Bedankt voor al deze felicitaties en feedback.
De CT is in onze ogen meer voor het rijden in een stedelijke omgeving gemaakt. Met de IS kan je zo 1000 km wegrijden, die is veel meer een reisauto dan de CT en ziet er in onze ogen nog aardiger uit ook.
We hebben ook een reisauto nodig, zitten momenteel in Zweden, hebben aldaar zo'n landhuis met een dubbele garage. De IS past daar prima.
Welk verhaal hebben we bij 'van een CT naar een IS? Afgelopen winter zijn we in het sneeuwzekere Zweden met de CT een paar keer bijna van de wegen afgeglibberd. Dus heb ik interesse gekregen in een four wheel drive, de RX 450. Die zit lekker hoog (belangrijk voor onze instap) en die past prima bij de wegen hier. Om een idee te krijgen, de startplaats van de Swedish Rally was eervorig jaar twee km van waar wij wonen.
In afgelopen juli kwamen een aantal dingen samen, we besloten wat regelmatiger heen- en weer te reizen tussen NL en SE en dan kom je op een echte reisauto uit en dat is de RX 450 eigenlijk ook niet. Daarnaast kwamen er in juli wat fondsen beschikbaar. We ontdekten dat de instap van de IS voor de passagiersstoel een stuk hoger af te stellen was, dat vond mijn vrouw wel wat. Lexus A'foort had een IS 300h van een jaar oud met 8000 km op de teller en een prijs die ? 14000 onder de nieuwwaarde lag. Een proefrit deed de rest. Wat een rust en wat een gemak! Die IS 300h gaat als een speer.
En het glibberen in de sneeuw? We hebben bij onze bandenboer in Vianen nieuwe winterwielen in bestelling. Zijn commentaar op de Lexus IS was in de sfeer van Bluedeamon hierboven: 'Zo!, dat is een dikke auto!' Het worden waarschijnlijk Nokian's, de sensoren van de zomerbanden worden gewoon overgeschroefd. Onder de CT 200 zaten Yokohama winterbanden met net 5 mm profiel, die hebben ook wel een beetje bijgedragen tot het geglibber vermoed ik. Dat wordt dus een avontuur met de achterwiel aangedreven IS in de sneeuw, maar nu met nieuwe en betere banden met veel meer profiel. Ik denk dat een deel van de rally-auto's die hier rondrijden ook wel achterwielaangedreven zijn.
De eerste sneeuw hier valt vaak rond half november maar dan zijn we weer terug in NL. Half december reizen we weer naar SE, met de hele familie kerst vieren in een witte wereld. En waarschijnlijk schaatsen op het meer hier op 200 meter afstand. Wij houden van sneeuw en ijs. En we houden van reizen met de IS 300h!