Uitlijning, trilling, geluid en verzoek proefrit

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Goedemorgen,

In vogelvlucht: sinds een paar maanden de tweede eigenaar van een IS300 Sportcross. Vanaf de proefrit viel mij een lichte trilling op. De dealer wees als oorzaak platte banden door stilstand aan (54 dagen). Bij het ophalen merkte ik het direct op. Ik had van mijn IS200 nog de velgen met daar omheen gloednieuwe Michelins Exalto HP's liggen. Deze gemonteerd. Die banden zijn een stuk stiller, het getril is er nog steeds en daarbij viel ook meer een geluid op. Om het goed te beschrijven is lastig natuurlijk, het klinkt als een soort zingen van de band, *joeng joeng joeng*. Vanaf 40 komt dit hoorbaar op en vanaf 100 a 110 begint de auto waarneembaar te trillen in de voortrein. Je voelt dit goed in de voetenruimte. De trilling komt ook door in de middenconsole. 'Oude' set velgen met Yokohama's teruggeplaatst. Probleem blijft hetzelfde. Dus banden en velgen zijn uitgesloten.
Rem je vanaf hogere snelheid steviger af, dan is het geluid op te roepen, alsof je kromme schijven hebt. Mogelijk dat daar een hele lichte afwijking in zit. De dealer kan deze zelf niet ontdekken.

Auto laten uitlijnen bij een ander bedrijf, daarbij bleek de stelnok van het subframe rechtsachter om de wielvlucht te stellen, compleet weggedraaid. Met moeite kunnen stellen. Aan de voorkant bleek de askanteling buiten de fabriekswaarden te vallen, terwijl deze niet stelbaar is. Zaterdag opnieuw uit laten lijnen.

Bij andere dealer naar laten kijken. Zij geven aan dat als de vorige eigenaar het e.e.a. krom heeft gereden, eventueel in combinatie met licht kromme schijven voor, de wielen voor dit geluid en trillingen kunnen zorgen.

De leverende dealer kan het zelf niet ervaren, de andere wel. Wat de oorzaak is, is nu de grote vraag. Iemand idee?n, welke richting moet worden opgezocht? Ken je een specialist? Daarnaast ben ik op zoek naar een IS300 eigenaar, liefst Sportcross, sedan is ook goed, om samen een proefrit te maken. Wie wil zich hiervoor lenen?

Groet,

Bas
 

Lexus is300

Actief
26 aug 2010
246
0
0
Ik heb een is 300 sportx, heb ook een tijd trillingen gehad, maar die zijn plots verdwenen.
Ik voelde t vooral in t stuur en gaspedaal, verleden september op de Duitse autobahn met 220 kmu bijna uit met auto gerammeld, heb t verleden maand terug geprobeert en toen trilde hij niet meer, ondertussen zijn de schijven vooraan vervangen, maar ik geloof nooit dat die trillingen in Duitsland door de schijven kwam.
Woon in Belgie dus testritje zal wat ver zijn maar t kan ;)
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
rij ook in een sportcross van 2004 zelfde uitvoering als jij en heb geen last van trillingen of wat dan ook.
enkel soms een lichte knak als ik over drempels rij of snel uitstuur om een parkeervak in te rijden.
dit ligt aan de fuseekogel linksvoor.
zit geen speling op maar knakt iets.
zolang het niet erger wordt laat ik het zo.

als je last hebt van trillingen voor en de auto is al uitgelijnd en de wielen goed gebalanceerd zou dat in ieder geval goed moeten zijn.
hoe is het met de wiellagers? als deze verstleten zijn / stoeprand zijn tegengekomen kunnen ze defect zijn.
echter zouden beide dealers en het bedrijf dat de auto heeft uitgelijnd dit ook moeten hebben gevonden.
echter het geluid dat je beschrijft zou je wel deze richting uit sturen.
ook gezien het feit dat het bij beide sets banden is....

woon in etten - leur dus mocht je een keer in de buurt zijn dan kun je wel een proefrit mee maken.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Ik heb geen sportcross maar wel de ervaring dat, als michelin banden ouder dan 5 jaar worden deze kunnen gaan zingen of in ieder geval de geluiden maak die jij omschrijf, dacht eerst ook dat het een wiellager was maar nu ik nieuwe banden heb is dit geluid verdwenen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je het in meerdere oorzaken moet zoeken ,dat het *joeng joeng joeng* geluid veroorzaakt wordt door oude uitgedroogde banden en de trillingen hier los van staan, succes
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
dat geluid is aanwezig bij beide sets banden en bij de vorige auto van de topicstarter was het geluid niet aanwezig eveneens met de genoemde michelin banden.
dit gaat in dit geval niet op dus vrees ik.
denk echt dat we moeten zoeken in de voorwielophanging (wiellagers oid)
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Je verhaal kan duiden op een kromme naaf, waar je wiel op gemonteerd wordt. Maar hebben ze bij het uitlijnen een slingering waargenomen van het wiel? (deze wordt gemeten om juist te kunnen uitlijnen)

Ik ben bereid om te rijden in jouw auto en jij in de mijne. (IS300 sedan) Ik beschik ook over een brug eventueel en een hoop kennis.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Dank voor de reacties. De Michelins zijn inderdaad gloedjenieuw. Ik heb nog een set Dunlop Sport Maxx (niet de TT) compleet nieuw liggen. Die vielen mij qua geluid tegen. * verkooppraatje aan *: te koop dus, mailen enzo kan. Mod, indien niet toegestaan zo, rustig weghalen hoor.

Auto is opnieuw uitgelijnd. Uitlijning is beter nu. Askanteling rechtsvoor valt nog buiten de toegestane waarde. Sporing rechtsachter stond opnieuw niet goed. Kan zijn dat nok dus verschuift. Daarom laten markeren. Auto lijkt goed te sporen, met een hele lichte neiging om makkelijker naar rechts te trekken. Kan ook bandendruk en/of slijtage van de Yokohama's zijn.
Ik heb de uitlijnspecialist niet gehoord over een kromme naaf of afwijking daarvan. Ik zag hem de auto heen en weer rijden om deze af te stellen voor verdere werkzaamheden. Toen gaf het apparaat geen bijzonderheden op.

Lagers denk ik niet aan, die hoor je dan eerder zoemen en ook vanaf lagere snelheid.

Gisteren droog weer en een lange afstand gereden op de originele set wielen met Yokohama's. Opvallend is dat deze bij hogere snelheid nu stiller lijken dan de Michelins. Alsof de Michelins door hun profiel het geluid/afwijking versterken. Je voelt met de Yokohama's wel de trilling en heel in de verte hoor je ook dat geluid. Cruise op 130 en je voelt de hele auto licht trillen en ergens een soort derde geluid, naast rijwind en banden, alsof een raam openstaat. Auto kan dus stiller zijn. Paar keer met hogere snelheid afgeremd, van 130 naar 80, auto trilt dan behoorlijk.

Schijven rondom zijn gecontroleerd door de leverende dealer uit Rotterdam zeggen ze. Tweede dealer uit Breda zegt remmen/klauwen voor goed. Schijven kunnen ze slingering zo niet van meten, zonder speciale apparatuur. Hoe kan de eerste dat dan wel? Achterste schijven zijn twee weken geleden afgedraaid, maar bleven verroest. Tweede dealer haalt met moeite verroestte delen van de achterste klauwen los en zorgt dat het alsnog goed zit. Onduidelijk of remblokken zijn vervangen na het afdraaien, wat wel aan te raden is. Rechtsachter is nu wel schoongeremd in twee dagen tijd, links blijft verroest. Je ziet wel een verschil opkomen met eerst.

Mijn idee nu is dat de schijven voor licht krom zijn en achter mogelijk een klauw toch niet helemaal jofel is. Dat zorgt ervoor dat pas bij hogere snelheden de auto gaat trillen. Met de Michelins hoor je vanaf lagere snelheid de schijven in de klauwen. Met stevig afremmen naar stilstand hoor je ook het *joeng joeng* bij beide banden. Opnieuw denk ik aan schijven.

Wat het lastige in dit verhaal is, is dat de eerste en leverende dealer het niet ondervind. Mja, dan wordt het lastig zoeken. De tweede ervaart het wel, maar had bij mijn laatste bezoek maar beperkt tijd. Ik heb nog garantie bij de leverende dealer, maar die is niet erg welwillend naar mijn gevoel. Een beetje Rotterdamse mentaliteit zal ik maar zeggen. Maakten ook doodleuk de uitlijnspecialist zwart, dat deze de nok kapot zou hebben gedraaid. Zij hebben nota bene de afgelopen negen jaar de auto geleverd en al het onderhoud uitgevoerd. Ze lijken de hakken in het zand te zetten dus. Als iemand de oorzaak aanwijst, zal de leverende dealer naar hun zeggen, gewoon alles onder garantie vervangen. Dus ik ben naarstig op zoek naar de oorzaak en liefst zonder dat ik bij een tweede dealer EUR 110,00 per uur kwijt ben.

Misschien dat op basis van dit verhaal men nieuwe idee?n heeft, anders een keer naar Krimpen aan de Lek.
;)
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ik heb op mijn werk een meetstatief om slingering te meten, en een beetje auto bedrijf heeft dit gewoon omdat je hier slingering van hele diverse dingen mee kan meten.
Mischien kan jij ergens informeren wat de max. slingering van de schijven en naven mag zijn, zo kan je duidelijk stellen wat er mis is.

De schijven achter horen wel gelijkmatig te roesten, als er 1 kant mooi schoon is en de andere kant verroest zou je zeggen dat de klauw niet los kan bewegen t.o.v de remklauw houder.

Een kapot gedraaide nok komt helaas wel vaker voor omdat sommige bedrijven niet doorhebben hoe de constructie werkt. En helaas is het zo dat bij uitlijn bedrijven vaak mensen werken die het trucje kennen met de computer, alles groen draaien dan is ie goed, denken ze. Max. tolerantie in sporing LV en min. in sporing RV gaat niet lekker rijden, maar de vlakjes op de computer waren groen... Vaak weten ze ook niet dat sommige dingen niet zozeer te verstellen zijn maar wel op andere manieren aan te passen zijn. Bijvoorbeeld door schokbreker koppen iets te verzetten of de fuseekogel te verzetten t.o.v. de draagarm.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
@ koen, staat de maximale slingering van schijven en naaf niet op die bahamut site.
Daar staat het complete werkplaatshandboek op.
Is best wel handig kan ik zeggen....
Komen soms wel eens is-en bij ons als toyotadealer en raadpleeg die dan even.
Is vaak beter dan een telefoontje naar de dealer....
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Ik begreep van de monteur uit Breda dat achter een vaste klauw is, waarbij alleen de remblokken bewegen. De nok is dan zelf kapotgedraaid door de leverende dealer. Onder het rijden merk je dat naar links sturen enige kracht kost en naar rechts meegaat. Ik zal de uitlijnrapporten eens uploaden.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Lacor zei:
Ik begreep van de monteur uit Breda dat achter een vaste klauw is, waarbij alleen de remblokken bewegen. De nok is dan zelf kapotgedraaid door de leverende dealer. Onder het rijden merk je dat naar links sturen enige kracht kost en naar rechts meegaat. Ik zal de uitlijnrapporten eens uploaden.


Ja klopt ja, zijn inderdaad vaste klauwen. Zou kunnen dat de pennen vast in de blokken zitten. Maar goed dat is snel te zien met de remmen los.

Dealers brengen vaak uitlijn werk weg omdat een uitlijn bank te kostbaar is. (doen wij ook)
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Hierbij de uitlijnrapporten. Donderdag ga ik opnieuw. Gesproken naar aanleiding van het advies van KWP om even verder te kijken dan alleen de 'groene vlakken' op het scherm van de uitlijnapparaat.
Daar wil ik even op wachten voor een volgend plan van aanpak. De dealer is nu namelijk volledig niet meewerkend. Nogal een zwart/wit houding.
@KWP, wellicht dat ik dan van jouw expertise gebruik wil gaan maken. Maar goed, dat is nog even afwachten in welke vorm ik het ga gieten.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Op zich zijn er geen hele grote afwijkingen op het rapport te zien.

De foto's van de schijven scheppen wat meer duidelijkheid. Bij het afdraaien komen er groefjes in de schijf, het oppervlak is niet helemaal vlak. In die groefjes ontaat roest wat je er niet direct afremt, achter wordt niet zo hard geremd als voor. De remblok voering is nog niet zover ingesleten dat deze de bodem van de groefjes raakt en deze zo dus 'schoonveegt' Ik neem aan dat je nog niet veel heb gereden na het afdraaien?



gr. koen
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Hierbij de uitlijning van vandaag. Stuur nog steeds een graad ofwat naar rechts. Sporing staat geheel goed. Stuur zou dus los moeten. Komt later. Korte rit naar huis, maar auto lijkt goed te sporen. Nog niet op hogere snelheid getest.
Verder week alles bij het opnieuw bevestigen van de apparatuur af. Maar minimaal volgens hen. Speling in rubbers kan dit ook veroorzaken schijnt. Aangezien hij rechtuit rijdt, vind ik alles best. Alleen afwachten of de afstelnok rechtsachter niet gaat verschuiven.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Wat de remschijven betreft. Wat is niet veel Koen? Ik heb enkele honderden kilometers gereden. Ik weet van de remkrachtverdeling, dus bewust een paar keer goed hard geremd. Hieronder foto's van de schijven van gisteren. Rechts mooi glad. Links voelt iets minder glad. Nog steeds duidelijk roest zichtbaar.
Het is onduidelijk of de dealer de remblokken heeft vernieuwd. Zoniet, mogelijke verklaring. Wel vreemd dat rechts wel goed schoonremt en links niet. Mogelijk toch iets in de klauw?

Deze week stuur ik deze dealer nog een uitgebreide e-mail om mijn ongenoegen te uiten en af te stemmen of zij of ik iemand ander naar de oorzaak laat zoeken. Hun conclusie even zwart/wit vertaald in de e-mail die ik maandagavond ontving is: wij ervaren het niet, dus is er geen probleem.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Als ik het zo oordeel is er met een botte beitel geslepen, hij is wat grof maar ik denk wel dat het goed komt. Op zich hoef je niet perse de blokken te vervangen bij afdraaien of vervangen schijven. Als de blokken dik genoeg zijn kan je ze ?vlakken? Dit is de blokken op een vlakke ondergrond afschuren tot ze weer volledig vlak zijn. Zeker voor garantie werkzaamheden is dit voor het bedrijf de beste uitkomst. Op zich zou ik voor me zelf de blokken ook wel vlakken, een setje blokken is toch zo 100 euro. Best geld dus...
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Dank. Is er dan rechts alsnog met een nieuwe beitel geslepen? Gezien de werkzaamheden denk ik dat ze het vlakken niet hebben gedaan. Er is gewoon geen goed werk geleverd. Alleen schijven afgeslepen en klaar. De roest wordt wel minder, ik zal het nog een paar weken aankijken.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Kan dat ze eerst de goeie kant hebben gedaan en toen met de minder geworden beitel de andere kant. Wat ook nog kan is dat het afdraai apparaat niet goed vast heeft gezeten, dat kan je ook dit soort dingen krijgen.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Het is al stukken beter, er blijft een rand op zitten. Ik heb goed hoop dat dat weggaat en de remwerking is niets mis mee. Bij stevig remmen worden ze ook achter goed heet.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Tussentijds nieuws. Koen heeft met mijn auto gereden, merkte op dat het waarschijnlijk van linksachter komt. Fijn dat hij het ook kan bevestigen. Op de brug. Het onderstel bekeken. Check op naven en remmen brachten zo gauw niets aan het licht.
Vervolgens auto gelicht op het differentieel en achterwielen onbelast laten draaien. Aandrijfas linksachter heeft visueel waarneembaar meer hoogteslag dan rechtsachter. Trillen sowieso iets door vrij hangen op de brug, maar desalniettemin viel links op.
We dachten deze 'even' te kunnen ruilen van auto. Maar dat is bij een IS nog niet zo makkelijk. ;) Tweedehands as via de onderdelenlijn gevonden. In een afspraak na mijn vakantie deze monteren en duimen dat dit de oorzaak is. Gezien de gevolgen die ik ondervind tijdens het rijden past dit wel bij de aandrijfas als veroorzaker. Meer nieuws volgt!