Veren achter

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ik heb vandaag de auto op de brug gehad bij mijn garage en mijn monteur viel over de achterveren die op de auto zitten. Het lijkt alsof de veren afgeslepen zijn en dat zou dan apk-afkeur zijn.

Kan iemand mij vertellen of het onderste eind van de veren er zo afgeschuind uit horen te zien?
Alvast bedankt.

PS. Let niet op het vuil, dat wordt nog allemaal verwijdert voordat ik naar de RDW ga.

Veer LA
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Veer RA
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Nee dit hoort netjes vlak te zijn, dit is een gegronde apk afkeur. Wat je kan doen: De veer los halen en het eind netjes vlak afslijpen en het kale metaal even met tectyl behandelen. Een veer mag niet gebroken zijn (waar het nu wel op lijkt) maar over ingekort word eigenlijk niet gesproken. Wat wel belangrijk is, de veren mogen in uitgeveerde positie niet los liggen tussen de veerschotels. En wat ook belangrijk is, zorg dat de andere achterveer evenveel ingekort is om raar rijgedrag te voorkomen.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
ligt je auto lager sommigen zagen gewoon iets af, de onderkant eindigt volledig vlak en de veer is dus vlak geslepen.Nu overbelast je wat van de veer over blijft en ze kan bewegen (wat niet mag)
 

magila

Hoort erbij
10 sep 2011
70
0
0
lijkt er idd op dat ze de auto op een low-budget manier hebben verlaagd.
idd netjes afslijpen zodat het niet opvalt, andere veren eronder plaatsen of laten keuren bij een "keuren zonder zeuren apk-station"
 

magila

Hoort erbij
10 sep 2011
70
0
0
ik weet niet in hoevere je technische kennis gaat en je materiaal heb, maar als je zegt dat ze muurvast zitten, zou ik gewoon de veren van de dempers halen en die op een manier afslijpen zoals ze standaard zijn en tot aan het verhoogde stukje, ze goed in de lak/tectyl zetten en voorzichtig terugplaatsen.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ok, dat is misschien voorlopig wel een goede optie. Ik zou er later een coiloverset op willen zetten, maar het gaat mij nu even om de snelheid en voorkomen dat ik dubbele uitgaven doe. We hebben de middelen wel om de veren aan te passen.
;)
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Besluit is genomen: ik ga een coiloverset aanschaffen. Heb ik ook gelijk nieuwe vering, hoogte- en dempingverstelling. Daarna de auto goed laten uitlijnen, misschien wel uit laten wegen op alle vier de wielen.