Van CT 200h naar IS 300h

Colombe

Nieuw hier
29 jan 2014
17
8
3
Na anderhalf jaar met de CT 200 deze juli 2015 ingeruild voor de IS 300h. Dus we reizen nu echt luxe. Prachtige auto, die heerlijk rijdt. Na 7000 km twee opmerkingen, verbruik is met gemiddeld 1 op 19 beter dan verwacht en de navigatie is slechter dan verwacht. Die loopt regelmatig vast, geeft wegversmallingen aan die er niet zijn en schat de verwachte reistijd vlug 50% hoger in dan de werkelijke reistijd. Ik heb er nu een Tomtom naast gezet, die werkt veel accurater. Heb nu reizend naar Zweden enkele malen meegemaakt dat de Tomtom rechtsaf aangeeft waar de Lexus-navigatie mij linksaf wil sturen. Achteraf gezien heeft tot nu toe de Tomtom gelijk gehad. Nog even de afwijkingen inventariseren en het probleem bij de dealer neerleggen.
 

Bijlagen

  • photo4437.jpg
    photo4437.jpg
    477,9 KB · Weergaven: 52

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Fijne upgrade en geniet ervan! Navi moet je op kunnen vertrouwen, hopelijk vindt de dealer wat.
 

johanm

Heel actief
13 apr 2011
609
29
28
Prachtige auto! Gefeliciteerd. Bijzonder van die navigatie! Wat zegt de dealer er van??
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Wauw wat een sprong vooruit ! Proficiat
En dat verbruik is net zo mooi als de kleinere CT
Heel veel plezier en even langs de dealer voor een update de navigatie moet gewoon zn werk doen
 

Colombe

Nieuw hier
29 jan 2014
17
8
3
Bedankt voor al deze felicitaties en feedback.

De CT is in onze ogen meer voor het rijden in een stedelijke omgeving gemaakt. Met de IS kan je zo 1000 km wegrijden, die is veel meer een reisauto dan de CT en ziet er in onze ogen nog aardiger uit ook.

We hebben ook een reisauto nodig, zitten momenteel in Zweden, hebben aldaar zo'n landhuis met een dubbele garage. De IS past daar prima.

Welk verhaal hebben we bij 'van een CT naar een IS? Afgelopen winter zijn we in het sneeuwzekere Zweden met de CT een paar keer bijna van de wegen afgeglibberd. Dus heb ik interesse gekregen in een four wheel drive, de RX 450. Die zit lekker hoog (belangrijk voor onze instap) en die past prima bij de wegen hier. Om een idee te krijgen, de startplaats van de Swedish Rally was eervorig jaar twee km van waar wij wonen.

In afgelopen juli kwamen een aantal dingen samen, we besloten wat regelmatiger heen- en weer te reizen tussen NL en SE en dan kom je op een echte reisauto uit en dat is de RX 450 eigenlijk ook niet. Daarnaast kwamen er in juli wat fondsen beschikbaar. We ontdekten dat de instap van de IS voor de passagiersstoel een stuk hoger af te stellen was, dat vond mijn vrouw wel wat. Lexus A'foort had een IS 300h van een jaar oud met 8000 km op de teller en een prijs die ? 14000 onder de nieuwwaarde lag. Een proefrit deed de rest. Wat een rust en wat een gemak! Die IS 300h gaat als een speer.

En het glibberen in de sneeuw? We hebben bij onze bandenboer in Vianen nieuwe winterwielen in bestelling. Zijn commentaar op de Lexus IS was in de sfeer van Bluedeamon hierboven: 'Zo!, dat is een dikke auto!' Het worden waarschijnlijk Nokian's, de sensoren van de zomerbanden worden gewoon overgeschroefd. Onder de CT 200 zaten Yokohama winterbanden met net 5 mm profiel, die hebben ook wel een beetje bijgedragen tot het geglibber vermoed ik. Dat wordt dus een avontuur met de achterwiel aangedreven IS in de sneeuw, maar nu met nieuwe en betere banden met veel meer profiel. Ik denk dat een deel van de rally-auto's die hier rondrijden ook wel achterwielaangedreven zijn.

De eerste sneeuw hier valt vaak rond half november maar dan zijn we weer terug in NL. Half december reizen we weer naar SE, met de hele familie kerst vieren in een witte wereld. En waarschijnlijk schaatsen op het meer hier op 200 meter afstand. Wij houden van sneeuw en ijs. En we houden van reizen met de IS 300h!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Bedankt voor de achtergronden en toelichting, dat spreekt voor zich! :thumbsup:

Er is hier overigens (her en der) nog wel wat te vinden over ervaringen met winterbanden.
 

Colombe

Nieuw hier
29 jan 2014
17
8
3
Heb net het 'nieuwe winterbanden' item doorgelezen. Rowi zegt daar op pag 5 ook wat ik hier in Zweden hoor: Nokian bevalt prima in Zweedse omstandigheden.

Gebruik overigens zelf sinds 1990 winterbanden vanwege wintervakanties in Scandinavie. Heb bij elkaar daar toch vlug 50.000 km gereden op besneeuwde wegen. Winterbanden waren: Conti/Michelin/Dunlop/Yoko. De Yokohama's glibberden het meest.

Op advies hier in Zweden worden het waarschijnlijk zoals gezegd Nokian's, maat 205-55-16. Ik twijfel nog over het speciale Noordse compound, men vertelt hier dat daar diamantvijlsel in zit waardoor deze band relatief gezien zelfs prima grip heeft op ijs. Diamantvijlsel, ze zullen wel een gemalen harde steensoort bedoelen die in het rubbercompound wordt verwerkt. Hoewel, een IS 300h die 's winters op diamanten rijdt, wijs toch?
 

nicolaasgrm

Nieuw hier
8 apr 2013
7
0
0
Ook ik ben, na 40k km's , van CT 200h naar IS300h opgeschoven ( van hemel naar Paradijs ? ) Na ruim 7000 km's zit ik gemiddeld op een verbruik van 1 op 18 met veel secondaire weg. Ook ik heb slechte ervaringen met de navigatie, op vakantie in zuid-Europa viel het systeem na een grensovergang steeds in " de kompas-mode ".Na het uitzetten van het contact ( Reset ) herstelde het systeem zich. Met een update ( garantie ) van de software moet dit probleem zijn opgelost.
 
Laatst bewerkt:

Colombe

Nieuw hier
29 jan 2014
17
8
3
Ook ik ben, na 40k km's , van CT 200h naar IS300h opgeschoven ( van hemel naar Paradijs ? ) Na ruim 7000 km's zit ik gemiddeld op een verbruik van 1 op 18 met veel secondaire weg. Ook ik heb slechte ervaringen met de navigatie, op vakantie in zuid-Europa viel het systeem na een grensovergang steeds in " de kompas-mode ".Na het uitzetten van het contact ( Reset ) herstelde het systeem zich. Met een update ( garantie ) van de software moet dit probleem zijn opgelost.

Ja, dat verbruik van deze dikke auto verbaast mij ook. Nu na 8000 km op de computer 19,8 l/km en in getankte liters 18,9 l/km. Op de snelweg zit ik op 17 km/l. Gister ook weer enkele miskleunen van de navigatie. Waarschuwingen dat rijstroken afgezet waren en defecte auto's op de rijbaan stonden, terwijl er niks aan de hand was. Ik houd de Tomtom als standby. Bij de Lexus IS-autoreviews op Autoweek staan ook vervelende ervaringen met de navigatie. Updates helpen vaak niet. Beetje jammer want het is verder zo'n magnefieke auto.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Zeker jammer, het lijkt erop dat Lexus dit odeoa manier niet goed voor elkaar krijgt...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
TS zal zich er niet voor niets over beklagen... maar Nav was in het verleden al een bron van ergernis voor sommigen.

En die IS300h die destijds is gereden door het team, had wel degelijk een soort brom ;)
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Ik heb tot nu toe nog geen klachten over de navi ...... met mijn RX.... welke ik toch wel ervaar als een heerlijke reiswagen.
Eem brom kan komen van de cvt bak, klein beetje gas terug en weer erop en de brom is weg.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
En wat voor team.. Je bedoelt toch het jostie team van toen?
Daar zeg je wat... Er bestond wel een vermoeden dat die 'brom' bij 1 specifiek persoon vandaan kwam.. :p
 

Colombe

Nieuw hier
29 jan 2014
17
8
3
Je bedoelt toch het jostie team van toen? :p
Haha, bij het jostieteam voel ik me wel thuis, je moet tenslotte een beetje maf zijn om een IS 300h te kopen.

Overigens, de zaak van de navigatie ervaar ik niet als een klacht, het is meer een kanttekening, een opmerking in de marge. We hebben de IS niet aangeschaft vanwege de navigatie.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Overigens, de zaak van de navigatie ervaar ik niet als een klacht, het is meer een kanttekening, een opmerking in de marge.
Nee, maar als het er dan toch in zit, mag je wel er van uitgaan dat het enigszins goed werkt. Ben benieuwd naar de dealerervaringen qua oplossing.