Velgen spuiten of poedercoaten?

Dutch88

Hoort erbij
26 okt 2022
63
25
8
Beste mensen,

Mijn 18" Brock velgen (paar jaar terug nog echt mat zwart) zijn meer blauw of zelfs grijs aan het worden. Echt een foute keuze qua kleur...
ik wil ze nu laten coaten of spuiten, iemand ervaring hier mee? Ik wil ze antraciet het liefst de kleur van de ISF uit pak hem beet 2008. Baal echt want zitten net half jaar nieuwe pilots om. De winter set gaat er straks om dus heb de tijd. Ik heb mijn orginele 17" in deze kleur laten spuiten. maar voor de zomer set wil ik het wel profesioneler aanpakken.
 

Bijlagen

  • IMG_1559.png
    IMG_1559.png
    1,5 MB · Weergaven: 48
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
380
63
Poedercoaten, maak niet de fout ze te laten spuiten want op enig moment springt de verf er al af als je er naar kijkt, been there done that :(

Er zit een goeie, niet te gek dure, coater in Almere, vanuit Zaanstad goed te doen lijkt me. Kijk maar eens; https://www.brothercoating.nl/ en hebben ook een insta account, kun je werk zien van ze.

Succes!
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
152
43
Quote van bedrijf in Amsterdam:

Voordelen Spuitwerk t.o.v. het Poedercoaten :

  • meer keuze dan standaard Ral kleuren.
  • Super heldere Zilver kleuren.
  • Velgen hebben een hogere glansgraad.
  • Chroom mirror look mogelijk.
  • geen sinaasappel effect maar een gladder resultaat.
  • stoeprandschade is met spot repair te herstellen.( met het poedercoaten moet de gehele velg opnieuw gecoat worden)
Nadelen Spuitwerk t.o.v. van het Poedercoaten :

  • minder krasvast.
  • minder stootvast.
  • sneller beschadigd.
  • weinig laagdikte.
  • steenslag gevoeliger.
  • meestal duurder indien vooraf stralen noodzakelijk is
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Beste mensen,

Mijn 18" Brock velgen (paar jaar terug nog echt mat zwart) zijn meer blauw of zelfs grijs aan het worden. Echt een foute keuze qua kleur...
ik wil ze nu laten coaten of spuiten, iemand ervaring hier mee? Ik wil ze antraciet het liefst de kleur van de ISF uit pak hem beet 2008. Baal echt want zitten net half jaar nieuwe pilots om. De winter set gaat er straks om dus heb de tijd. Ik heb mijn orginele 17" in deze kleur laten spuiten. maar voor de zomer set wil ik het wel profesioneler aanpakken.
Ik denk dat het verstandig is om eens goed uit te zoeken wat er zoal mogelijk is. Ik heb zelf geen ervaring met verschillende afwerkmogelijkheden, maar wel is me opgevallen dat de standaard 18" velgen op mijn gen4 GS opmerkelijk schoon blijven en dat vuil, indien toch aanwezig, heel simpel met normale reinigingsmiddelen probleemloos kan worden verwijderd.

Het lijkt wel of de velgen van een of andere vuilafstotende coating zijn voorzien waardoor aan de zichtbare kant er zich geen remstof lijkt te verzamelen. Het verschil met velgen van voorgaande auto's is opmerkelijk - daar moest ik echt boenen met speciale reinigingsmiddelen en borstels etc. Waaruit het verschil voortkomt is onduidelijk, naast de manier van afwerking kan mogelijk ook de vormgeving van de velgen een rol spelen. In ieder geval is het een buitengewoon welkome eigenschap van de standaard fabrieksvelgen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Op de mijne zitten OEM verchroomde velgen, die zijn zo glad dat ik maar hoef te kijken en het vuil valt er al van af. De velgen moeten dan van te voren wel gepolijst worden omdat het een flinterdunne laag is. Misschien ook een optie?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
440
63
In ieder geval is het een buitengewoon welkome eigenschap van de standaard fabrieksvelgen.
Als ik me niet vergis hadden de fabrieksvelgen van de 2e generatie IS nogal last van oxidatie van het aluminium onder de lak. Waar die overmatige oxidatie door kwam weet ik niet, misschien door een bepaalde legering destijds. Als je velgen eenmaal een klein plekje hadden, ging de oxidatie vanzelf verder. Ik kocht mijn IS toen ie 6 jaar oud was en kreeg er een 2e set originele velgen bij. Dat cadeau was makkelijk te geven door de dealer omdat ze voor garantieclaims ingenomen waren. Velgen van 6 jaar oud zagen er niet uit (met fabriekslak). Ik heb de slechtste set toen laten poedercoaten en 10 jaar later zijn die nog altijd in veel betere staat. De set die in 2014 nog in redelijke goede staat was heb ik in 2021 opnieuw laten poedercoaten omdat ze zo slecht werden dat ik ze anders niet meer ging vertrouwen. Doordat ik eigenlijk te lang gewacht heb konden ze niet de boel superstrak afwerken, van dichtbij zie je dat wel.

Jouw ervaring bevestigd naar mijn idee dat Lexus de klachten behoorlijk serieus genomen heeft.
Op de mijne zitten OEM verchroomde velgen, die zijn zo glad dat ik maar hoef te kijken en het vuil valt er al van af.
Ik zie hier een 2e bevestiging dat Lexus de kwaliteit van de lakbescherming uitstekend op orde heeft gekregen.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Als ik me niet vergis hadden de fabrieksvelgen van de 2e generatie IS nogal last van oxidatie van het aluminium onder de lak.
Daar had de 1e generatie van de IS ook al last van, bij diegene die ik had heb ik ze toen ook laten poedercoaten en dat heeft het zeker 5 jaar heel goed volgehouden. Dus +1 voor poedercoaten.