update software

Jvrr

Actief
30 sep 2014
102
7
18
Beste Lexus rijders,

Ik heb bijna een jaar geleden een Lexus CT uit 2011 bij een leasemaatschappij gekocht. Deze is daar altijd in onderhoud geweest. Wat ik gezien heb met de OBD2 reader is dat de software nooit ge?pdatet is. Is dat verstandig omdat een keer te laten doen? Ik hoop dat de zuinigheid erop vooruitvgaat en het rauwe starten van de motor in koude toestand oplost.
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Repareer nooit iets wat niet kapot is.
Zuinigheid is erg afhankelijk van je rijstijl.
Dat de motor aanslaat bij een koude start, is om deze z.s.m. op bedrijfstemperatuur te brengen waardoor je zuiniger kunt rijden. Wellicht is het uitschakelen van de airco ook een optie, omdat de airco niet draait vraagt het ook geen stroom van de accu.
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Als er voor een bepaald type auto een software-update beschikbaar komt, lijkt het me altijd aan te bevelen om deze te laten installeren. Het motormanagement zou er inderdaad op vooruit kunnen gaan. Ik meen me te herinneren dat ik ergens in 2014 een onderhoudsbeurt heb gehad waarbij er een update heeft plaatsgevonden. De auto zou daardoor nog iets zuiniger gaan rijden, zo werd mij verteld. Maar ik denk dat een koude motor altijd wel iets rauwer loopt, dat heeft meer te maken met mechaniek dan met elektronica...
 

nakisoen

Actief
4 mei 2011
129
12
18
Wat ik merk met mijn GS is dat als de accu goed vol zit, alle grote stroomverbruikers uit staan (airco/ ontwaseming, stoelverwarming en achterruitverwarming) en de EV knop ingedrukt wordt tijdens het starten, dat de motor een soort van "gedwongen" uit blijft. Ik houd dit vol tot ik de wijk uit ben. Als ik dan 40 rij en de motor komt er bij, merk je dat niet zo.

Misschien ook een idee voor de CT?
Sla je 2 vliegen in 1 klap: zuinigheid ?n start ;-)
 

HammerMan

Hoort erbij
24 okt 2015
36
3
0
Ik ga er van uit dat een nieuwe software versie altijd standaard bij een beurt gedaan wordt. En als het een veiligheidsissue of fabricagefout is dat dit middels een terugroepactie gedaan wordt. Het minste wat een offici?le dealer kan doen is je er op wijzen dat er een nieuwe software versie is, met de vraag of je deze wilt hebben. Blijkbaar is dit niet zo....
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
De accu van de CT wordt zelden boven de 60% bijgeladen, de piek die ik heb gezien is 72% ofzo. Het ontladen, wanneer deze onder de 40% zit springt de motor vanzelf aan. Je word automatisch uit de EV mode gegooid.
Wanneer de motor koud is, is de EV mode ook niet beschikbaar ongeacht de staat van de accu. Wel is het merkbaar dat als je de eco mode gebruikt dat de motor minder snel aanslaat als normaal of sport.
 

Jvrr

Actief
30 sep 2014
102
7
18
Hoi allen,

Sorry voor mijn late reactie....

Met rauw lopen bedoel ik dat de motor in koude toestand loopt...dan loopt deze altijd wat minder glad.
Maar door het hoge toerental voel je dat hij best hard in de versnelling knalt. hoop dat het met een software update wat soepeler loopt.

Qua zuinigheid...ik rij nu met een zeer lichte voet 4.7/100 ...ik had met mijn rijstijl wat meer verwacht. (richting 4.3/100)

Waarom de eerste software er nog op staat komt omdat de leasemaatschappij zelf het onderhoud deed....dus de wagen heeft nooit een Lexus dealer gezien.

Dank je wel voor de (soms tegenstrijdige) tips, ik ga er een paar uitproberen.
 

Dino286

Nieuw hier
30 jul 2012
23
0
0
Het is mij opgevallen dat de "EV-accu" zelden leeg raakt.
Het stoort mij dat mijn auto zeer snel overgaat van EV naar gewone motor. Nauwelijks druk op de gaspedaal helpt niet.

Dat VW in de nieuwe (ik dacht) Passat gekozen heeft voor accelereren uit stilstand voor 100% EV, lijkt mij een hele goede keus.
Dan is het verbruik immers het hoogst, verreweg.
Ik heb dan ook nooit begrepen dat Lexus ook niet voor deze optie heeft gekozen. Zeker omdat er bijna altijd capaciteit in de "EV-accu" aanwezig is.
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Het is mij opgevallen dat de "EV-accu" zelden leeg raakt.
Het stoort mij dat mijn auto zeer snel overgaat van EV naar gewone motor. Nauwelijks druk op de gaspedaal helpt niet.

Dat VW in de nieuwe (ik dacht) Passat gekozen heeft voor accelereren uit stilstand voor 100% EV, lijkt mij een hele goede keus.
Dan is het verbruik immers het hoogst, verreweg.
Ik heb dan ook nooit begrepen dat Lexus ook niet voor deze optie heeft gekozen. Zeker omdat er bijna altijd capaciteit in de "EV-accu" aanwezig is.


Er zit altijd energie in de accu, ze kunnnen niet volledig ontladen worden. Dan gaan/zijn ze kapot. Ze worden ook niet volledig tot 100% opgeladen omdat het de levensduur ook beinvloed.

Zoals vermeld, ze worden niet dieper dan 40% ontladen, dan springt de ontbrandingsmotor in om de accu's op te laden. M.a.w. beveiligingsmechanisme.
En bij optrekken is er altijd support van de electro motoren aanwezig dus optrekken is sowieso zuiniger dan een normale auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: GPS-10

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
+1
En dat bepaalt ook de totale levensduur van de accu's (en type accu technologie) die bij Toyota momenteel uitzonderlijk betrouwbaar is.