Velgmaat

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
59
19
8
Past een 15" velg op een CT van 2018 ?

Een kleiner wiel met een hogere band is comfortabeler, een smallere band, 195/65R15, is gunstiger in het verbruik dan een 215/45R17, raakt minder snel beschadigt als je per ongeluk een stoepje mee pakt. Nadeel, het het ziet minder goed uit. Een auto moet mij dienen en niet andersom.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
824
113
De CT staat op het platform van de Auris en die werd geleverd met velgen vanaf 15" dus ik vermoed dat het past. De CT is dacht ik nooit met 15" geleverd, is dan ook een premium auto en dan mogen velgen best wel een paar knaken extra kosten.
Ik weet niet wat je nu onder je wagen hebt maar ga je van 17" naar 15" dan heb je 2.54cm minder ruimte voor je remmen kun je makkelijk meten op straat.

P.s. Ik heb dit topic verplaatst naar CT...
 
  • Geweldig
Waarderingen: Farah

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
59
19
8
Nu heb ik 17". Door de spaken van het wiel heb ik de ruimte tussen de binnenkant van het wiel en de remklauw gemeten. Door een stukje karton op maat te knippen, iedere keer een paar mm eraf, zodat het op een geven moment vrij precies past. En dat stukje karton is ongeveer 3 cm. Aan de andere kant van de remschijf heb je dan iets meer ruimte daar is geen remklauw. Het verschil tussen 15" plus de band (195/65R15) en 16" plus de band (195/55R16) is ongeveer € 50,-- per wiel. De keuze in die 16" banden is kleiner dan die in de 15" banden.
 

kiwicupra

Actief
25 apr 2021
132
92
28
De CT staat op het platform van de Auris en die werd geleverd met velgen vanaf 15" dus ik vermoed dat het past. De CT is dacht ik nooit met 15" geleverd, is dan ook een premium auto en dan mogen velgen best wel een paar knaken extra kosten.
Ik weet niet wat je nu onder je wagen hebt maar ga je van 17" naar 15" dan heb je 2.54cm minder ruimte voor je remmen kun je makkelijk meten op straat.

P.s. Ik heb dit topic verplaatst naar CT...
Volgens mij staat de Auris op het platform van de CT en de CT is zeker geleverd met 15 inch. En als je CT voorzien is van de kleinere diameter schijven past 15 inch gewoon.
De ophanging is al vrij stug, het verschil in comfort tussen 17 en 15 inch zal in een rechte lijn minimaal zijn. Een kleine, en daardoor lichtere velg gecombineerd met een smalle band op hoge druk geeft een gunstiger verbruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Farah

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
824
113
Het verbruik zal minimaal verbeteren, maar het comfort wél, kleine oneffenheden zoals straatklinkers worden voornamelijk opgevangen door de banden, grote kuilen en drempels door de ophanging.
De wielmaat is voor de band, niet voor de binnenzijde van de wielen. Ik zou toch eerst even passen omdat je maar zo weinig ruimte over hebt.

Ga je voor extra comfort dan zou ik ook kijken naar wielen met holle spaken, deze maken veel minder geluid in de auto. (Heb ik ook en is een wereld van verschil met m'n vorige.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Farah

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Waar zit het plaklood op de velg? binnekant of buitenkant van de binnenzijde van de velg. Gaat dus weer paar mm ruimte af ivm de remklauw. Maar waarom een paar 10tjes besparen op een set banden die er toch wel een aantal jaartjes?kilometers onder zitten. Dan is het gemiddelde toch echt minimaal over een bepaalde periode.
 
  • Leuk
Waarderingen: Farah

kiwicupra

Actief
25 apr 2021
132
92
28
Ik merk in mijn CT 2015 maar weinig verschil tussen mijn 15 inch winterset en mijn 17 inch zomerset. In een rechte lijn. Ook kleine putje en richels komen goed door in de auto. Niet oncomfortabel maar wel net zo merkbaar met die 15 inch. Als je het bocht gedrag vergelijkt dan is er wel veel verschil te merken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Farah

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
703
140
43
Let op: alleen op de eerste CT's die origineel ook geleverd zijn met 15 inch passen ook 15 inch velgen. Deze eerste modellen hebben namelijk kleinere remschijven, ik meen om te voldoen aan bepaalde emissie-eisen en ze daardoor in een lagere belastingklasse vielen. Later zijn de CT's standaard met minimaal 16 inch geleverd.

Voor de CT van mijn (inmiddels) ex konden we daardoor wel een keer een goedkoop 15 inch velgensetje met nieuwe winterbanden kopen. Iemand was er op de dure manier achtergekomen dat het niet paste. Ze hadden welgeteld 1 rondje gedraaid om tot de conclusie te komen dat de remschijven tegen de velg aan liepen.

Gezien je nu 17 inch hebt, ga ik er lichtelijk vanuit dat het bij jouw CT niet gaat passen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Farah

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
59
19
8
Ik heb 16" besteld met Vredestein 195/60 R16 89H Quatrac All-season banden.
Iedereen bedankt voor het meedenken ik had zomaar 15" besteld als ik hier niet had overlegt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter en RoelVB