Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

Vandaag eens de middenconsole losgehaald om een kraakje bij remmen en in de bochten te verhelpen. Oud kunststof, warm weer, airco, beweging in het materiaal. Ofwel een paar plakjes vilt van de Action op maat knippen en opplakken en het lijkt voor €0,65 weer muisstil in het midden te zijn.

20240513_141013.jpg
 
Da's een goeie, dat doet de mijne ook wel eens. Lijkt inderdaad rondom de middenconsole te zitten. Ik denk dat er in het verleden wel eens iemand met een of ander goedje enthousiast aan het poetsen/spuiten is geweest. Ik heb nog ergens een rolletje zwartje, stoffen tape liggen.

Moest je veel loshalen om er van af te komen? Op de foto te zien heb je de remote touch controller losgehaald. Ik verdenk soms ook die zachte panelen tegen de zijkant waar je knie tegen rust ter hoogte van de radio.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h
Ja kan best hoor, gebruik van dingen als cockpitspray blijken funest te zijn. Wellicht hebben ze dat bij de mijne ooit ook wel gedaan.

In principe kun je de hele middenconsole in 10 min wel compleet los hebben. Denk dat ik er totaal zo'n 20 min mee bezig ben geweest inclusief plakken van vilt en een testrondje.

Die kniepads kun je bijna met je vingers loshalen. Dus mocht je deze verdenken, even met zo'n klein plastic interieur spateltje aan de onderkant wrikken, dan poppen ze zo los. Daarna een rondje rijden. Mocht je verder gaan loshalen, die zilvere sierrandjes kunnen bij loshalen scherp zijn! Meer dan een spateltje, dop 8 en Ph2 heb je niet nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Bobusa
Kijk, ik merk dat hier meerdere neuroten zijn op dit forum :trollface: Een "normaal" mens hoort dat soort dingen niet eens maar een detaillist als een Lexusrijder wel!

En ja, dat gebeurt zelfs bij de LS. Heb ook al een rondje vilt gebruikt in de middenconsole rond de schakelpook. Hoor alleen wat als de auto koud is en dan vooral van de vele plastic delen van de center media stack. Alleen de eerste 2 minuten, dus valt heel goed mee te leven.

Het fenomeen uiteenzetting van materialen is in meerdere fora wel te vinden. Koud, warm, heet, airco, etc. Het is al knap dat ze het zo stil kunnen houden. En dan merk ik dat Lexus best wel positief hoog genoteerd staat op de kraak en piep ladder. Alle merken hebben er in meer of mindere mate last van. Mercedes heb ik goede ervaringen mee. Super degelijk. Toyota ‘s, nee, niet zo heel goed. Ik heb tot nu toe in al mijn auto's wel vilt moeten toepassen (omdat ik neuroot ben). De IS300h was wel de beste. Als die kraakt dan zijn het meestal de deurrubbers! Dus kijk daar ook even naar. De IS250 was middelmatig, ook vanwege het vele "bewegelijke" plastic van de middenconsole.

En idd nooit cockpitspray gebruiken! Goed dat je dat noemt. Schoonmaken met een warm water en een schone microvezel doek is voldoende bij een stoffig dashboard. En zorgen dat je deze tegen de zon beschermt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h
Haha ja, exact! Ik merk altijd de "afwijkingen" op, waar een ander niets van merkt. En dat blijf ik dan doen..
De deurrubbers heb ik een maandje geleden, met shin etsu ingesmeerd. Dus voorlopig moet dat goed zijn. 😎
Overigens is mijn recept inderdaad ook microvezeldoekjes en warm water.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ik moet ook eens de rubbers en het panoramadak behandelen. Af en toe ‘kraakjes’ , resonantjes oid.
Zo rijd ik weg hoor je totaal niks. Zet de auto neer. De volgende dag een resonantje links boven, naast mijn hoofd.
En dat zit mijn vrouw naast me. Dan zeg ik, ik hoor wat. Tja…..je kunt dan wel raden wat de reactie is. :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Deurrubbers zijn momenteel blijkbaar populair. Ik heb ze ook net gedaan en dan besef je pas hoeveel het er zijn, volgens mij heeft Lexus op de deuren meer rubber verbruikt dan een feestje in de Playboy mansion... Ook al het leder heb ik behandeld, dus om in het thema te blijven: het was een leder- en rubber feestje... :giggle:

Jarno
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Bobusa
Over neuroten gesproken; ik blijf maar emmeren met de achterbank, is elektrisch verstelbaar en maakt geluid bij oneffenheden in het wegdek en op klinkerwegen en zo. Om gek van te worden.....:eek: En ja, ik ben er ook zo een die in staat is om onder het rijden in het dashboardkastje te kruipen als er iets geluid maakt.
Die achterbank heeft een aantal standen, als hij plat is geweest en omhoog moet dan stopt de rug in de eerste stand en staat 'ie behoorlijk recht, dan is er nog een stukje waarin je 'm een stand kunt geven (traploos) die je voorkeur heeft en uiteindelijk de uiterste stand naar achteren, dus zo dicht mogelijk naar de hoedenplank. Maakt niet uit in welke stand ik 'm zet, hij blijft in meer of mindere mate geluid maken. Geen idee wat ik ermee aan moet.....
 
Over neuroten gesproken; ik blijf maar emmeren met de achterbank, is elektrisch verstelbaar en maakt geluid bij oneffenheden in het wegdek en op klinkerwegen en zo. Om gek van te worden.....:eek: En ja, ik ben er ook zo een die in staat is om onder het rijden in het dashboardkastje te kruipen als er iets geluid maakt.
Die achterbank heeft een aantal standen, als hij plat is geweest en omhoog moet dan stopt de rug in de eerste stand en staat 'ie behoorlijk recht, dan is er nog een stukje waarin je 'm een stand kunt geven (traploos) die je voorkeur heeft en uiteindelijk de uiterste stand naar achteren, dus zo dicht mogelijk naar de hoedenplank. Maakt niet uit in welke stand ik 'm zet, hij blijft in meer of mindere mate geluid maken. Geen idee wat ik ermee aan moet.....
Contacten tussen kunststof onderdelen kunnen bij microbewegingen zeer irritante geluiden voortbrengen ("stick slip"). Wat vaak helpt is een zogenaamde glijlak, zie:

Daarvoor zijn allerlei verschillende producten in de handel, zie bijvoorbeeld: https://antifrictioncoatings.co.uk/

Ze hebben daar een heel assortiment voor allerlei toepassingen en ook een webwinkel

Het aardige van dergelijke glijlakken is dat ze niet afdruipen en dus geen vlekken veroorzaken op bekleding of kleding.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Contacten tussen kunststof onderdelen kunnen bij microbewegingen zeer irritante geluiden voortbrengen ("stick slip"). Wat vaak helpt is een zogenaamde glijlak, zie:

Daarvoor zijn allerlei verschillende producten in de handel, zie bijvoorbeeld: https://antifrictioncoatings.co.uk/

Ze hebben daar een heel assortiment voor allerlei toepassingen en ook een webwinkel

Het aardige van dergelijke glijlakken is dat ze niet afdruipen en dus geen vlekken veroorzaken op bekleding of kleding.
Ook te gebruiken in de slaapkamer? :unsure:
 
Contacten tussen kunststof onderdelen kunnen bij microbewegingen zeer irritante geluiden voortbrengen ("stick slip"). Wat vaak helpt is een zogenaamde glijlak, zie:

Daarvoor zijn allerlei verschillende producten in de handel, zie bijvoorbeeld: https://antifrictioncoatings.co.uk/

Ze hebben daar een heel assortiment voor allerlei toepassingen en ook een webwinkel

Het aardige van dergelijke glijlakken is dat ze niet afdruipen en dus geen vlekken veroorzaken op bekleding of kleding.
Van interieur geluidjes kan ik ook aardig gek worden.. irriteert mij mateloos als ik niet kan vinden..
Spul is trouwens wel knap aan de prijs zeg..
 
Dat hangt van de specifieke toepassing af. Wanneer het gebruik tot gevolg heeft dat allerlei zenuwuiteinden onvoldoende worden geprikkeld, wordt de beoogde tribologische toestand ernstig verstoord :cool:
Je bedoelt dat je wel enige wrijving wilt maar zonder knars-en kraakgeluiden.. duidelijk.. (y)
:ROFLMAO:
 
  • Haha
Waarderingen: D43m0n en robtp09
Nadat ik mijn inmiddels 11 jaar oude GS 450h van nieuwe banden had laten voorzien, heb ik het ding ook de luxe van een controle op de uitlijning gegund. Daar was geen speciale reden voor, zoals abnormale bandenslijtage.

Die controle leverde ook weinig op, alleen de sporing van de voorwielen had een betrekkelijk geringe afwijking. Het zorgvuldig bijstellen daarvan echter wel. Het ding stuurt nu voelbaar beter door een bocht, net of een van de voorwielen minder "wringt". Het sturen voelt duidelijk lichter met meer informatie.

Het meest interessant was echter het commentaar van degene die de controle uitvoerde. "Bij deze auto's hoef je bijna nooit iets bij te stellen en als het nodig is, is alles wat versteld kan worden ook gemakkelijk te verstellen omdat alle instelmogelijkheden gangbaar zijn. Bij een Mercedes of een BMW moet je vaak eerst met een lasbrander in de weer om alles eerst weer in beweging te kunnen krijgen. Bij Japanners duurt het instellen van de meetapparatuur meestal langer dan het afstellen zelf..."

Kortom, een nuttige ingreep die weinig tijd vergde.
 
Het meest interessant was echter het commentaar van degene die de controle uitvoerde. "Bij deze auto's hoef je bijna nooit iets bij te stellen en als het nodig is, is alles wat versteld kan worden ook gemakkelijk te verstellen omdat alle instelmogelijkheden gangbaar zijn. Bij een Mercedes of een BMW moet je vaak eerst met een lasbrander in de weer om alles eerst weer in beweging te kunnen krijgen. Bij Japanners duurt het instellen van de meetapparatuur meestal langer dan het afstellen zelf..."
Een soortgelijke opmerking heb ik ook al eens gehoord bij het vervangen van de distributieriem bij de IS200.
 
Herkenbaar. Ik heb de IS na aankoop "voor de zekerheid" uit laten lijnen. De monteur hoefde vrijwel niets aan de afstelling te doen en de stelmogelijkheden waren allemaal prima gangbaar.
 
IMG_2972.jpeg

Dit waren de achterbanden van de mijne toen ik hem opgehaald heb… Qua leeftijd waren dit de banden die waarschijnlijk bij nieuwe aflevering erop zaten… Ik heb de auto direct maar laten uitlijnen toen ik dit zag en die monteur vond dat ook wel nodig ja.

Niet elke Lexus is af fabriek goed uitgelijnd :unsure:
 
  • Leuk
  • Wow
Waarderingen: Citrofiel1975 en Dirk_S