Verbruik Lexus ES 300h

PeterA

Actief
25 jan 2012
173
75
28
Ik zal in dit forum-onderdeel eens wat reclame gaan maken voor de ES 300h ;) Behalve dat de auto bijzonder comfortabel en stil rijdt, en ondanks zijn 5 meter lengte opvallend goed handelbaar is, was ik afgelopen winter al erg blij met een verbruik van ca. 1:19.
Gisteren bij 20 - 23 graden een zondagje eruit geweest met onze Lex. In totaal ca. 300 km gereden, waarvan 40% provinciale weg en 60% autosnelweg (105 km/u). Aan het einde van de dag gaf de boordcomputer (die redelijk nauwkeurig is) een gemiddeld verbruik aan van ruim 1:21 :D
Mocht het nog warmer worden, dan zal de airco wat meer zijn best moeten doen, en heeft dit misschien weer een nadelige invloed op het verbruik, wie zullen het zien. Over een paar maanden zal ik mijn bevindingen weer hier posten.
 

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
155
128
43
Dat doe je dus echt goed . Ik laat mijn vrouw maar rijden : 1.11 (Airco aan) en als ik rij is het 1:8 😇 (Airco in de ochtend uit,in de middag aan 🤣) .
 
  • Haha
Waarderingen: PeterA

PeterA

Actief
25 jan 2012
173
75
28
Je merkt dat de Toyota/Lexus hybride techniek in de loop der jaren steeds verder doorontwikkeld is. Het is niet ieders ding, vooral wat de CVT betreft, maar ik vind het geweldig rijden, met name nu in de ES. Ik heb in de ES (2,5 l en 1755 kg) een gunstiger gemiddeld verbruik dan in mijn CT uit 2012 (1,8 l en 1485 kg). Op papier zou het verbruik van de CT juist beter moeten zijn, maar die haalde de opgegeven waarden in de praktijk niet, terwijl het bij de ES moeiteloos lukt. Wat opvalt is dat de ES bij het accelereren niet zo hoog in de toeren klimt als de CT destijds, en dat bij de ES de ondersteuning van de elektromotor beter is, ook nog bij hogere snelheden. De ES rijdt procentueel gezien meer elektrisch. De hybride aandrijflijn draagt daardoor nog meer bij aan de rust die in de auto heerst. 😊
N.B. ik wil nog voor de volledigheid opmerken dat ik inmiddels 60+ ben, en dat ik waarschijnlijk mede daardoor de rij-eigenschappen van de ES 300h zo waardeer. 😉
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Leen en Farah

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Dat doe je dus echt goed . Ik laat mijn vrouw maar rijden : 1.11 (Airco aan) en als ik rij is het 1:8 😇 (Airco in de ochtend uit,in de middag aan 🤣) .
Doe je goed, als mijn vrouw erin rijdt halen we de 1:11 never nooit niet. Ze houdt van sportief rijden namelijk. Op zich geen drama, ik hou er wel van (ze kan ook achteruit inparkeren (op de spiegels) en file parkeren, ja echt). Ooit op mijn MT03 (660 cc, 1 cilinder motorfiets) compleet weggereden door haar.
 
  • Haha
Waarderingen: Leen en IS-F kuiken