Uitlijning, trilling, geluid en verzoek proefrit

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Goedemorgen,

In vogelvlucht: sinds een paar maanden de tweede eigenaar van een IS300 Sportcross. Vanaf de proefrit viel mij een lichte trilling op. De dealer wees als oorzaak platte banden door stilstand aan (54 dagen). Bij het ophalen merkte ik het direct op. Ik had van mijn IS200 nog de velgen met daar omheen gloednieuwe Michelins Exalto HP's liggen. Deze gemonteerd. Die banden zijn een stuk stiller, het getril is er nog steeds en daarbij viel ook meer een geluid op. Om het goed te beschrijven is lastig natuurlijk, het klinkt als een soort zingen van de band, *joeng joeng joeng*. Vanaf 40 komt dit hoorbaar op en vanaf 100 a 110 begint de auto waarneembaar te trillen in de voortrein. Je voelt dit goed in de voetenruimte. De trilling komt ook door in de middenconsole. 'Oude' set velgen met Yokohama's teruggeplaatst. Probleem blijft hetzelfde. Dus banden en velgen zijn uitgesloten.
Rem je vanaf hogere snelheid steviger af, dan is het geluid op te roepen, alsof je kromme schijven hebt. Mogelijk dat daar een hele lichte afwijking in zit. De dealer kan deze zelf niet ontdekken.

Auto laten uitlijnen bij een ander bedrijf, daarbij bleek de stelnok van het subframe rechtsachter om de wielvlucht te stellen, compleet weggedraaid. Met moeite kunnen stellen. Aan de voorkant bleek de askanteling buiten de fabriekswaarden te vallen, terwijl deze niet stelbaar is. Zaterdag opnieuw uit laten lijnen.

Bij andere dealer naar laten kijken. Zij geven aan dat als de vorige eigenaar het e.e.a. krom heeft gereden, eventueel in combinatie met licht kromme schijven voor, de wielen voor dit geluid en trillingen kunnen zorgen.

De leverende dealer kan het zelf niet ervaren, de andere wel. Wat de oorzaak is, is nu de grote vraag. Iemand idee?n, welke richting moet worden opgezocht? Ken je een specialist? Daarnaast ben ik op zoek naar een IS300 eigenaar, liefst Sportcross, sedan is ook goed, om samen een proefrit te maken. Wie wil zich hiervoor lenen?

Groet,

Bas
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
As is nog niet vervangen. Mijn hulp daarbij is nog herstellende. Maar bij enig nieuws meld ik mij zeker. Wel sinds een paar dagen een oranje motorstoringslampje wat brandt. Gaat niet uit. Eerste storingslampje wat bij mij gaat branden bij al mijn auto's. Daar ga je natuurlijk niet van uit bij een Lexus ;) In Amersfoort langsgereden en diagnose is een kapotte lambdasensor. Vrijdag komt Rotterdam um ophalen, gelukkig nog garantie.
:rulez:
 
27 jul 2011
207
1
0
Ah die heb ik ook al gehad. Gelukkig is het garantie want is een duur sensortje als je het bij de Toyota of Lexus dealer moet laten doen. Uit mijn hoofd was het 360 euro ex en dan nog erin laten zetten. Heb er zelf 1 aftermarket geregeld voor 100 euro. Misschien niet het beste om aftermarket te halen maar voor 100 euro wil ik het risico wel lopen.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Yep, oosterse prijzen h?. Arbeid valt denk ik wel mee, stekker los en met steeksleutel uit de uitlaat. Maar gelukkig geen kosten voor mij.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Een update. De linker aandrijfas is uiteindelijk vervangen, deze bleek iets krom (hoe verzin je het?). Toch bleef de trilling vanaf 80 km/u en hoger. Ook bij remmen geluiden en trillen. Zeker goed merkbaar bij hogere snelheid en sterk afremmen.

Na vele ritten heen en weer en laten ophalen gloort er licht aan de horizon. Vele banden- en velgenwissels later sluit ik de banden of velgen uit. Patroon bleef namelijk hetzelfde.

Schijven laten meten, die bleken en krom en versleten. Dus nieuw erop. Gevraag ook naar klauwen te kijken e.d., want een bekend probleem. De dealer zei dat voor de rest alles goed was. Echter het bleef, hoewel iets afgenomen. Paar weken mee gereden. Nadat ik mij voor de zoveelste keer stoorde tijdens een rit toch het maar verder in de remmen gezocht. Wellicht de klauwen? Na een rit van een uur het idee gekregen om de wielen eens te voelen. Links vies heet en rechts redelijk. Op de linker kon je een eitje bakken op de wielmoeren zeg maar. De linkerschijf was ook blauw verkleurd.

Dus de dealer opnieuw laten halen, want het was dus niet goed, ook al zei men dat na de vervanging van de schijven. Ik had nog bij de grote beurt voor de schijvenvervanging aangegeven dat het verbruik hoger leek. Achter gezien dus door een vastzittende klauw. Je merkt het ook bij uitrollen, hij schakelde sneller en abrupter terug.

Bij de dealer de klauwen laten reviseren. Auto teruggekregen, verder hadden ze niets gedaan. Vreemd, ik had verwacht dat ze de schijven hadden vervangen, daar zou men naar kijken namelijk. Er bleek een andere monteur aan te hebben gewerkt en druk enzo. Trillen was weer minder, maar nog steeds aanwezig.

En weer opnieuw halen. Men kon niets vinden en wilde de auto teruggeven. Monteur gesproken en in detail uitgelegd wanneer het zich voordoet. Kon hij wat mee. Heeft hij de nieuwe schijven afgedraaid, links met name iets krom.

Auto terug en het getril was opnieuw minder, maar niet weg. Ik verwachtte ondertussen bijna niet anders. Daarom afspraak gemaakt en persoonlijk langsgereden en met monteur proefrit gemaakt. Met name als er niemand in de passagiersstoel zit, trilt die goed voelbaar. En bij hogere snelheid en stevig afremmen tot stilstand trilde de auto.
Verder merk ik bij heel licht of rustig verdraaien van het stuur dat deze soms schudt of klappert. Als je een lange doordraaier een snelweg op of af neemt komt dat ook voor. En ook op de cruise bij 100 heel rustig van links naar rechts sturen merk je het. Een soort shimmyen van de wielen lijkt het. Ik denk doordat de schijf krom is, er een onbalans is en die voel je dan.

De monteur vond hem wel goed eigenlijk... Men wist niet weer wat te doen. Dus ik heb voorgesteld schijven eraf en naven en vervolgens schijven meten. Anderhalve dag later gebeld, inderdaad de schijf linksvoor was nog steeds krom, naven 0,0 afwijking. Schijven hadden ze nu niet zelf gecontroleerd of afgedraaid, maar bij gespecialiseerd bedrijf. Die hebben betere apparatuur was de verklaring. Rest van de schijven hebben ze opgeruwd.

En het is weer een stuk beter, maar ik denk niet helemaal weg. Ik zeg denk, omdat ik er ondertussen zo lang mee bezig ben, dat je gaat twijfelen. Ik hoor nog steeds een soort gerommel ver weg in de voortrein (lijkt op een centrifugerende wasmachine), hele lichte vibratie vanaf 100, die verandert naarmate je harder rijdt. En vandaag peer keer in de ankers en voelde stuur en voorkant heel iets trillen. En het stuur merk je het ook nog in.

Auto is overigens nog steeds strak uitgelijnd. De nok is hersteld en blijft zitten. Auto spoort ook strak rechtuit. Alle kogels, draaipunten e.d. zijn door de dealer gecontroleerd en geen merkbare speling.

Ik denk dat de schijf linksvoor toch op een of andere manier is vervormd of dat het niet goed is afgedraaid. Eigenlijk wil ik gewoon nieuwe schijven. Maar vanwege de twijfel zoek ik eerst iemand met een IS300 SportCross waarmee ik kan vergelijken. Als je je voelt geroepen en ook nog een beetje in de buurt van Utrecht woont, graag een bericht.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Ik snap niet dat jouw garage met afdraaien van schijven blijft klooien. Punt 1 is het veel beter om een schijf te slijpen. punt 2 als de schijf een keertje echt veel te heet is geworden kun je beter nieuwe monteren. Kan best zijn dat je koud geen slingering meet, maar dat vanaf bepaalde temperatuur de ellende begint. Ik koop setje brembo via mijn groothandel in voor 120 euro ex. Dus waar hebben we het over. Overigens zijn dit voor een garagist/monteur verrekt lastige klussen. Een pitting in een wiellager ter grootte van een speldekop kan onder bepaalde omstandigheden een vibratie veroorzaken die niet te geloven is. Op andere momenten hoor je echter weinig of niets. Pas na demontage en inspektie met een vergrootglas vind je als je geluk hebt de onvolkomenheid. Je voelt in zo een geval geen speling en ook als je de remblokken weglaat en een slinger aan het wiel geeft constateer je geen "rumble"in het lager, Soms lukt het om de storing te vinden als je je het wiel met een ouderwetse scooter op toeren jaagt. dat is een apparaat wat ze soms nog wel eens gebruiken om wielen op de auto te balanceren. Ook hierbij uiteraard de remblokken uit de klauw weglaten om je waarneming te beperken tot wiellager en eventueel schijf. Als je jezelf en je garage niet gek wil maken kun je alleen wachten tot het erger wordt of je zult successievelijk alle componenten stuk voor stuk moeten vervangen. En trouwens: toeval bestaat ook! Leen voor de zekerheid van een vriendje een setje wielen/banden van een auto die echt stil is. Heb je meer last als de banden warm of koud zijn?
affijn je kunt aan de gang blijven. Je mag altijd langs komen maar ik zit wel bij Maastricht.. Maar mensen komen met hun Triumphs uit heel Europa om hun problemen te laten oplossen en dan valt Utrecht best mee.Sterkte!
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Dank voor je reactie!

De schijf was de eerste keer met beitel aan de auto geslepen. Daarna op een speciale werkbank. Dan zie je ook geen groeven, zoals bij een beitel, maar een soort ronddraaiend schuurpatroon. Na iedere handeling aan de remmen werd het iedere keer een beetje beter. Ik heb overigens al de eerste keer gevraagd of ze niet beter de schijven konden vervangen, maar dat wilde ze eerst aankijken. Ook omdat die schijf zo ontzettend heet is geweest. Als je je wielbouten maar net kan aanraken na parkeren van je auto, en daarvoor 10 kilometer rustig 80 en 50 km/u te hebben gereden, zegt genoeg lijkt mij.

Ik begrijp dat het lastig is en ook bij ze aangegeven. Los of de monteur nou wel of iets niet merkt, ze lijken het niet te weten. Dus jouw uitnodiging is denk ik het beste nu. Ik dacht daar toevallig vanochtend opnieuw aan.

Het is namelijk stukken erger geworden en een duidelijk voelbaar geschud in de voortrein geworden. Patroon bij remmen is dat de remmen/pedaal/stuur niet altijd trillen. Met name bij remmen van 80 met een lichte verdraaiing in het stuur en bij hogere snelheid wat steviger afremmen. En dan niet beuken op het pedaal, maar eerst rustig aanzetten en dan even goed doorremmen. Dan trilt de voorkant zelfs zo erg dat mijn vriendin het stuur ook zag schudden. Rem je echt hard van 100 tot 0, dan merk je wel iets dat het voorin trilt, maar minder. Dus het is dan weer erger, dan weer minder. Het klinkt wat vreemd, maar het vereist dus een bepaalde manier van aanremmen.

En de weken hiervoor leek het erger te zijn geworden door ritten van een uur en voor het eerst sinds langer tijd op snelheden hoger dan 100 km/u, denk een stuk 130 a 140 op de klok voor 20 minuten lang. Rit terug voelde het dan al weer een stukje erger.

Wat dat erger worden betreft, gisteren merkte ik het zelfs bij 50 km/u, niet eerder voorgekomen. Vanochtend vanaf 100 en opvallend bij 105 km/u een duidelijk schudden/trillen in de auto. Hand op rechtervoorstoel en op het stuur, dan voel je daar en in je benen het getril. Gaat dus door de hele voorkant van de auto heen. Het begint voor mijn nu zorgwekkendere vormen aan te nemen.

Waarbij ik, wat jij al zegt, toch denk dat het lager of lagers niet goed zijn. Maar aan de andere kant weet ik het nu echt niet meer, behalve vrijwel zeker dat het ergens uit mijn combinatie wiel/naaf/lager komt. De dealer heeft koud aan de auto de naafslingering gemeten, geen idee verband hierin, maar deze was 0,000 volgens hen.

Meten is weten. Alleen de dealer weet het niet en weet ook niet waar te beginnen met meten. Speling op ophanging, voelbare lagerspeling, alles is volgens hen goed. Dat scooterverhaal klinkt goed, als je daarmee kan meten welk onderdeel de grote veroorzaker is. Als je bovenstaande zo leest, heb je dan genoeg informatie en denk je dat je mij (een eind op weg) kan helpen?
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Ik krijg toch steeds meer het vermoeden dat er pitting in een lager zit. In dat geval kan je namelijk het de ene keer heel sterk voelen en de andere keer niet of nauwelijks. Vraag even aan een bandenboer bij jou in de buurt of ze nog een scootertje hebben met stroboscoop. Toen ik nog in Bleiswijk woonde was ik vaste klant bij Dirk Zuiddam in Driebruggen, tussen Utrecht en Gouda.. Geweldige vakman en een toffe vent. Anders zal ik bij mijn bandenboer de scooter reserveren en zekerheidshalve een setje nieuwe schijven en wiellagers op voorraad leggen. Laat maar wat horen.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Dank. Ik heb dealer gevraagd om eens info in te winnen bij hun importeur. Centraal kennis opvragen. Lager klonk ze in eerste instantie wat vreemd in de oren, maar na even erover gesproken te hebben niet onmogelijk.

Wat het de afgelopen dagen sterk erger zijn geworden: afgeslagen stuk lood. Vandaag gebalanceerd bij garage naast werk en weer wat beter. Maar nog steeds dezelfde vibratie en dan wel en dan niet trillen bij remmen. Profiel van band rechtsvoor bleek bij draaien op balanceerapparaat niet rechtuit te lopen.
Mooi minder, zijn gloednieuwe winterbanden. Morgen wielen van voor naar achter wisselen. Eens zien wat dat doet. Je hoort zeker nog.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Graag gedaan en hoop dat je er uit komt.
Vervelende van lagerpitting is dat je geen speling constateert en de rumble enorm varieert. De beschadiging in de kogel of rol hoeft niet steeds ook de beschadiging in het loopvlak van de buitenste lagerring te raken. Heb dit al meegemaakt met ouderwetse zijcontactlagers van chevy, conische rollagers van Triumph (IRS achterste wiellagerunits)
en moderne enkel of dubbelrijige kogellagers. Soms leek het of een band lek was en je bij wijze van spreken op de velg reed en 1 uur later dacht je dat het probleem was opgelost..Heel vervelend. Winterband hoort bandenleverancier kosteloos te vervangen, want volgens mij is in de mal of met het karkas iets fout gegaan ; in beide gevallen potentieel gevaarlijk vanwege risico loopvlakseparatie of fatale karkasbreuk.. Houdt voet bij stuk, want bandenleverancier krijgt zonder problemen nieuwe band van de fabriek; hij moet er alleen een beetje moeite voor doen. Succes ermee.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Dat hoop ik ook, ben nogal een tijd bezig... Ik hoop eigenlijk dat het inderdaad het lager is. Oorzaak gevonden, vervangen en opgelost. Daar wil ik naartoe :)

Vandaag velgen voor naar achter gewisseld, alles gebalanceerd, geen merkbaar verschil. De band is het dus ook niet.

Opvallende is het dan wel en dan niet trillen bij remmen. Het doet zich voornamelijk voor bij verdraaid stuur en bij rustig remmen. Niet 'stampen', maar eerst rustig aanzetten van de blokken op de schijf en dan doorremmen. Bij de garage gaf men aan dat wel eens bij een Ford te hebben gehad, doordat er iets speling zat op de stabilisator. Deze knarst ook in koude toestand bij drempels, eenmaal tijd gereden is dat weg. Of dat een oorzaak kan zijn geen idee. Of kan dat ook met de lagers te maken hebben? Of de schijven krom zijn is de vraag, dan zou de trilling altijd bij iedere situatie consequent aanwezig moeten zijn, toch?

Over de banden maak ik mij geen zorgen, niet wat de oplossing betreft. Ik kom ruim tien jaar bij deze bandenspecialist en heb een goede verstandhouding. Als de band volgens hen enigszins niet goed is, krijg ik een nieuwe.

In je eerste reactie had je het over wisselen van velgen en banden. Dat is reeds getest. Op de originele velgen van deze auto diverse sets banden geprobeerd: Yokohama oude set (auto mee gekocht), op vooras Michelin en rondom gemonteerd en in opslag nieuwe set Yokohama V550 DBS.
Nu staat deze op de velgen van mijn vorige, een IS200, dus rondom 7J i.p.v. 7 + 7,5J. Daarop zijn ook diverse sets banden geprobeerd. Twee zomer (Dunlop en Michelin, 215/45R17) en nu mijn huidige Vredestein winterbanden (205/50R17).
In alle gevallen hetzelfde patroon. Dus velgen en banden zijn uit te sluiten. In dat patroon valt op dat alle banden op de vooras, zonder uitzondering, bij 84 tot 86 km/u gaan zingen. Wellicht een verband met lagers?

Aangezien na mijn laatste bezoek het niet is opgelost, toch binnenkort een rit naar het zuiden maken ;) Afspreken via PM lijkt me?
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Een nieuwe stand van zaken. Op de goede weg!

Begin februari bij Vroege geweest. Rechtervoorwiel 0,0 onbalans. Linksvoor 25 gram. Fijngebalanceerd aan de auto. Even mee gereden en was direct merkbaar beter. Maar nog steeds niet 100% weg. Als schijf vervormd is, dan krijg je dat denk ik ook niet helemaal weg.

Lexus Breda daarop gesproken wat nu te doen, zij hebben techniek bij importeur gesproken. Die geven aan dat lager kan worden uitgesloten. Zou deze kapot zijn, dan maakt dat altijd geluid.

Aangezien ook het fijnbalanceren opnieuw naar linksvoor wijst en dus de schijf die zo retewarm is geworden, toch denken aan de remmerij. Vroege zei ook dat schijf wel degelijk zo kan vervormen. Ander onderhoudsbedrijf bevestigde dat ook. Trillen is in de tijd na laatste keer afdraaien ook flink toegenomen. Met name bij 60/70 en normaal tot rustig remmen hevig trillen en slaan van het stuur.

Ik was er wel klaar mee. Lexus verteld dat ik via iemand remschijven zou kunnen vervangen en dan maar zien wat het effect is. Indien weg, dan rekening voor hen. Men werd wakker. Zij willen ophalen, proefrit maken en indien zij het merken dan schijven alsnog vervangen.

Eind februari stond de IS bij ze. Monteur heeft een proefrit gemaakt en gelukkig luid en duidelijk waargenomen. Schijven zijn beoordeeld door ze en waren nog steeds of opnieuw blauw. Dat vond men merkwaardig en daarom hadden ze vermoeden dat de klauwen misschien weer vastzaten, dus voor de zekerheid gecontroleerd.

Helemaal niets kunnen vinden, wat ik al verwachtte. De schijf is gewoon te lang veel te heet geworden. Dus hebben ze nu eindelijk (na vijf keer halen!) nieuwe schijven gemonteerd. Huidige blokken opgeschuurd en die gemonteerd. Alles volgens fabrieksspecificaties ingesmeerd met verschillende soorten vet. Volgens monteur remt het strak.
De afgelopen tijd mee gereden en nog steeds geen getril bij remmen :) Zo lang mee rondgereden dat ik mij soms nog steeds verbaas hoe een auto met goeie remmen remt. Ik kan nu ook de motor horen zingen. Dat werd namelijk eerst overstemd door de remmen.

Nog een lichte vibratie aanwezig, maar dat komt waarschijnlijk van een hoogteslag in een van de wielen. Nog twee weken wachten en dan komen de zomerwielen met gloednieuw rubber eronder. Kan niet wachten. Gaat vast geweldig sturen.

Achteraf gezien is de oorzaak een chef werkplaats met een eigen mening onderbouwd door zijn opleiding en ervaring. Dat heb ik ook besproken met de receptionist werkplaats daar. Die wilde wel, maar werd vaak teruggefloten door zijn collega, omdat die niet geloofde dat remmen zo kunnen vervormen. Dat is dan vervelend genoeg voor ons allebei een lange en zeker voor hen een dure les geweest.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Kennelijk was mijn eerste verdenking meteen de juiste,
ze hadden die oververhitte schijven gelijk moeten weggooien en nieuwe schijven en blokken monteren.
Dat had de garage een hoop tijd en geld en jou een hoop ergernis bespaard.
Affijn; w??r wat bijgeleerd.
Happy motoring toegewenst.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Het is alweer een poos geleden en een update waard. Remmen zijn nog steeds goed. Geen getril bij remmen, nada noppes.
:D

Trillen bij hogere snelheid is bijna helemaal weg. Teveel een zeikerd zijn, redelijk stuiterig onderstel en stugge banden (een heeft iets hoogteslag) doen de rest.
Maar bij lagere snelheden op mooie gladde weg is tie stil, erg stil. Zoeven heet dat... Tijdje geleden voor het eerst in Duitsland getest. 230 op de klok was een fluitje van een cent. Beetje Porsche 911 cabrio kleven.
:mrgreen: Nog een keer terug voor de topsnelheid. In ieder geval reed het super stabiel.

Een vraag die ik overhou. Tijdens sturen tussen voornamelijk de 90 en 105 zwabbert of slaat (overdreven gezegd) het stuur. Als je het losjes vasthoudt, zie je dat ook goed. Dus geen stabiel en trillingsvrij sturen bij lange bochten op de snelweg. Rechtuit stabiel als wat, geen trillend stuur. Ondertussen is alles gecontroleerd en wel. Deed het ook met andere banden, gevoelsmatig wel minder. Geen drama, liefst wel verholpen. Idee?
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Een idee, zou het zwabberen in de banden kunnen zitten? Zijn Yokohama's met sterk rechtuit profiel en erg nieuw. Zeker nog wel zeven milimeter profiel. Spoorstangkogels kan ik mij niet voorstellen, alles is ondertussen wel bekeken. Of is een heel klein beetje speling al voldoende? Ik meen dat iemand anders op dit forum ook een keer een zwabberend stuur heeft gemeld. Spui uw idee?n gaarne.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Een afsluiter hier, ik verdenk de banden. Mogelijk in combinatie met het stuurhuis. Op 205 winterbanden met V-vormig profiel is het nauwelijk waarneembaar. Rijdt door zachtere banden echt als een zijtje nu. Dus Yokohama's opstoken volgend jaar en ander rubber gaan zoeken.