Verbruik bijhouden (app - site - aantekeningenboekje)

Namssam

Hoort erbij
15 jan 2024
95
94
18
Omdat ik het wel interessant vind om te weten hou ik altijd mijn verbruik bij (ook bij vorige auto's gedaan)

Ik gebruik momenteel de site van AutoWeek, zie hieronder mijn CT200h
Verbruik 01OCT.jpg

Maar ik zag ergens op dit forum de appnaam Spiritmonitor voorbij komen (ga ik tzt eens bekijken)

Zijn er nog meer leden die hun verbruik bijhouden, en zo ja, op welke maniet doen jullie dat?

• Leuk
Waarderingen: Dirk_S
Spritmonitor.de. Heeft naast een website ook een app. Deze kan verschillende categorieën aan kosten bijhouden. Periodieke kosten zoals MRB en verzekering kun je eenvoudig laten herhalen. Ik krijg daarmee een nauwkeurig beeld wat mijn auto’s daadwerkelijk kosten. Ik ben begonnen in 2014 met de IS250. Alles heb ik ermee bijgehouden in Spritmonitor. Een paar jaar later kocht ik een hobby auto, die hou ik ook volledig bij qua kosten in Spritmonitor. En later ben ik de Polo ook bij gaan houden. Ik krijg dan van die inzichten waar het gros van m’n geld in die auto’s is gaan zitten. Grootste post is bij mij steeds de aanschaf, en na verloop van tijd de brandstof. Dit is een verdeling van kosten van m’n IS250 bijvoorbeeld:

IMG_0134.jpeg

Na aanschaf en brandstof ben ik daarnaast het meeste geld kwijt geweest aan MRB, dan aan verzekering. Onderhoud was niet zo veel (6%) en reparaties nog minder.

Dit is de verdeling qua kosten van de vorige Polo bijvoorbeeld:

IMG_0135.jpeg

Die Polo was in aanschaf goedkoper, was in verbruik zuiniger dan de IS250. Ook daarna waren verzekering en MRB de hoogste kosten.

Maar er zijn meer inzichten te creëren hoor, bijvoorbeeld welke maanden de auto het zuinigst rijdt en de verdeling qua verbruik over langere periode:

IMG_0137.jpeg

Zo zie ik wat de weersinvloeden doen met het verbruik. En het verbruik in juli/augustus is wat vertekend omdat daar de vakantieritten bij zitten op de snelweg, daar was ie het zuinigst.

En als iemand zegt dat een auto zuiniger is op premium brandstof, bij een IS250 valt dat wel mee:

IMG_0136.jpeg

Ik heb veel met premium brandstoffen gereden waar het kon. In het buitenland had ik de keuze vaak niet, daar zie je dat een “super gasoline” (95) relatief zuinig lijkt maar dat komt door die snelwegritten. Ik durf wel een discussie aan te gaan over kosten van een auto hoor. Ik heb de cijfers vanzelf verzameld over de afgelopen 10 jaar van drie auto’s en hou van twee vervangers de kosten ook zo bij.

Wat nou private lease is goedkoper? Das war einmal. (Appels met appels vergelijken he).

Bijlagen

• IMG_0137.jpeg
    IMG_0137.jpeg
    68,4 KB · Weergaven: 48
De onderstaande grafiek is het interessants van allemaal. Het laat zien dat het brandstofverbruik door allerlei niet door de chauffeur te beinvloeden zaken wordt beinvloed. Bij metingen over een langere periode kan die invloed aanzienlijk zijn.

Bij hogere omgevingstemperatuur zal het verbruik lager uitvallen door:
  • dat de motor gemiddeld een hogere bedrijfstemperatuur heeft en daardoor efficienter wordt
  • de luchtweerstand afneemt doordat de dichtheid van de lucht lager is
  • zomerbenzine een iets lagere vluchtigheid en een iets hogere dichtheid heeft
  • de bandenspanning bij langere ritteniets hoger kan oplopen waardoor de rolweerstand iets afneemt
Bij lagere omgevingstemperatuur zal het verbruik stijgen door:
  • de gemiddelde motortemperatuur lager is, mede door het veelvuldige gebruik van de verwarming
  • de luchtweerstand hoger is
  • winterbenzine een wat hogere vluchtigheid en een iets lagere dichtheid heeft
  • de bandenspanning lager is en tot een minder hoge waarde oploopt en het gebruik van winterbanden ook bijdraagt tot meer rolweerstand.
Van de genoemde zaken kun je als berijder alleen de bandenspanning beinvloeden.
Zie: https://www.milieucentraal.nl/duurz...benzine-of-gas/hou-je-autobanden-op-spanning/

In veel gevallen leveren brandstofleveranciers in het koelere voorjaar en in de herfst nog een "tussenkwaliteit" brandstof waardoor de overgang van zomer- naar winterkwaliteit geleidelijk verloopt.

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me en Dirk_S
Zijn er ook appjes/websites voor plug-in hybrides?
Als ik alleen als EV rijdt kun je nog wel je kwh verbruik meten, maar hoe/wat ga je meten als je als HV rijdt? dan moet je eigenlijk exact weten hoeveel km je electrisch en op benzine gereden hebt per rit, en als gewone hybride loopt alles ook nog eens door elkaar. Lijkt me allemaal wat complex.

Ik hou ook al jaren alles bij via Spritmonitor. En auto's die je weggedaan hebt kun je bewaren zodat je terug kunt kijken naar de cijfertjes. Het is zelfs mogelijk - als het forum dat ondersteunt - om je verbruik onder je berichten tevoorschijn te laten komen middels een linkje wat je bij je signature of zo plaatst.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Zijn er ook appjes/websites voor plug-in hybrides?
Als ik alleen als EV rijdt kun je nog wel je kwh verbruik meten, maar hoe/wat ga je meten als je als HV rijdt?
Dit kan ook bij Spritmonitor. Als je aangeeft dat je auto een PHEV is, kun je zowel brandstof als stroom opvoeren. Ik denk dat je elke keer dat je je NX inplugt “even” de getallen uit de laadsessie in moet voeren en de bijhorende km-stand, net als bij het tanken van brandstof. Ik stel me voor dat je een PHEV vaker inplugt dan tankt dus dit kan snel gaan vervelen. Maar volgens mij is een PHEV te gebruiken met een smartphone app en zou je daar de laadgegevens met km-stand op dat moment uit kunnen halen. Als je na 3x een laadsessie noteren een keer moet tanken, vul je dan die gegevens in. Ik vermoed dat Spritmonitor dan voor jou uitrekent hoe zuinig je NX is op brandstof en op stroom. Hier is een voorbeeld van een mooie NX op Spritmonitor.

Maar hey, niets moet, alles mag. Het lijkt mij bewerkelijk om dat elke keer bij te houden. Ik ken de app van Lexus niet goed dus hoe bewerkelijk dat in de praktijk is weet ik niet.

Het is zelfs mogelijk - als het forum dat ondersteunt - om je verbruik onder je berichten tevoorschijn te laten komen middels een linkje wat je bij je signature of zo plaatst.
Ga ik proberen! Gelukt!

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en Dirk_S
leuk dat je t deelt! Ik houd t bij via Spritmonitor idd. Lache ook die mogelijkheid om te vergelijken. Ben blij met hoe zuinig m’n RX is ten opzichte van concurrenten (X5, XC70, Q7). Maar hoe die nr 1 aan 6,3 liter/100km komt!?!?!? Haha ik denk dat hij alleen maar 50 en 80km wegen rijdt en in op de juiste afstand van de snelweg zodat hij z’n accu maximaal kan benutten 😇 ik probeer zelf te hanteren; relaxt rijden, zoveel mogelijk elektrisch maar niet beknijpen op rijplezier en nergens in de weg rijden. Werkt tot nu toe fijn. Veel rijplezier ☀️

IMG_7706.png

• Leuk
Waarderingen: D43m0n