Vergelijking kwaliteit 1991 LS 400 met de huidige LS 500

Nu verwachten jullie zeker commentaar van mij? Ja, dat dacht ik al.
De meeste "gaps" zijn onmeetbaar want er zit afdichtingsrubber tussen voor extra geluidsisolatie.
Tussen voor en achterdeur:

Voor en achterdeur.jpg


Zie hier als de deur open staat, hebben jullie denk ik ook..

Voor en achterdeur open.jpg


Inderdaad, er zit 0.000000023432mm hoogteverschil tussen het leer (niet plastic zoals de LS 400) van de deur en het dashboard.

Deur links.jpg


Deur rechts.jpg


Toch tijd voor een LS 400... Als ik er 50K bijleg wilt er dan iemand ruilen?
 
Oh, en ik moet toegeven, ik heb geen matte plastic radio, maar een aluminium geborsteld front met nog veel meer leer. Tja, ik kan niet alles hebben. De LS 400 blijft baas boven baas...

Radio a.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Henny
Ja ik heb de eerste generatie Ls 400 uit 1990 en de laatste Ls 400 uit 2000 gehad, de laatste had ik nooit weg moeten doen, heb er nog spijt van
Nu dus een Ls 600hl van de laatste serie met een V8, een geweldige auto met een prachtig interieur en als ik geparkeerd heb kijk ik nog steeds even achterom en dat is voor mij de graadmeter dat je een geweldige auto bezit, maar, ja er komt vaak een maar naar zoveel lovende woorden, als ik hem kan ruilen voor een Ls uit 2000 dan wordt het toch een moeilijke keus en denk ik dat de 2000 Ls 400 wint
 
Bijzonder om te zien dat 35 jaar geleden de kwaliteit beter was dan nu....
Ik denk dat je uit de vergelijking van de twee auto's niet de conclusie mag trekken dat de kwaliteit vroeger beter was. Het gaat om auto's die 35 jaar in leeftijd verschillen en die dus ook verschillen in design en technische uitrusting. Een huidige LS heeft een groot aantal voorzieningen die 35 jaar daarvoor nog niet bestonden. Het is dus een "appels en peren" vergelijking.

Voor beide auto's geldt waarschijnlijk dat ze op het moment van uitkomen een kwaliteitsniveau hadden dat op een aantal punten hoger was dan wat andere premium merken aanboden. In de loop der jaren is echter door allerlei nieuwe technieken het verschil tussen allerlei premium merken verkleind. En alle (uitzonderingen daargelaten) zijn beter geworden - de behoefte aan onderhoud, vervangen van onderdelen vanwege een storing, hoogte brandstofverbruik en emissies is duidelijk veranderd.

Of een moderne LS beter is dan de oerLS is vooral een gevoelsmatige interpretatie. Verschillen zitten er vooral in stilering. Oorspronkelijk was het een model waarin stijlkenmerken van een Mercedes S-klasse, een BMW 7 serie en een Cadillac waren samengevoegd in een visueel nogal saai "vlees nog vis" ontwerp. Vervolgens kwam de LS 600H - naar mijn smaak de mooiste en het summum van rijcomfort. Daarna de LS 500 - zeer modern gestileerd en ook wat "strakker" rijdend - een toegift aan wat de concurrentie inmiddels biedt.

Inmiddels is de vraag naar een "klassieke sedan" sterk gedaald. Ik ben daarom erg benieuwd of er voor de LS tzt een opvolger komt en hoe die er dan uit gaat zien.
 
Ja ik heb de eerste generatie Ls 400 uit 1990 en de laatste Ls 400 uit 2000 gehad, de laatste had ik nooit weg moeten doen, heb er nog spijt van
Nu dus een Ls 600hl van de laatste serie met een V8, een geweldige auto met een prachtig interieur en als ik geparkeerd heb kijk ik nog steeds even achterom en dat is voor mij de graadmeter dat je een geweldige auto bezit, maar, ja er komt vaak een maar naar zoveel lovende woorden, als ik hem kan ruilen voor een Ls uit 2000 dan wordt het toch een moeilijke keus en denk ik dat de 2000 Ls 400 wint
@Henny de grijze LS400 uit 2000 rijdt nog jaarlijks zijn kilometers. In de afgelopen ruim 10 jaar van 218000 naar richting 375000 km.
Ik begreep dat je zondag helaas niet op de Lexusmeeting kunt zijn in verband met vakantie. Dan loop ik in ieder geval niet het risico dat je de grijze Lexus LS400 uit 2000 die je aan mij hebt overgedragen weer wilt meenemen......😂
 
@Henny de grijze LS400 uit 2000 rijdt nog jaarlijks zijn kilometers. In de afgelopen ruim 10 jaar van 218000 naar richting 375000 km.
Ik begreep dat je zondag helaas niet op de Lexusmeeting kunt zijn in verband met vakantie. Dan loop ik in ieder geval niet het risico dat je de grijze Lexus LS400 uit 2000 die je aan mij hebt overgedragen weer wilt meenemen......😂
Leuk dat deze super-bolide nog steeds in jouw bezit is en zijn kilometers draaide, nu vind ik het nog spijtige dat ik niet op de meeting kan zijn, al was het maar om te checken of je er goed voor gezorgd hebt 😉, als je toevallig bij de meting in de keuken beland kijk dan even of de foto er nog hangt toen de Ls winnaar overall werd en met een beetje geluk wint de Ls weer, mijn stem heb je 😂
 
  • Leuk
Waarderingen: PLS400 en Bobusa
Verbaast mij niets dat de LS400 betere materialen en betere afwerking heeft.
Die stamt uit de tijd dat men de maximale kwaliteit produceerde die mogelijk was.
Tegenwoordig produceert men soms, zelfs dat lang niet altijd, de beste kwaliteit voor de laagst mogelijke productiekosten, dat is een andere benadering en het moet liefst na 6-7J mankementen gaan vertonen, anders wordt er niets aan reparaties verdiend en ook niets nieuws meer verkocht
 
  • Leuk
Waarderingen: PLS400 en Henny
Verbaast mij niets dat de LS400 betere materialen en betere afwerking heeft.
Die stamt uit de tijd dat men de maximale kwaliteit produceerde die mogelijk was.
Tegenwoordig produceert men soms, zelfs dat lang niet altijd, de beste kwaliteit voor de laagst mogelijke productiekosten, dat is een andere benadering en het moet liefst na 6-7J mankementen gaan vertonen, anders wordt er niets aan reparaties verdiend en ook niets nieuws meer verkocht
De eerste LS moest de beste auto worden die in zijn klasse te vinden was, de insteek was kwaliteit ten top zonder eerst naar het geld te kijken
De markt moest veroverd worden wat in Nederland niet helemaal gelukt is maar in Amerika en verre oosten wel degelijk, mijn conclusie is dan ook de eerste LS was gezien de kwaliteit zijn geld meer dan waard, mijn huidige LS is zijn geld waard en daar zit het verschil
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator en PLS400
Outdated, slechte stoelen, een beetje bij gefrot touchscreen. Maar.... excellente bouwkwaliteit volgens de meneer die ik niet ken in onderstaande video.
Ik heb gelukkig andere stoelen. (Die ook crap zijn.) Ik ben het 200% met hem eens deze keer.
Ach er komt na volgend jaar wsl toch geen nieuwe LS.


Edit: Er komt echt geen LS meer. :cry: Wat moet ik nu?

https://pressroom.lexus.com/2026-lexus-ls-a-homage-to-the-original/
 
Laatst bewerkt:
Goede uiteenzetting door de CCN en ja, dat maakt me dan weer een beetje blij, sorry @Higgie, ik heb inderdaad nog nooit zulke comfortabele stoelen als in deze auto (2011 LS 600h). Kom net terug uit Haarlem (woon in Twente) en geen enkel ongemak. OK, nu genoeg weelde over mijn LS. De LS 500h heeft uiteraard veel nieuwere tech en bv het klimaatsysteem is meer automatisch. Nog meer voordelen @Higgie? Die zijn er toch wel?!

Het zijn onbegrijpelijke keuzes van Lexus om een F-Sport versie van de LS te maken. De standaard LS 500h is al sportiever dan de vorige LS en dan ook nog een F-Sport versie.... echt jammer.
 
Het zijn onbegrijpelijke keuzes van Lexus om een F-Sport versie van de LS te maken. De standaard LS 500h is al sportiever dan de vorige LS en dan ook nog een F-Sport versie.... echt jammer.
Ik snap het ergens wel; Lexus heeft eigenlijk een wat oude-l*llen imago. Als ze er dan een F-sport badge op plakken dan trekt het mogelijk wat meer 'jonger' publiek.
Alles voor de verkoopcijfers!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Het zijn onbegrijpelijke keuzes van Lexus om een F-Sport versie van de LS te maken. De standaard LS 500h is al sportiever dan de vorige LS en dan ook nog een F-Sport versie.... echt jammer.
Je bent niet verplicht om een F-sport te kopen hoor! De andere versies zijn best wel comfortabel mits je die RFT banden dumpt en een hogere band monteert.
Het onderstel is prima, beetje over de top (zie filmpje) maar werkt prima. De luchtvering werkt behoorlijk dynamisch, automatisch meer of minder demping heb ik het idee. Duiken bij het remmen is ook een stuk minder, net of de auto zich schrap zet bij het remmen. (Vind ik jammer.)
De dikke Duitsers doen dat ook allemaal, Lexus kon gewoon niet achterblijven.

Ik snap het ergens wel; Lexus heeft eigenlijk een wat oude-l*llen imago. Als ze er dan een F-sport badge op plakken dan trekt het mogelijk wat meer 'jonger' publiek.
Alles voor de verkoopcijfers!
Jonge mensen met veel geld gaan niet voor een LS (limo) maar voor een sportief model. De "F" (niet te verwarren met F-sport) "M", "AMG", "RS" etc.
En waar zit het geld? Juist, meestal bij oudere mensen. Wij rijden allemaal Lexus hier en we weten allemaal dat we goedkoper kunnen rijden in bijvoorbeeld een Toyota. Maar willen we die? Liever niet, een Lexus is toch luxer en heeft meer (elite) uitstraling... Toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O