Uitlijnen met spacers

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
11
18
Ik heb al een tijdje iets wat ik me afvraag en ik kan niet echt een goed antwoord vinden, dus ik denk... ik vraag het hier :D

De laatste keer dat ik bij Lexus Den Haag was, heb ik gevraagd of ze mijn auto konden uitlijnen.
Toen ik de auto op kwam halen bleek dat ze dit niet hadden gedaan en het argument was dat uitlijnen met spacers (ik heb 20mm achter geloof ik) niet mogelijk is.
De Euromaster heeft mijn auto na montage van de verlagingsveren gewoon uitgelijnd, met spacers.

Dus... 1 van de 2 is een prutser, maar wie?
Iemand hier ervaring met uitlijnen icm. spacers?
 
Laatst bewerkt:
Ja, klopt. Ik heb 1 van de 2 prutser genoemd, maar dat was meer om aan te geven (dat ik het gevoel heb) dat 1 van de 2 niet weet wat 'ie doet, gezien de tegenstrijdigheid.

Waar heb je het over man? Is er dan iemand die je verwijt dat je de dealer zwart maakt? Bang dat de 'dealer' meeleest? Je gaat zo de verdediging in en verzint mogelijke excuses waarom...

Hier heb ik het over, dat lijkt me toch een verwijt, of begrijp ik het verkeerd?

Dat hoor je te begrijpen en te accepteren en niet klakkeloos hier negatieve zaken, betreft in dit geval Lexus Den Haag, te trollen.

En ik weet verder niets over hoe en waar de dealer haar werk doet of laat doen, dus ik ging er gewoon van uit dat ze dat zelf doen.
Omdat ik toch nog steeds een wat hogere pet op heb van een Lexus dealer (die het model auto kent) tov. een Euromaster, dacht ik dat zij het zweverige wat mijn IS250 na uitlijning bij Euromaster heeft eruit konden krijgen.
 
Aha, dat bedoel je. Dat lijkt me meer een beetje 'sarcastische' uitspraak van Alor :smirk:

Dealer doet zaken met gelieerde bedrijven. Dus uitlijning, schade en etc. Dit soort klussen besteden ze logischerwijs uit naar een specialist. Voordeel is dat je 1 aanspreekpunt hebt, nadeel is dat je geen zicht hebt op wie het uitvoert.

Uitlijnen is een vak apart en een prof uitlijner kan vaak beter je problematiek oplossen dan een uitlijn kiloknaller. Ze rijden dan een stukje mee en kunnen veelal maatwerk leveren. Dat is wat anders dan simpelweg instellen op de fabrieksspecs. Zeker met een gewijzigde wiel setup kan dat voordeel opleveren.

Misschien wel de moeite waard hier eens naar te informeren bij jou in de buurt.

Btw, elke vakman op de hoek kan tegenwoordig beschikken over de onderhoudsschema's en specs (vrijgegeven door EU), hetgeen eerder enkel aan de dealer voorbehouden was.
 
Laatst bewerkt:
Ok, als je alleen de tekst leest is het lastig om sarcasme in te schatten.

Dat van de dealer wist ik niet, maar wel goed om te weten.
Ik dacht dat ze dat gewoon zelf deden.

Ik heb voor het uitlijnen, gezien de verlaging en spacers, al eens gepraat met Beek Racing in Den Haag.
Zij kunnen ook uitlijnen, maar zijn ook behoorlijk aan de prijs (wel veel ervaring met aangepaste onderstellen).
Misschien moet ik toch eens de investering doen en hen er naar laten kijken.

Wat me trouwens wel verbaast is dat spacers die breder zijn dan in Nederland is toegestaan kennelijk met een buitenlandse (EU) keuring wel worden toegelaten.
Ik zal eens kijken hoe breed ze precies zijn en wat dit betekent voor de Nederlandse wet :xx:
 
Klopt Niels. Die jongens nemen de tijd en stellen je onderstel perfect en zoveel mogelijk naar jouw wensen aan, b.v. verbeterde rechtuit stabiliteit, etc. Uiteraard kun je het resultaat zelf testen naderhand en rijden ze mee. Daar hangt idd een prijskaartje aan. Maatwerk dus, kun je niet verwachten van de dealer of algemene uitlijner (uitzonderingen daargelaten).