Van runflat naar echte banden.

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
823
113
Ik wil onderstaande toch even delen:
Mijn wagen stond op (OEM) Continental runflat banden, vandaag een paar Michelin Pilot Sport 4 SUV banden eronder laten leggen.
Wow! wat een verschil! Met die runflat banden voelde ik op de snelweg ieder vliegenpoepje op de weg, met de Michelins is het net of ik over een glasplaat rijd.
Klinkers worden ook ineens glad gestreken.
Mijn LSje voelt weer aan zoals ik van m'n ouwe 600h gewend was: Lekker soepel en zompig.
Ik moet er wel bij vertellen dat ik van OEM maat 245 45 20 naar 245 50 20 ben gegaan, maar de druk staat nu ook 0.2 bar hoger.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
423
63
Ik heb vorige maand een paar Michelin PS4 op de vooras uit 2016 vervangen door nieuwe PS5. Ook al was het profiel niet versleten, de leeftijd was de reden voor vervanging. En dat is te merken bij langzaam manoeuvreren en (bijna) maximale stuuruitslag over straatklinkers bijvoorbeeld. Banden maken echt verschil in de ervaring.
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
129
67
28
Mijn lexus NX 350h zouden af fabriek runflate’s hebben. Het was een company car van louwman. Bij aanschaf bleken er ook michelins pilot sport suv heavy load onder te zitten. Maw Louman heeft de runflates omgeruild voor normale banden. Waarschijnlijk met dezelfde reden van comfort en geluid. (Later zelf wel even een osram bandenreparatie setje bijgekocht)
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
823
113
Mijn lexus NX 350h zouden af fabriek runflate’s hebben. Het was een company car van louwman. Bij aanschaf bleken er ook michelins pilot sport suv heavy load onder te zitten. Maw Louman heeft de runflates omgeruild voor normale banden. Waarschijnlijk met dezelfde reden van comfort en geluid. (Later zelf wel even een osram bandenreparatie setje bijgekocht)
Ik vermoed eerder de kosten, runflats zijn duurder zeggen ze. Boeit me verder niet want ik wil ze niet meer.
Af fabriek maak je een auto met runflats wel goedkoper, scheelt een reservewiel. Plus de auto wordt lichter op kenteken hierdoor betaal je minder MRB.
Daarom is mijn wagen ook zo'n vederlicht karretje, ik sleep 40 kilo minder mee.:eyes::sneaky:
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
129
67
28
De lexus had maar 3500 km bij aanschaf, dus niet echt versleten runflates die vervangen moesten worden voor goedkopere michelins. M.i. een andere reden. Des al niet te min, ben ik zeer tevreden met de michelins.:)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Mijn LSje voelt weer aan zoals ik van m'n ouwe 600h gewend was: Lekker soepel en zompig.
Ik moet er wel bij vertellen dat ik van OEM maat 245 45 20 naar 245 50 20 ben gegaan, maar de druk staat nu ook 0.2 bar hoger.
Dat zompige kan misschien worden verbeterd door de bandenspanning nog iets verder te verhogen :cool:

Was er een speciale reden om naar een andere bandenmaat te gaan?

Continental geeft op zijn website aan dat de zijwangen van runflat banden zo stijf zijn dat ze nauwelijks vervormen als er geen lucht meer in de band zit. Dat levert een opmerkelijke en lezenswaardige argumentatie op:

https://www.continental-tires.com/be/nl/b2c/car/continental-tire-technologies/runflat-tires.html

Je ervaringen sluiten bij de Continental beschrijving zeer goed aan.

Als je van een run flat band over gaat naar een band die een belangrijker functie heeft bij het glad strijken van kleinere oneffenheden, grijp je in feite in op het ontwerp van de wielophanging - de samenwerking tussen band, veersysteem en schokdempers verandert en dat kan grote invloed hebben op rijgedrag en comfortbeleving.

Ik heb ooit eens de domheid begaan bij een dealer een gebruikte auto te kopen die door de oorspronkelijke eigenaar voorzien was van bij de iets luxere versie van die auto gerbruikelijke aluminium velgen en banden i.p.v de originele stalen velgen en banden. Na twee weken heb ik de auto bij de dealer laten ombouwen tot de originele staat . Daarna kon ik rustig rijdend over natte Antwerpse kasseien weer prima remmen zonder dat het ABS ingreep. Nader onderzoek van de dealer maakte duidelijk dat af fabriek de grotere wielen met aluvelgen werden geleverd met aangepaste veren en dempers...

De fabrikant wist dus zeer goed wat hij deed, en had de wielophanging en de banden zorgvuldig op elkaar afgestemd, en het verstoren van die combinatie kan voor irritante problemen zorgen.
 

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
91
55
18
Exact Romke. Was dat een BMW toevallig? De E90/E91 bijvoorbeeld was echt 'designed for runflats' - dus met bewust wat zachtere vering/demping. Leuk effect als mensen daar dan non-runflats onder zetten, zeker als dat ook nog eens winterbanden waren (nog softer rubber). "Huh mijn BMW dweilt, spoort als idioot, wat een rotbak is dat"... nee, je hebt honderden uren engineering zelf om zeep geholpen!
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
823
113
GE-WEL-DIG, lekker deinende wagen als een ouwe Amerikaan uit de 70's. Als ik een strakke bak had gewild had ik wel een LC 500 gekocht.
Het liefst gooi ik er 18" wielen op met ballonbanden. Helaas past dat niet omdat m'n remmen te groot zijn.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Exact Romke. Was dat een BMW toevallig?
Nee, een Peugeot 605 Turbo. Het verschil was frappant. Zoals ik hem kocht met de aluvelgen stuiterde het ding over de weg en voelde je ieder kiezelsteentje, na terug brengen in de originele staat was het een uiterst comfortabele en redelijk snel accelererende reiswagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975

Richie

Hoort erbij
1 aug 2023
34
50
18
Mijn IS 300h heeft ook van fabrieks af 18 inch RFT (Potenza/Turanza), buiten het feit dat ik nu een bandenspanningswaarschuwing op dashboard heb (bandenpompen in omgeving defect:mad:) vind ik het rijcomfort niet denderend (je voelt echt dat de banden in kiezelsteentjes op de snelweg happen) en lijkt het alsof de auto tijdens bv parkeren of op lage snelheid bochten iets schuift ('bokt'), puur een gevoel maar niet comfortabel. Wel ook een originele Tire Repair Kit en toebehoren in de auto.
Auto/banden nu 6 jaar oud, zal overstappen naar bijv. Crossclimates een groot voordeel zijn t.o.v. rijcomfort? Kan dit überhaupt met huidige TPMS?
 

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
59
19
8
Ik moet er wel bij vertellen dat ik van OEM maat 245 45 20 naar 245 50 20 ben gegaan, maar de druk staat nu ook 0.2 bar hoger.

Hallo Higgie, mag ik vragen waarom een hogere band dan de OEM-maat.
Heeft het wellicht met de afwijking van de snelheidsmeter te maken?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
823
113
Hallo Higgie, mag ik vragen waarom een hogere band dan de OEM-maat.
Heeft het wellicht met de afwijking van de snelheidsmeter te maken?
Een hogere band is meer vering dus meer comfort, en dat wil ik juist. Bij mijn vorige LS had ik dat ook gedaan.
En de snelheidsmeter is nu precies, bij 100km/h nul afwijking volgens de GPS.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Farah

Bobusa

Actief
12 okt 2008
231
135
43
Een hogere band is meer vering dus meer comfort, en dat wil ik juist. Bij mijn vorige LS had ik dat ook gedaan.
En de snelheidsmeter is nu precies, bij 100km/h nul afwijking volgens de GPS.
Das wellicht een goede tip Higgie. Wat had je onder je vorige LS600h?
Ik heb er nu Yokohamas onder zitten en best tevreden. Gaan lang mee. Maar wil volgende zomer wel wat anders en misschien zijn de genoemde Michelins wat.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
823
113
Das wellicht een goede tip Higgie. Wat had je onder je vorige LS600h?
Ik heb er nu Yokohamas onder zitten en best tevreden. Gaan lang mee. Maar wil volgende zomer wel wat anders en misschien zijn de genoemde Michelins wat.
OEM heeft de 4LS 18" of 19", ik had er 21" onder geplopt, gewoon omdat het kan. Ziet er hip uit maar rijdt van stuiter de stuiter. Niet aan te raden. Het stuurde wel erg prettig vergeleken met de 19" wielen.
Maar mijn huidige Michelin Pilot Sport 4 SUV banden vind ik wel prettig, maar ja, die OEM Continental RFT banden waren ook zo hard dat alles waarschijnlijk beter aanvoelt...
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
576
1
375
63
Mijn IS 300h heeft ook van fabrieks af 18 inch RFT (Potenza/Turanza), buiten het feit dat ik nu een bandenspanningswaarschuwing op dashboard heb (bandenpompen in omgeving defect:mad:) vind ik het rijcomfort niet denderend (je voelt echt dat de banden in kiezelsteentjes op de snelweg happen) en lijkt het alsof de auto tijdens bv parkeren of op lage snelheid bochten iets schuift ('bokt'), puur een gevoel maar niet comfortabel. Wel ook een originele Tire Repair Kit en toebehoren in de auto.
Auto/banden nu 6 jaar oud, zal overstappen naar bijv. Crossclimates een groot voordeel zijn t.o.v. rijcomfort? Kan dit überhaupt met huidige TPMS?
Ik heb mijn IS300h 3 jaar geleden direct van een belabberde zomerband op Cross Climates laten zetten, wat een verademing was dat, en voor de TPMS maakt dat niks uit. De ventielen zijn bekend bij de auto en dat blijft zo.
Uiteraard zijn er zat andere banden - ook 4 seizoenen - die goed zijn maar ik heb er 50000km mee gereden en ze waren nog niet aan vervanging toe toen ik de auto inruilde, vond ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Richie

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
823
113
Ik heb mijn IS300h 3 jaar geleden direct van een belabberde zomerband op Cross Climates laten zetten, wat een verademing was dat, en voor de TPMS maakt dat niks uit. De ventielen zijn bekend bij de auto en dat blijft zo.
Uiteraard zijn er zat andere banden - ook 4 seizoenen - die goed zijn maar ik heb er 50000km mee gereden en ze waren nog niet aan vervanging toe toen ik de auto inruilde, vond ik.
Ja, in Nederland zijn RFT banden met ons prima wegdek niet echt nodig, plus moderne banden raken niet zo snel lek, dat was 30 jaar geleden wel anders. En heb je een "lexus card" dan word je gratis geholpen bij pech onderweg, ook met een lekke band.
Nog een bijkomend voordeel, run flat banden zijn duurder. (we blijven zuinige Nederlanders)