenst rijgedrag. Het is dan wel handig om een auto zo dicht mogelijk bij jouw smaak te kopen (dus geen IS200 kopen als je er de rijeigenschappen van een IS-F uit wil halen, wat niet wil zeggen dat het niet kan).
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ik sluit mij aan bij de vorige sprekers, maar vooral bij Hube. Mooi verwoord. :hi:

Net als bij het bewust kiezen voor een bepaalde kleding- en levensstijl is het met de auto niet anders en verschillen de smaken ook per persoon. Daar hoort ook bij dat niet alle te verkrijgen onderdelen naar smaak kunnen zijn van de eigenaar, waardoor het wenselijk kan zijn dat sommige onderdelen vervangen of aangepast worden. Feitelijk doet de buurvrouw van D-Performance hetzelfde met haar (merk)kleding, waar ze toch weer andere sierraden, schoenen, tas en make-up kiest dan de ontwerper ooit had bedoeld.

Stylen en tunen zou ik doen om het geweldige compromis van de fabrikant (uitgangspunt) zoveel mogelijk te shiften naar mijn eigen automotive-ik voor een bepaald gebruik (daily driver/show car/track toy).
:)
 

Jimmy

Actief
18 jun 2010
310
5
18
Esteban zei:
Wat is tuning??
Is inderdaad het personaliseren van je wagen en is in sommige gevallen een "way of life".

Voor mij heb je 2 soorten: TUNIING en TJOENING, maar heeft geen uitleg nog zeker.....


Helemaal mee eens.

Ander voorbeeld is sommige mensen doen aan pimp my ride, en andere aan fuck my ride.
 

D-Per4mance

Actief
7 okt 2011
208
0
0
Ik haat de term gepimpt... Vragen mensen vaak: heb je die zelf zo gepimpt? Ehhm nee, zie jij 22 inch chroom?