Vage rem bij regen: RC 300h

De Vetos-garage die mijn onderhoud doet heeft een platenremtestbank. Daar komt niks vreemds uit. Is een rollentestbank ook voor de niet aangedreven wielen?

De Vetos-garage die mijn onderhoud doet heeft een platenremtestbank. Daar komt niks vreemds uit. Is een rollentestbank ook voor de niet aangedreven wielen?
Dit lees ik voor het eerst van die platentestbank. Dan is Google mijn grote vriend :-)
Denk zelf dat je met de rollentestbank veel nauwkeuriger kunt remmen, dus ook rustig remmen kan nabootsen. Met een platenbank heb je maar een heel beperkte ruimte waarin de test moet worden gedaan, namelijk de lengte van de platen. Maar het euvel doet zich voor bij natte schijven. Zijn die vooraf de test met koud water gekoeld en natgemaakt? Dan heb je de situatie van het optredender probleem.

AI-overzicht
Bij het testen van autoremmen, bijvoorbeeld tijdens een APK, wordt vaak de keuze gemaakt tussen een
platentest (platenremtestbank) en een rollentest (rollenremtestbank). Beide methoden meten remkracht, maar doen dit op een fundamenteel andere manier.
Hieronder vindt u een vergelijking tussen beide methoden.
Rollentest (Rollenremtestbank)
De rollentest is de traditionele en meest gebruikte methode, vooral bij zwaardere voertuigen.

• Werking: De auto staat stil en de wielen draaien op rollen die worden aangedreven door elektromotoren. Terwijl de rollen draaien, remt de bestuurder. De bank meet de remkracht per wiel en de onbalans.
    • Zeer nauwkeurig in het meten van de maximale remkracht en het vinden van verschillen tussen links/rechts.
    • Ideaal voor diagnose; het remgedrag is goed te monitoren.
    • Geschikt voor voertuigen met 4x4 (indien uitgerust met automatische 4x4-detectie).
Platentest (Platenremtestbank)
De platentest wordt vaak gezien als een modernere, snellere methode die de praktijk beter simuleert.

• Werking: De auto rijdt met een lage snelheid (ca. 5-10 km/u) over twee platen op de grond en remt vervolgens krachtig. De platen meten de remvertraging (kracht overdracht op de grond).
    • Simuleert een echte noodstop (dynamische remtest).
    • Sneller in gebruik (auto hoeft niet stil te staan en "in de rollen" te rijden).
    • Minder snel "onterechte" afkeur bij APK.
    • Uitstekend geschikt voor voertuigen met ABS, ESP en moderne 4x4-systemen.
Belangrijkste verschillen
Kenmerk RollentestPlatentest
WerkwijzeStationair (rollen draaien onder wiel)Dynamisch (auto rijdt over platen)
SimulatieRemkrachtmeting per wielRemvertraging (praktijk)
SnelheidLangzamerSnel
DiagnoseUitstekendGoed (minder gedetailleerd)
APK-gebruikZeer gebruikelijkGroeit in populariteit
Conclusie:
Beide systemen zijn goedgekeurd voor de APK. De rollentest blinkt uit in het opsporen van specifieke remfouten en onbalans. De platentest geeft een realistischer beeld van de remweg op de weg en is sneller, wat het een efficiënte keuze maakt in de moderne werkplaats.

Laatst bewerkt:
Op de rollentestbank kun je misschien ook zien dat remmen misschien wat traag opkomen oid.
Voor diagnostiek is dit een fijner systeem.

Volgende week zet ik de auto donderdag aan het eind van de dag bij de garage. Dan gaan we vrijdagmorgen met iemand van de garage samen rijden om te zien hoe hij het ervaart. Qua weer verandert er de komende week niet zoveel, en ik ben die vrijdag dan toch vrij. Geen garantie dat het euvel zich voordoet op dat moment, maar je moet toch wat.
Daarna misschien maar op zoek naar een rollentestbank in de buurt.

Misschien heb je het al genoemd, maar dat weet ik niet meer.
Zitten er originele remblokken en schijven op ?

Bijlagen

• IMG_4235.jpeg
    IMG_4235.jpeg
    102,8 KB · Weergaven: 7