Velgen

SC430 almelo

Heel actief
13 jun 2011
501
61
28
Ik heb geen is300h,maar heb 20" breedset met et van 30 en dat past prima onder mijn rx400h. Ze zijn te koop btw. Kijk mijn project topic maar eens,foto's en specs staan er ook bij . Als je vragen hebt,hoor ik het wel. Gr. Mark.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Met all??n een ET-maat te roepen, kan je deze vraag niet zinnig beantwoorden. Hoe breed is de velg met ET30 die je op het oog hebt?
Een ET30 velg kan prima passen (bij een 'smallere' velg), maar ook total niet (als je een bredere velg hebt, denk bijv aan aanlopen bij stuuruitslag, etc).
Wat is de originele velg- (incl ET-maat) en bandenmaat van je IS300h? En welke velgen (met ET30) heb je op het oog om eronder te leggen. En met welke banden?
 

Soebie555

Nieuw hier
28 mei 2018
17
0
0
FELGEN
4x 7J x 17 Zoll
ET: 30
Lochkreis: 5 x 114,3
Felgen-Marke: Ronal
Felgen-Nr: 42R7705.28
225-45/17 Bridgstone

origineel velg van de is300h met bandenmaat 225-45/17
 
Laatst bewerkt:

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Dat gaat prima passen. Geen probleem .

Gedurfd advies!

Vooropgesteld: Ik weet niet welke velgmaat standaard onder een IS300h hoort. Maar Lexus kennende (de meeste Japanners trouwens) houden doorgaans wat hogere ET's aan. Toyota/Lexus zit meestal op 45 tot 50mm. Als de standard bandenmaat 225/45-17 is, zal de originele velg ook in de buurt van 7J liggen.
De Ronals zijn ET30. Als ik ervan uitga dat je originele velgen ook 7J zijn bij ET50, dan houdt dat in dat je een spoorverbreding cre?ert van 2x 20mm = 40mm. Da's fors en ga je merken in de levenduur van je wiellagers, nog afgezien van wat het stuurgedrag / weggedrag mogelijk gaat doen? Er zijn voorbeelden op dit forum te vinden waar over zenuwachtig sturende IS'en (gen.2) wordt geklaagd en dat dit vaak aan het merk banden wordt verweten. Maar men realiseert zich vaak niet dat de geometrie geweld is aangedaan door de montage van te fors afwijkende velgen.

Als ik nu de ABE van de Ronal 42R7705.28 bekijk (Google), zijn die Ronals bedoeld voor onder een aantal Renault modellen. Lexus/Toyota staat er niet bij. En da's niet voor niets!
Nu heb je in NL de vrijheid om eronder te schroeven wat je redelijk vast kunt zetten. Dld is daar een heel stuk strikter in (de banden- en velgmaten staan ook in de papieren vermeld), komt deze combi niet door de keuring heen en wordt ie bij een controle zonder pardon van de weg gehaald. En dat doen ze niet voor niets...
 

Vincent-UX

Hoort erbij
8 mrt 2016
26
10
3
Ik heb een IS300h F-sport.
De originele velgen zijn naar buiten gezet met 15 mm spacers, waarbij de velgen de wielkas mooi vullen.
Voor de winter heb ik 4 aparte velgen 8.5J x 18 met ET35. Die blijven wat binnen de wielkas, zodat ik (indien noodzakelijk) nog een sneeuwsok kan monteren.
Ik rijd veel in Duitsland en heb geen problemen bij wegcontroles, wel bewonderende blikken.
Z?lfs niet met mijn getinte ruiten... :)
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
[?]
Ik rijd veel in Duitsland en heb geen problemen bij wegcontroles, wel bewonderende blikken.
Z?lfs niet met mijn getinte ruiten... :)

Ik had er misschien ook bij moeten zetten dat ik op Duits kenteken rijd. Met gele platen heb je in Duitsland bij controles inderdaad geen problemen. Hooguit als je ergens in Dld bij betrokken raakt, kan je e.e.a. (met name aansprakelijkheid) worden aangerekend (ongeacht welke kleur platen je voert). Maar dat staat los van de vraag van de TS. Ik wil alleen maar aangeven dat ik het gegeven advies nogal gedurfd vind en schrijf erbij waarom ik dat vind. Maar er staat ook duidelijk dat dit op een aanname (!) van een originele velgmaat berust. Wat iemand ermee doet moet hij/zij zelf weten. Ik leg de flappen er niet voor neer...

Maar is er nu geen enkele IS300h rijder die de originele velgmaat kan verklappen?

Tip voor de TS: kijk eens wat je hier aantreft aan velgen en let dan vooral op de maten die worden aangeboden.
 
Laatst bewerkt:

Vincent-UX

Hoort erbij
8 mrt 2016
26
10
3
Ik heb online het volgende voor de IS300h gevonden:
17-inch; 17x7,5J (ET45) met 225/45
18-inch; 18x8J (ET45) voorzijde met 225/40 en 18x8,5J (ET50) met 255/35 (originele maten F-sport)

Met mijn spacers van 15 mm, kom ik uit op ET30 (225/40-18) voor en ET35 achter (255/35-18)
Metingen hebben uitgewezen dat de belasting voor de wiellagers minimaal is, maar dat de wegligging verbeterd is.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ah kijk, daar kunnen we iets mee.
De RONAL's die de TS op het oog heeft, zijn 17x7J. Als af fabriek de IS300h op 17x7.5J wordt gezet, dus op een bredere velg, dan zou ik niet op een smallere velg overstappen.

De ET-maat zorgt ervoor dat het wiellager op de hartlijn van de velg uitkomt, zodat de belasting van de wiellagers minimaal worden gehouden. Een smallere velg met kleinere ET laat de auto meer in de velgen 'hangen'. En omdat de velg relatief smal is, is deze ook kantelgevoeliger dan bredere velgen (lees: een 7J-velg valt makkelijker om dan een 8.5J brede velg). Hoe breder de velg, hoe minder nadelig een afwijkende ET uitpakt op de wiellagerbelasting.

Maar ook: de hartlijnen door de velg en de veerpoot hebben een snijpunt dat in (de buurt van) het midden van loopvlak/wegdek uitkomt. Door met de ET te spelen kan je de plaats van dat snijpunt beinvloeden. Meestal kiest men de ET die optisch het beste smoelt, maar dat kan voor de wegligging drastische gevolgen hebben als dat snijpunt ver(der) van loopvlak/wegdek af komt te liggen.

Dus als standaard 17x7.5J ET 45 erop ligt en dat wil je gaan vervangen door een 17x7J ET 30, dan kan je op je klompen aanvoelen dat je de wegligging van je auto om zeep gaat helpen. Maar...ze zullen waarschijnlijk wel passen. Het is maar wat het zwaarst voor je weegt? Op het Plaatje: groen is de originele situatie, oranje de Ronal's.

Als laatste aandachtspuntje zou ik aan de TS willen meegeven dat sommige designs - ondanks de juiste maten incl ET - toch kunnen aanlopen tegen bijv de voorste remklauwen. Dit is vooral bij concave designs het geval.
 

Bijlagen

  • photo7290.jpg
    photo7290.jpg
    18,2 KB · Weergaven: 60
  • photo7293.jpg
    photo7293.jpg
    104,4 KB · Weergaven: 58
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB