Verbruik Lexus IS300h

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

JeroenIS

Hoort erbij
17 sep 2024
33
114
33
Dag mede Lexus liefhebbers! Ongeveer een half jaar geleden heb ik een Lexus IS300h gekocht, en specifiek de IS300h gekozen omdat deze op papier zuinig is qua brandstofverbruik. Nu weet ik dat de fabrieksopgave altijd wel heel optimistisch is, dus ben ik even zelf gaan zoeken. Nu zie ik van een aantal eigenaren dat ze rond de 1 op 16 a 1 op 17 zitten, wat best netjes is voor een auto met 223pk die bijna 1.6 ton weegt.

Echter ben ik echt positief verrast over het gebruik van mijn IS300h. Sinds ik em heb zit ik op een gemiddelde van 1 op 18.7, en als klap op de vuurpijl heb ik op de laatste volle tank zelfs 1 op 20,1 gereden! Nu rij ik normaliter voor m'n werk veel 80km/h wegen waar meerdere stoplichten aanwezig zijn, en ik rij zelf niet eens zo superzuinig. Ik trek normaal op bij stoplichten, zet af en to de auto in de sportstand om even snel in te voegen op de snelweg en hier en daar een sprintje bij het stoplicht doe ik ook. Deze laatste volle tank heb ik overigens voor werk veel snelwegkilometers gereden, dus vandaar dat ie deze keer nog zuiniger is.

Ik had verwacht dat ik ook rond de 1 op 16 zou zitten qua verbruik, maar ik ben echt zeer te spreken over hoe zuinig de auto is!

verbruik.PNG

wat taken Julie dan? ik merk nauwlijks verschil.
V power benine of normal bensine, maakte niet uit qua power of range.

de dealer zei dat normale brandstof goed genoeg was.

wat taken Julie dan? ik merk nauwlijks verschil.
V power benine of normal bensine, maakte niet uit qua power of range.

de dealer zei dat normale brandstof goed genoeg was.
Daar zijn een aantal draadjes over te vinden hier op het forum.

Ik tank structureel Shell V-Power en merk een lager verbruik van ong. 1 liter/100 km. Wat mij betreft is het wel degelijk efficiënter ook omdat het een hogere calorische waarde heeft. Bijkomend houdt het de injectoren schoner, wat ik niet kan onderbouwen maar wel veel over is gepubliceerd. Maar goed, dat is ook weer mijn mening en als budget meespeelt snap ik de keuzes om de goedkoopste benzine te tanken.

Ik tank in NL om en om E5 (BP Ultimate RON88) en E10 (RON95).
Dit vanwege de meer reinigende werking van de Ultimate benzine maar vooral vanwege de lagere hoeveelheid ethanol (de auto staat soms tot een week stil).
In D tank ik altijd E5 RON95.

Merk ik er iets van qua verbruik? Neuh.
Tenminste niks schokkends.
Vind het wel belangrijk dat de motor van binnen enigszins schoon blijft (voor zover mogelijk na 2 ton).

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
@gsman
Belgische V-Power van Shell

Steady 4.8 echte liters per 100km (dus getankte Liters en aantal verreden km’s)
Boardcomputer liegt 4.4, afwijking van 0.4 blijft constant.

Laatst bewerkt:
Ah duidelijk, ik vond het ergens ook al iets te zuinig. Is dit overigens iets wat wellicht bij alle auto's optimistischer is dan normaal of is dit een bekend IS300 dingetje?
wat mijn wagen aangeeft weet ik niet eens exact, wel gunstiger dan gemeten an de pomp. Beste resultaat tot nu toe: 1:13,6. Zelf rijd ik rustig en max 100kmph, maar af en toe rijd mrs B en zoon er ook in. Die gebruiken het regeneratief remmen niet goed genoeg. Logisch, want dat moet je leren door veel te doen.

Nu de vakantieperiode erop zit een update:
Lange afstand op de snelweg:
- 4 personen+koffers etc., kofferbak helemaal vol) bij 120km/u (Duitsland) is het verbruik om en na bij 1:15
- Idem maar bij 100 km/u in NL om en na bij 1: 17~18
- Rijd ik alleen zónder bagage 100 km/u constant haal ik 1:19~20
- alleen, zonder bagage, alleen stadsverkeer zonder snelwegen: is het verbruik ook 1:15
En tanken doe ik voornamelijk over de Duitse grens, 98.