Ah kijk, daar kunnen we iets mee.
De RONAL's die de TS op het oog heeft, zijn 17x7J. Als af fabriek de IS300h op 17x7.5J wordt gezet, dus op een bredere velg, dan zou ik niet op een smallere velg overstappen.
De ET-maat zorgt ervoor dat het wiellager op de hartlijn van de velg uitkomt, zodat de belasting van de wiellagers minimaal worden gehouden. Een smallere velg met kleinere ET laat de auto meer in de velgen 'hangen'. En omdat de velg relatief smal is, is deze ook kantelgevoeliger dan bredere velgen (lees: een 7J-velg valt makkelijker om dan een 8.5J brede velg). Hoe breder de velg, hoe minder nadelig een afwijkende ET uitpakt op de wiellagerbelasting.
Maar ook: de hartlijnen door de velg en de veerpoot hebben een snijpunt dat in (de buurt van) het midden van loopvlak/wegdek uitkomt. Door met de ET te spelen kan je de plaats van dat snijpunt beinvloeden. Meestal kiest men de ET die optisch het beste smoelt, maar dat kan voor de wegligging drastische gevolgen hebben als dat snijpunt ver(der) van loopvlak/wegdek af komt te liggen.
Dus als standaard 17x7.5J ET 45 erop ligt en dat wil je gaan vervangen door een 17x7J ET 30, dan kan je op je klompen aanvoelen dat je de wegligging van je auto om zeep gaat helpen. Maar...ze zullen waarschijnlijk wel passen. Het is maar wat het zwaarst voor je weegt? Op het Plaatje: groen is de originele situatie, oranje de Ronal's.
Als laatste aandachtspuntje zou ik aan de TS willen meegeven dat sommige designs - ondanks de juiste maten incl ET - toch kunnen aanlopen tegen bijv de voorste remklauwen. Dit is vooral bij concave designs het geval.