Versnellingsbakolie vervangen

Ronald1971

Nieuw hier
11 mrt 2013
22
0
0
Ik heb een gs430 uit 2003 met 190.000 km op de teller.
Deze auto is altijd dealer onderhouden volgens het onderhoudsboekje.
Nu vroeg ik me af of de bakolie ook een keer vervangen moest worden. Ik heb gelezen dat een "spoeling" van de bak een goede optie is. Toch zegt de een " het hoeft niet " , een ander beweert weer dat de olie ook geen eeuwig leven heeft. Ik zelf ben van mening dat de olie zeker een keer vervangen moet worden, dit omdat de bak ook onderhevig is aan slijtage. Er word ook gezegd dat als je de bakolie zelf ververst, je niet alle olie uit de bak kan halen. Dit zou bij een zogenoemde " spoeling " wel gebeuren.
Hoe kan je zien of de bakolie aan verversing toe is?
Wie kan mij hier antwoord op geven ?

Ps: Ik trek met enige regelmaat een aanhanger, dus dan wordt de bak natuurlijk extra belast.
 
is al lang geleden zie ik maar toch een reactie
ik heb het zelf gedaan ben 1e monteur
bij 1lexusdealer en 1 toyotadealer konden ze het niet vinden
maar bij www.Reclame???.nl/
hadden ze het filter en de pakking gewoon op voorraad
je krijgt een kurken pakking origineel zit hij met kit even werk om schoon te maken
vulhoeveelheid in boekje klopt niet die is alleen met verversen
ik haal pan er onder uit en start auto en trek hem snel door alle versnellingen komt nog veel olie dan
vervolgens filter plaatsen en olie vullen
trek er zware caravan mee heb er dus ook een extra koeler op gezet fotos op verzoek
mvg rob
Dit lijkt me een ultiem geval van hoe het niet moet worden gedaan... Er bestaan procedures om de automaatvloeistof volledig (en enigszins veilig) te flushen via doorspoelen. Hierdoor staat je bak niet 'droog'. Je opmerking om even de pan er even onderuit te halen, te starten en door de versnellingen te raggen lijkt mij ver van gewenst. Misschien heb je er mazzel mee gehad, maar mijnsinziens moet jij ver uit de buurt blijven van automaatbakken.

Dat je aangeeft 1e monteur te zijn, lijkt mij in dit geval ook niet echt een opsteker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zer0ne
is al lang geleden zie ik maar toch een reactie
ik heb het zelf gedaan ben 1e monteur
bij 1lexusdealer en 1 toyotadealer konden ze het niet vinden
maar bij www.[B]bladiebla[/B]-products.nl/
hadden ze het filter en de pakking gewoon op voorraad
je krijgt een kurken pakking origineel zit hij met kit even werk om schoon te maken
vulhoeveelheid in boekje klopt niet die is alleen met verversen
ik haal pan er onder uit en start auto en trek hem snel door alle versnellingen komt nog veel olie dan
vervolgens filter plaatsen en olie vullen
trek er zware caravan mee heb er dus ook een extra koeler op gezet fotos op verzoek
mvg rob

dit kan niet waar zijn , dit is een hoax , om een automatenbak zonder olie pan en filter te laten draaien en dan ook nog even alle versnellingen door en dan zeggen dat je 1ste monteur bent is een grap
dan zou er alleen nog olie in de converter bevinden

als je dan toch wilt spoelen doe het dan via de retourslang van de olie koeler totdat er helder rode vloeistof uit komt
 
Een forum is er om mensen te helpen , niet om autos in elkaar te laten draaien. ik begrijp de bezorgd heid van sommige wel hier. het gaat niet over een paar tientjes...
 
Juist ..blue en Zer0 , Vandaar mijn en GPS zijn verontwaardiging als iemand dit schrijft die zich voordoet als monteur

de reactie van MvRaamsdonk vind ik wat kort door de bocht , wat jullie beide al zeggen , forum is om elkaar te helpen en niet om de boel in de soep te laten draaien door een verkeerd voorbeeld te geven
 
  • Leuk
Waarderingen: Bluedeamon
dan is er een misverstand ik heb nergens geschreven dat je moet rijden
even starten en snel door alle versnellingen iets van paar seconden
en hij loopt ook na 400000 km nog perfect
nu word er veel gedaan met flushen met dure machines
die waren er vroeger ook niet
maar dat kan natuurlijk ook
daarbij laatst bij een garage geweest waar een bedrijf een bak kwam spoelen
zat nog een hoop olie van ander type in het reservoir en hij gooide er toen olie voor een audi in
dan heb je ook niks aan dure machines
hoop dat het nu duidelijk is
mvg rob
 
mensen, mensen, gaan we er ineens vanuit dat er niet meer zelf gedacht kan worden.
Een sleutelaar die instaat is om een dergelijke operatie uit te voeren heeft toch wat meer in zijn mars
en kan dus ook beter bepalen wat de zin en onzin is.
Het zou nooit in mij opkomen laat staan dat ik mij waag op dit gebied.
SC400nl tja...
 
jammer dat er hier mensen zijn die dan antwoorden moeten geven als en die noemt zich eerste monteur
ieder zijn eigen mening en ervaringen.
ben al meer als 30 jaar monteur en al veel bakken ververst cq gespoelt.
enkele voorbeelden
bmw warmtewisselaar stuk koelvloeistof in de bak volgens bmw toe aan nieuwe bak
gewoon gespoelt op mijn manier deze wel 2keer en na paar weken nog een keer ververst om zeker te zijn dat alle koelvloeistof weg was.
ford Scorpio eigen auto met caravan gros glokner over moet je niet doen maar ik was jong en onbezonnen.
olie pik zwart gewoon naar nederland gereden en gespoelt.
BMW 730 v8 eigen auto gewoon gespoelt.
Bmw 528 filter en olie vervangen op mijn manier
porche 928 volgens dealer toe aan nieuwe bak gespoelt en vacuum afgesteld klant tevreden
kan nog even doorgaan
dus als dit niet ging was ik inmiddels veel geld kwijt aan bakrevisies en vele boze gezichten verder.
hoop dat dit duidelijker is nu
 
beste Rob , het is niet de bedoeling dat hier op de man gespeeld wordt maar de info en ervaringen mogen altijd ter discussie gesteld worden en dat is de kracht van een forum
De meeste hier hebben als hobby hun Lexus en zijn beroepsmatig niet met auto techniek bezig , maar hobby matig is hier veel kennis te vinden en zijn menig Lexus rijders geholpen met advies en of uitleg van de door hun gestelde vragen
ik heb onlangs ook het filter van de automaat vervangen en de pan los gehad om zo veel mogelijk olie te kunnen vervangen omdat ik twijfels had over de deelverversingen en het type Dexron wat gebruikt was , ik heb daar bij aan spoelen gedacht en heb mij daar als hobbyist in verdiept , vele artikelen gelezen over mijn type automaat de A340 en bij de wat oudere automaten is spoelen niet gewenst omdat er dan deeltjes los komen die een verstopping zouden kunnen veroorzaken

Dat risico is dan te groot voor deze kostbare bak , een andere methode is om de retoursslang van de oliekoeler los te nemen en de auto te starten en dan iedere keer een hoeveelheid vloeistof afnemen en bij vullen totdat de ATF helder rood is
omdat er altijd ATF in de converter van de Toyota bak blijft vraag ik mij ook af of alles er wel uit gespoeld is op jouw manier

Het punt wat hier gemaakt wordt door diverse leden is dat als men info of trucks wilt delen deze wel verantwoord zijn en niet zogenaamd "Ghetto" zijn
Ik twijfel ook niet aan de goede bedoelingen of kennis die je als monteur hebt
 
ik weet wat ik doe en kan tips geven
maar als iemand geen technische achtergrond heeft moet je er zelf niet aan beginnen
ik weet best wat ik doe het is seconden werk
wat betreft het spoelen ik lees erg veel vakliteratuur en meningen zijn verdeeld
en laat ons eerlijk zijn als je net een spoelmachine gekocht heb voor paar duizend euro
ga je echt geen andere methodes promoten je zou hem wel terug moeten verdienen
bmw en Mercedes zijn zogenaamd filt for life
maar toch hebben ze filter en pakking vaak op voorraad
alleen word bij de dealers vaak pas iets gedaan bij problemen.
de manier waarop ik het doe krijg je inderdaad ook niet alle olie er uit
en of het met slangen los wel gaat weet ik niet
olie vermengt zich ook
let wel goed op specificaties van olie er zijn intussen zoveel soorten
want met vermengen met verkeerde olie gaat het zeker mis
ik doe bij eigen autos regelmatig nieuwe olie er in ook na spoeling
de lexus heb ik 2x ververst
2 jaar geleden op mijn manier gespoelt met filter
en vorig jaar weer eens gewoon ververst.
mede omdat hij met caravan van 1600 kg het goed warm krijgt
dat ius de kracht van deze auto is gewoon geweldig in duitsland waar de vrachtautos autos met caravan en campers flink terugvallen bergop
zit ik links of op midden baan met 100kmh
en ook 120kmh gaat op stukken goed
moet alleen niet op litertje benzine kijken dan maar dat zijn keuzes
mvg rob
 
Begrijpelijke uitleg. Vanuit diverse merken is het advies niet te verversen. Gelukkig weten de meeste hier op het forum en sommige dealers/vakspecialisten dat dat niet het beste advies is. Olie en de additieven daarin vergaan, bij ieder merk, niets heeft de eeuwigheid.
Hoe je vervolgens invulling geeft aan de verversing, ook hoe vaak, dat hangt van diverse factoren, zoals gebruik (snelweg vs stad), kilometers per jaar, gebruik door bestuurder en de historie af. Gemiddeld is iedere 75.000 kilometer verversen goed en zijn de kosten voor een flush, zo ongeveer EUR 300 - 350, acceptabel lijkt mij. Zeker voor zoiets als de versnellingsbak, een onderdeel wat zeer intensief wordt gebruikt. Nu is er een 'gevaar' bij een bak die nooit is ververst, dat oude deeltjes loskomen. Als het goed is, zullen bij een volledige flush, juist deze deeltjes ook worden verwijderd. Althans, dat is mij medegedeeld.
Heb je de kennis zelf in huis, dan kan je dit zelf doen, waarbij, om zoveel mogelijk oude olie eruit te krijgen, het door de versnellingen heen halen, een beproefde methode is. Of paar keer leeghalen en afvullen en zo langzaam de oude olie uit de koppelomvormer en kanalen te krijgen.
 
Nu ja, ik denk dat we allemaal wel begrijpen wat Rob bedoelt. Laten we ook niet vergeten dat Ron alleen maar geprobeerd heeft om een nuttige bijdrage te leveren !!!.
 
niet alle reacties maar er zitten er wel bij die niet zijn zoals het hoort een forum is er om informatie uit te wisselen en tips te geven
en dat is wat ik probeerde.
als dat dan om wat voor reden niet begrepen word of verkeerd word begrepen is dat jammer.
maar probeer dan wel netjes te blijven en niet zulke ongepaste opmerkingen te geven zoals en die noemt zich 1e monteur
heb dat diploma niet bij pakje boter gekregen, en ofschoon ik niet meer werkzaam ben in werkplaats wil niet zeggen dat ik er niet meer mee bezig ben.
kom in meerdere universele garages en overal waar ik kom word het vergelijkbaar gedaan.
ik heb gewerkt aan autos van mini tot jaguar van Porsche Mercedes en bmw, nsu met wankelmotor, kleinere vrachtautos campers en caravans noem maar op.
zie nu vaker stagelopers en monteurs in werkplaats die gek opkijken als je ze contactpunten laat zien of ze kleppen wil laten stellen.
daarbij zijn er veel monteurs die bij dealer werken en dus maar bekend zijn met 1 merk.
en ik weet ook dat als je bij een dealer werkt je je aan bepaalde voorwaarden moet houden zoals de importeur het voorschrijft.
zo heb je nu ook de aircovulstations van rond de ? 6000,- en word er veel mee gestunt met de aircoservice overal.
het apparaat moet wel terugverdiend worden, en ook die mannen zouden zeggen dat het op de oude methode spartaans overkomt.
gewoon met vacu?mpomp, manometerset, en fles freon op precisieweegschaal en ouderwetse vakmanschap.
zie nu mensen met vulstations werken die gewoon het programma volgt zoals het apparaat het voorschrijft maar niet weten wat ze eigenlijk doen.
want er zijner ook bij die gewoon zo een vulstation kopen en zonder stekdiploma aan de slag gaan.
wellicht is dit weer wat meer info
mvg rob
 
Laten we ook niet vergeten dat Ron alleen maar geprobeerd heeft om een nuttige bijdrage te leveren !!!.
Voordat we jubelend verdergaan...dit is geen nuttig tip of bijdrage. Als je op een dergelijke onorthodoxe wijze je automaat wilt verversen loop je verhoogd/onnodig risico. Daarnaast vervang je ook niet alle olie en in die zin heeft een flush/spoelen (in de zin als door SC400 beschreven) meer effect en heeft daarmee voorkeur.

Het vergoeilijken van een dergelijke actie door te wijzen naar garages of monteurs die ook 'dirty jobs' uitvoeren doet daar verder niets aan af, het heeft er verder ook niets mee te maken. Dat zijn dezelfde monteurs die je auto ook om zeep helpen, maar die zullen dat uiteraard hier niet melden. Vanzelfsprekend dient een ieder voor zichzelf bepalen wat en hoe ie het doet, maar geef dan wel gelijk duidelijk aan dat er hoge risico's zijn verbonden aan deze werkwijze.

..en ik weet ook dat als je bij een dealer werkt je je aan bepaalde voorwaarden moet houden zoals de importeur het voorschrijft..
.
Klop, dat heeft een reden. Zoals het 'hoort'...
 
Ben nog niet lang lid van dit forum maar ik krijg wel de indruk dat er hier een aantal lieden zijn die alleen maar proberen andere leden slimmer af te zijn, te vangen op woorden of anderszins onderuit te halen. Bepaald niet Lexus waardig. Ik hoop dat ik een verkeerde indruk heb...........
 
Wat is de definitie van "niet Lexus waardig" ?
Of bedoel je hiermee ongeschreven gedragsregeltjes, waar we ons in het dagelijks leven netjes volgens de norm naar gedragen ?
In het laatste geval zou het dus merk onafhankelijk zijn šŸ˜—