Verroeste klauwen achter.

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Bij de beurt/recall bleek dat mijn remklauwen (piston) achter helemaal waren vastgeroest. Hebben meer van jullie hier last van gehad?
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Klopt, daar staat de auto nu voor bij Lexus. Maar ondertussen blijkt dat achter de klauwen helemaal vast zitten. Nu net krijg ik te horen dat de booster(s) vervangen meoten worden. Toch wel een grote ingreep, en zo oud is de auto ook weer niet. Ik vraag mij dus ook een beetje af waarom dit gebeurt.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Het verhaal is mij nu een beetje duidelijker.

Het rubber waarin de pistons van de remklauwen zich bevinden was verouderd en gescheurd. Daardoor was er water in gekomen en is het gaan roesten.

Daarnaast is er bij de hoofdremcilinder door een rubbere afsluiting (welke vervangen moest worden met deze recall) wat remvloeistof gelekt. Omdat dit nogal een aggresief goedje schijnt te zijn hebben ze het hele unit maar vervangen. Het schijnt dat de booster dus hetzelfde is als de hoofdremcilinder, iets wat ik niet wist.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Klasse! :)

De auto trilt alleen nu wel iets meer als ie stationair loopt. Hoe dat nou weer kan.... Ik kijk het in ieder geval even aan.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
waarschijnlijk accu los gehad en alles gereset, dus nu is die weer bezig met het opnieuw inleren..
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
In principe moet je versnellingsbak en je motor ook inleren op het gedrag van de bestuurder, dit wordt allemaal geregeld door computers. Je versnellingsbak die past bv de schakelmomenten aan obv. Je motor heeft moet ook bv inleren wat stationair toerental is wat voor temperatuur/vochtigheidsgraad/hoeveelheidzuurstof wat voor benzine erin zit etcc etc.. als die na een tijd gewend is, dan zet hij ze in een bepaalde programma waarvan de computer denkt dat dit het optimale is voor de motor en omstandigheden..

dit is zo een beetje in jip en janneke taal :p weet ook niet echt hoe ik het anders moet uitleggen :D
 

Ludovic

Hoort erbij
22 jun 2010
45
0
0
Heb laatst opgemerkt dat 't bij mijn wagen ook wat verroest raakt, maar heb geen idee in welke mate dit normaal is, en of het kwaad kan. Gezien de plaats van de roest bij mij veronderstel ik dat het puur esthetisch is en dat geen probleem vormt, klopt dat? (Zie bijlages :))
 

Bijlagen

  • roest1.jpg
    roest1.jpg
    446,3 KB · Weergaven: 49
  • roest2.jpg
    roest2.jpg
    352,5 KB · Weergaven: 44

Ludovic

Hoort erbij
22 jun 2010
45
0
0
Alright, da's goed nieuws :) Op zich wel raar dat het zo snel (ze is van 2009) zoveel gaat roesten.

Domme vraag, maar... waar kan ik die zuiger/piston juist zien? ;) Heb er effe naar zitten googlen, het lijkt mij dat je daarvoor half je wiel eruit moet halen? :roll:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik heb er zelf geen last van :) maar dat kan komen doordat ik vaak genoeg mijn auto was/spoel (ook in de winter)

Dat kan je moeilijk gaan zien want dan moet je eerst je wiel erafhalen en dan je remklauwen van je remschijven afhalen. Zelfs dan kan je het maar een klein beetje zien.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
ik laat de auto vaak staan :p

Maar strooizout is denk ik de voornaamste oorzaak van roest... denk ik.. :)
 

Ludovic

Hoort erbij
22 jun 2010
45
0
0
Strooizout zou er idd mee te maken kunnen hebben, goed om weten. Dacht dat wagens daar nu minder last van hadden, maar blijkbaar moet ik in de winter toch minder lui zijn :)

Laten staan na het wassen kan ermee te maken hebben, maar lijkt mij in mijn geval weining waarschijnlijk, gezien hoe fel ze verroest is en hoe weinig ik ze was :mrgreen:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik spoel de auto om de paar dagen en was de auto minimaal 1x per week, dus dat zou heel goed de oorzaak kunnen zijn dat, dat de reden is geweest. Japans strooizout is anders dan wat we hier in nederland gebruiken :p misschien daarom :p
 

Ludovic

Hoort erbij
22 jun 2010
45
0
0
Ik kan mij perfect inbeelden dat jullie daar in NL weer speciaal willen doen en apart strooizout gebruiken, maar in Japan en hier in Belgi? gebruiken we hetzelfde ISO-certified strooizout hoor :p
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Haha gekkigheid natuurlijk :) maarja wat je nu kan doen is beetje opschuren en opnieuw spuiten ofzo :) en daarna gewoon goed wassen
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Die booster waar over gesproken word is de rem bekrachtiger, als de hoofdremcilinder daarin lekt word deze langzaam opgevreten van binnen, daarom moet deze verangen worden.

Als je het probleem met het stationaire toerental blijft houden kan het ook zo zijn dat er vacuum lekkage is via de nieuwe bekrachtiger of via de vacuum aansluiting. Aangezien het vacuum vanuit de inlaat verkregen word levert een lekkage dus valse lucht op.


De heftige winters en de daarbij behorende pekel eist zijn tol van onze auto?s, dit jaar het ik al zo?n 10 auto?s afgekeurd zien worden op remleidingen die weggeroest waren, bij auto?s van 10 jaar oud!
Ook veren die gebroken zijn ten gevolge van roest komen meer voor.
Dit zijn slechts een paar voorbeelden van auto's die normaal geen problemen hadden en na een paar stevige winters ineens wel.




gr. koen