Van... Citroën XM V6 naar Lexus IS300h? Nope naar GS300h!

Ik rij regelmatig met mijn buurman mee in een Tesla model 3. Sorry, maar wát een hok. Ik zou er persoonlijk nog niet dood in gevonden willen worden. Als je een deur dichtgooit klappert de hele auto, zegt iets over de bouwkwaliteit, en dan laat ik de rijeigenschappen nog maar even buiten beschouwing, om over sfeer en beleving maar helemaal te zwijgen want wat kun je verwachten van een laptop op wielen?? Bah bah, maar goed, ieder zijn ding en dat is maar goed ook anders waren er zoveel Lexussen op de weg, ook weer saai..... ;)

Ik wens je veel wijsheid (y)

Goh hebben jullie zulke slechte ervaringen, of is mijn geheugen wat selectief? Een vriendin van me had/heeft er eentje, daar heb ik aardig wat in en mee gereden. Basismodel met de 18" Aero-velgen: beetje IS300h-gevoel op 17", sportief maar niet oncomfortabel. Die van mijn broer had de optionele 19" velgen, die vond ik wel te hard op klinkers en drempels. Maar ook die viel niet uit elkaar, sterker, hij is vol overtuiging nu over naar Model Y.
Het interieur vind ik trouwens wél mooi - anders dan mijn eclectische GSA, dan de "old boys chique" GS300h, maar wel "Bauhaus simpel" - ik heb meer dan één smaak geloof ik.

En zoals vriend van me zei die nu nieuwe CLA mag leasen: "ja Model 3 was jarenlang ongeëvenaard, pas sinds afgelopen najaar serieuze concurrenten".

Ik zal gezien de waarschuwingen hier nog een uitgebreide proefrit eraan wagen dus :cool:. Jammer dat er geen "Lexus IS300e Sportwagon" of zoiets bestond rond 2020/2021. Of een GS300e Touring, mag ook.

Naar een model 3. Kieren die nergens hetzelfde zijn (alles wat beweegd zit letterlijk scheef). Vering die kraakt, ophanging die breekt, rubbers die lubberen, niet zo stil (rij er maar wat langer in) vering van een rallyauto (en dat is niet fijn op de weg). En iedere reparatie is, helaas, dan moeten we de auto voor de helft uit elkaar halen...
Naja, die laatste is bijna overdreven, de ophanging vervangen lukt wel vrij vlot (en is helaas vaak nodig).

En dan de bediening. Het valt bijna niet op, maar een Lexus pingt nooit voor niets. Klaagt zelden. Instappen en rijden. Het is allemaal best slim. Alles bedienen op en touchscreen is ellende. Alles, dus ook de gevoeligheid van je ruitenwisser...

Ik zou er echt nog een jaar of 10 over slapen :)

Best saai zo'n Lexus hoor, op Citroën-forum had ik regelmatig vragen te stellen. En zelfs de "degelijke" Porsche 968 had véél meer onderhoud en aandacht nodig, weliswaar ouder, maar ook nog lang geen 200.000km. Bijna zonde om in te ruilen zo'n Lexus, maar denk toch hard na om nog groener te gaan nu de Tesla Model 3 binnen mijn occasionbudget komt...

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me