Versleten draagarmrubbers achter

ISNX

Nieuw hier
1 jun 2010
22
6
3
Nog geen 4 jaar oud en met minder dan 55.000km ervaring bleken de draagarmrubbers achter versleten, hetgeen zich manifesteerde in ongelijke slijtage van de achterbanden. Een euvel wat volgens de dealer vaker voorkomt bij de NX ...
Gelukkig kent Lexus 10 jaar garantie, bij dealeronderhoud volgens schema. Edoch 'rubber' blijkt uitgesloten.
Coulance vanuit de importeur dan maar. Helaas, want import ...
Begrip van de dealer? Alle begrip! En daar blijft het bij.
Wel als dank een factuur van bijna 800 euro inclusief btw.
Maar ze spoort weer.
 
Dat is heel vervelend! Die draagarmen horen natuurlijk niet zo snel stuk te gaan. Heb ik bij een Ford Mondeo gehad maar pas bij 200k.
En ja, die Lexus garantie, dat is alleen in het begin (de eerste twee jaar?) echte fabrieksgarantie en daarna is er een lijst met onderdelen die dan in de 10 jaar garantie valt en de rest dus niet. Ik vind het persoonlijk een vorm van misleiding. Voor zover ik weet is de 7 jaar garantie van Kia wel echte fabrieksgarantie maar of die een draagarm (rubber) wel onder garantie zouden vervangen weet ik niet.
Er is ook nog zoiets als non-conformiteit. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt met dekking voor auto-gerelateerde zaken kan je eens daar informeren.
Maar dat is natuurlijk wel allemaal negatieve energie.
Gewoon vergeten en weer genieten van je mooie Lexus is het beste!
 
  • Leuk
Waarderingen: ISNX
Nog geen 4 jaar oud en met minder dan 55.000km ervaring bleken de draagarmrubbers achter versleten, hetgeen zich manifesteerde in ongelijke slijtage van de achterbanden. Een euvel wat volgens de dealer vaker voorkomt bij de NX ...
Ik vind (maar wie ben ik?) dat de importeur zich hier wel heel makkelijk vanaf maakt. Een auto van nog geen vier jaar oud, amper 55.000km en dan al versleten draagarmrubbers? Bij een Lexus? De reactie van de importeur lijkt wel op die van Pon.

Wat @snorlax zegt over non-conformiteit begrijp ik wel. Het is zeker niet gebruikelijk dat je bij vervangen van banden ook gelijk de rubbers van draag armen mee moet vervangen. Mijn 18 jaar oude IS250 had twee ton gelopen maar ik merkte niets aan versleten rubbers van het onderstel of ongelijkmatige slijtage van de banden.

Overigens schijnt in de VS bij de 3IS ongelijkmatige slijtage van banden ook voor te komen en daar wijt men dat aan de te slappe rubbers in de draagarmen. De remedie aldaar is of om de originele rubbers te vervangen door poly urethaan (Powerflex o.i.d.) of door de rubbers van de RC F te gebruiken.
Maar ze spoort weer.
Da’s ‘t belangrijkste (hebben ze de uitlijning ook gecontroleerd? Mag wel voor dat bedrag).
 
  • Leuk
Waarderingen: ISNX
De noodzaak voor vervanging van draagarmrubbers is het gevolg van vooruitgang en bezuiniging. Tot 1975 bestonden draaipunrten in de wielophanging nog vaak uit een stalen pen draaiend in een bronzen bus. Om slijtage te voorkomen, waren ze vaak voorzien van een vetnippel. Bij periodiek onderhoud van de auto werden de draaipunten met behulp van een vetspuit van een geringe hoeveelheid vers vet voorzien. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat er destijds veel noodzaak was tot reparatie.

Bij rubbers die op torsie worden belast, zal naar verloop van tijd vermoeing optreden, met als gevolg slijtage, verslappen etc. Het is voor de autofabrikant veel goedkoper om rubbers te monteren dan een bronzen bus, een stalen as een vetnippel en een leiding te voorzien die er voor zorgt dat het via een vetnippel aangeboden vet ook het draaipunt bereikt. En je kunt ook nog de klant vertellen dat de nieuwe oplossing voor lagere onderhoudskosten zorgt....

Inmiddels ben je dus als klant slachtoffer van de vooruitgang.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik S
Auto's die voor 1975 gebouwd waren, waren bij 100k km al geheel afgeschreven herinner ik me uit die tijd .... :unsure:

Zuur en zorgelijk dat bij deze jonge NX de rubbers al zó snel moesten worden vervangen. Bezuinigen op een rubbertje lijkt mij haast niet mogelijk: wil je een rubbern bus van lagere kwaliteit dan kon het nog wel eens duurder zijn dan het monteren van de originele rubbers.
Ik vermoed -en hoop- dat het een montagefout betrof. Anders zou je bij veel meer NX-en dit euvel zien optreden, en eigenlijk wijzen de statistieken daar niet op. (En bij een montagefout zou de garantie gewoon wél weer van toepassing moeten zijn uiteraard!)
 
Ik vind (maar wie ben ik?) dat de importeur zich hier wel heel makkelijk vanaf maakt. Een auto van nog geen vier jaar oud, amper 55.000km en dan al versleten draagarmrubbers? Bij een Lexus? De reactie van de importeur lijkt wel op die van Pon.

Wat @snorlax zegt over non-conformiteit begrijp ik wel. Het is zeker niet gebruikelijk dat je bij vervangen van banden ook gelijk de rubbers van draag armen mee moet vervangen. Mijn 18 jaar oude IS250 had twee ton gelopen maar ik merkte niets aan versleten rubbers van het onderstel of ongelijkmatige slijtage van de banden.

Overigens schijnt in de VS bij de 3IS ongelijkmatige slijtage van banden ook voor te komen en daar wijt men dat aan de te slappe rubbers in de draagarmen. De remedie aldaar is of om de originele rubbers te vervangen door poly urethaan (Powerflex o.i.d.) of door de rubbers van de RC F te gebruiken.

Da’s ‘t belangrijkste (hebben ze de uitlijning ook gecontroleerd? Mag wel voor dat bedrag).
De auto is na het monteren van de nieuwe draagarmen (enkel rubbers vervangen doen ze niet) opnieuw uitgelijnd.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Auto's die voor 1975 gebouwd waren, waren bij 100k km al geheel afgeschreven herinner ik me uit die tijd .... :unsure:

Zuur en zorgelijk dat bij deze jonge NX de rubbers al zó snel moesten worden vervangen. Bezuinigen op een rubbertje lijkt mij haast niet mogelijk: wil je een rubbern bus van lagere kwaliteit dan kon het nog wel eens duurder zijn dan het monteren van de originele rubbers.
Ik vermoed -en hoop- dat het een montagefout betrof. Anders zou je bij veel meer NX-en dit euvel zien optreden, en eigenlijk wijzen de statistieken daar niet op. (En bij een montagefout zou de garantie gewoon wél weer van toepassing moeten zijn uiteraard!
Een montagefout zou natuurlijk kunnen. Of een wiel heeft ooit een tik gehad, maar daar wijst volgens de dealer niets op.

Uiteraard verwacht je versleten draagarmrubbers niet bij zo'n jonge wagen. En al helemaal niet bij dit merk.
Toen ik echter ging spitten op internet en andere NX-fora - wetende wat ik nu weet - en zoekend naar anderstalige termen kwam ik onder andere posts tegen over trailing arm bush replacement en blijkt het euvel vaker voor te komen(!). Een voorbeeld: https://www.lexusownersclub.co.uk/forum/topic/134938-nx300h-trailing-arm-bush-replacement/#comments

De teleurstelling is groot. Het vertrouwen is minder. Het premium-gevoel is er even niet.
Rechtsbijstandsverzekering heb ik, maar brengt een hoop gedoe en zoals @snorlax zegt negatieve energie. Beter hopen dat het hierbij blijft en weer door.
 
Laatst bewerkt:
De 3IS kent in de VS in elk geval ook dergelijke problemen.

Toen ik mijn IS300h vorig jaar kocht ben ik direct naar de bandenspecialist gereden, de verkoper vertelde al dat de achterbanden scheef afgesleten waren en aan vervanging toe waren. Hier een fotootje van hoe die achterbanden eruit zagen die eraf kwamen… Of dit de eerste set banden was weet ik niet, maar dit was rond 85.000km. De bandenspecialist heeft direct de auto uitgelijnd en dit was zeker nodig volgens hen.
 
Bijzonder! Ik vrees dat er iets met het onderstel van de facelift IS3 niet in balans is. Ik meen namelijk ook dat jouw auto heel snel over drempels schuurt, @D43m0n?

Uiteraard snap ik andersom ook, dat het ondertussen ongeloofwaardig klinkt, dat ik er allemaal geen last van heb. 😬
 
Ik meen namelijk ook dat jouw auto heel snel over drempels schuurt
De mijne doet dat niet, dat was een ander forumlid. Volgens mij had die 17 inch velgen. Het topic op CL dat ik linkte over de 3IS gaat over met name slijtage op de vooras. Die foto’s van mijn 3IS zijn van de achteras.

Volgens de media is het onderstel van de 3IS bij de facelift aangepakt (ik neem dan aan verbeterd).

Bij de NX lijkt dit (volgens dat gelinkte topic) bij de achteras te spelen al zijn er maar een aantal reacties voor zover ik zag die inderdaad de achteras benoemen. Ik heb nog niet iets gezien in dat topic of daar een facelift meer of minder last van heeft. Wanneer heeft de NX dan de eerste (grote) facelift gehad?

Een eventuele overeenkomst die ik zou kunnen zien, is dat de niet-aangedreven as slappere/slechtere rubbers heeft dan de aangedreven as?

—edit—
Als ik zoek op “lexus nx rubber bushing” vind ik opvallend veel resultaten van lexusownersclub.co.uk. Wordt er zout gestrooid op de wegen in het Verenigd Koninkrijk? Heeft dat een negatief effect op de levensduur van hedendaagse rubbers?
 
Laatst bewerkt:
De 3IS kent in de VS in elk geval ook dergelijke problemen.

Toen ik mijn IS300h vorig jaar kocht ben ik direct naar de bandenspecialist gereden, de verkoper vertelde al dat de achterbanden scheef afgesleten waren en aan vervanging toe waren. Hier een fotootje van hoe die achterbanden eruit zagen die eraf kwamen… Of dit de eerste set banden was weet ik niet, maar dit was rond 85.000km. De bandenspecialist heeft direct de auto uitgelijnd en dit was zeker nodig volgens hen.
Die bandenslijtage op je fotootje is inderdaad extreem. Op de schouders niets meer aan profiel, terwijl dat er midden op het loopvlak nog volop aanwezig is.

Off-topic: Doet mij denken aan de bandenslijtage op onze vorige caravan, met Al-Ko delta-as. Schouders tot op het canvas versleten. In het midden nog volop profiel. Nieuwe asrubbers waren de oplossing (ook prijzig).
 
De mijne doet dat niet, dat was een ander forumlid. Volgens mij had die 17 inch velgen. Het topic op CL dat ik linkte over de 3IS gaat over met name slijtage op de vooras. Die foto’s van mijn 3IS zijn van de achteras.

Volgens de media is het onderstel van de 3IS bij de facelift aangepakt (ik neem dan aan verbeterd).

Bij de NX lijkt dit (volgens dat gelinkte topic) bij de achteras te spelen al zijn er maar een aantal reacties voor zover ik zag die inderdaad de achteras benoemen. Ik heb nog niet iets gezien in dat topic of daar een facelift meer of minder last van heeft. Wanneer heeft de NX dan de eerste (grote) facelift gehad?

Een eventuele overeenkomst die ik zou kunnen zien, is dat de niet-aangedreven as slappere/slechtere rubbers heeft dan de aangedreven as?

—edit—
Als ik zoek op “lexus nx rubber bushing” vind ik opvallend veel resultaten van lexusownersclub.co.uk. Wordt er zout gestrooid op de wegen in het Verenigd Koninkrijk? Heeft dat een negatief effect op de levensduur van hedendaagse rubbers?
Ik vind het aantal berichten ook opvallend. En zout strooien of niet, daar moeten ze tegen kunnen. Vind ik.

De NX van de eerste generatie onderging in 2017 een facelift.