Vervanger CT? LBX misschien? Niet voor mij, helaas.

BlueyCT200

Hoort erbij
15 jul 2019
74
25
18
Vandaag een dagje op pad geweest met de Lexus LBX. Een leuke auto, maar een totaal andere rijbeleving dan de CT. De LBX voelt iets hoger en ruimtelijker aan, terwijl je in de CT meer ‘ín’ de auto zit. In de LBX heb je meer het gevoel op een verhoogde zetel te zitten.

Het interieur is prachtig. Ik had geluk: de auto was uitgevoerd met wit lederen bekleding en een bijpassend wit lederen dashboard. Echt geweldig! De afwerking is minstens tien keer beter dan die van de UX. Als de UX dit interieur had gehad, had ik mijn CT waarschijnlijk ingeruild.

De nieuwste rijhulpsystemen werken uitstekend. Ze zorgen voor een ontspannen rijervaring, waarbij de auto zelf bijstuurt en constant meekijkt. Dit maakt het rijden heel comfortabel en rustgevend. Wel zijn er veel piepjes en waarschuwingen, maar die zijn waarschijnlijk uit te schakelen.

Helaas is de zithouding voor mij niet ideaal. Met mijn lengte van 1,90 meter heb ik te weinig beenruimte, wat op lange ritten oncomfortabel wordt. Bovendien kraakte de rugleuning van de stoel bij elke verandering van houding. Het leer leek ergens tegenaan te schuren, en dit geluid was steeds opnieuw te reproduceren. Hopelijk is dit een fout in dit specifieke exemplaar en geen structureel probleem.

De ruimte achterin? Die is ronduit krap. Met mijn bestuurdersstoel in de achterste stand en zo laag mogelijk ingesteld, blijft er achterin nauwelijks beenruimte over. In de CT is dit beter geregeld.

De kofferbak is daarentegen verrassend diep. Er is geen vlakke laadvloer, maar de extra diepte biedt wel veel laadruimte. Wel had ik het gevoel dat de afdekhoes veel speling had en kraakte tijdens het rijden. Er kwamen merkbaar veel geluiden van achteren.

Over geluid gesproken: de LBX is een vrij rumoerige auto. Vergeleken met de CT lijkt er meer windgeruis te zijn, en ook de motor is nadrukkelijker aanwezig. Het onderstel geeft bovendien duidelijk trillingen en geluiden door op klinkerwegen.

Het touchscreen met Apple CarPlay is daarentegen fantastisch. Alles werkt soepel, is goed te bedienen en overzichtelijk. Echt een groot pluspunt!

Conclusie
Een leuke auto, maar voor mij geen vervanger van de CT.

Nadelen:
- Kleiner
- Meer rijgeluiden
- Slechts één bekerhouder voorin (tweede onder de armsteun, waardoor je die ruimte kwijt bent)
- Korte zitpositie
- Geen beenruimte achterin

Voordelen:
- Zeer zuinig (5,0 l/100 km)
- Vlotte rijprestaties, vooral in EV-stand een duidelijke verbetering ten opzichte van de CT
- Prachtig interieur
- Moderne rijhulpsystemen
IMG_3949.jpeg

Dank voor de review!

Ik zie ze amper rijden, als ik ze zie, dan is het rondom de dealer bij m'n werk. Dat witte leer vind ik zeer mooi, sjiek!

(had dit misschien in de LBX-sectie moeten staan?)

LBX lijkt de Yaris Cross maar dan van Lexus, ik denk dat je 'm daar ergens kunt positioneren in het aanbod van Lexus. Het multimediascherm is exact gelijk aan dat wat ik in de Corolla Cross heb gezien en dat is inderdaad erg mooi, werkt ook soepel. Verder ziet het interieur - wat ik kan zien op de foto - er gelikt uit, heel mooi.

Op de presentaties vorig jaar was ik niet onder de indruk van de looks van de LBX maar ik heb hem nu een paar keer op de weg zien rijden en dan valt ie toch wel op. Ziet er wel degelijk exlusief uit en springt er uit tov de Yaris Cross en alle andere soorgelijke auto's.
Omdat wij de LBX te klein vonden zijn we verder gaan zoeken, de UX was echter nóg kleiner van binnen en toen kwamen we bij de NX :)

Omdat wij de LBX te klein vonden zijn we verder gaan zoeken, de UX was echter nóg kleiner van binnen en toen kwamen we bij de NX :)
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb zelf een paar dagen in een LBX gereden en mijn vader heeft een UX, en de LBX is echt duidelijk de kleinere. In mijn vaders UX kan ik prima zitten maar in de LBX kon ik mijn benen niet goed kwijt. De UX heeft niet enorm veel bagageruimte maar wel bruikbaar, in de LBX kun je nog geen kratje frisdrank kwijt.

Jarno

Dat ben ik niet met je eens. Ik heb zelf een paar dagen in een LBX gereden en mijn vader heeft een UX, en de LBX is echt duidelijk de kleinere. In mijn vaders UX kan ik prima zitten maar in de LBX kon ik mijn benen niet goed kwijt. De UX heeft niet enorm veel bagageruimte maar wel bruikbaar, in de LBX kun je nog geen kratje frisdrank kwijt.

Jarno
Klopt. UX is zeker ruimer van binnen. Alleen al de midden console is breder en kan je ruimer zitten twee personen. Laten we niet vergeten dat de LBX op de Yaris Cross is gebaseerd en de UX op de CH-R.

Toch twee verschillende segmenten.

Vind alleen persoonlijk jammer dat de UX zo saai en donker is van binnen. Terwijl het van Lexus het eerste model is getekend door een vrouw. Je zou dan meer verfijning verwachten… ;-)

Ik baseerde dat eigenlijk op de bagageruimte, viel me bij de UX op dat die ruimte heel beperkt was, en de bodem vrij hoog zat. Misschien heb ik het niet goed genoeg bekeken, maar ruim was het in mijn optiek zeker niet.

Ik baseerde dat eigenlijk op de bagageruimte, viel me bij de UX op dat die ruimte heel beperkt was, en de bodem vrij hoog zat. Misschien heb ik het niet goed genoeg bekeken, maar ruim was het in mijn optiek zeker niet.
Daar heb je zeker gelijk in! Bagageruimte in de CT is zelfs groter.

Ligt er aan wat je natuurlijk vervoert. Persoonlijk zou het voor ons kunnen. Twee persoons huishouden. Maar je blijft wel beperkt. Afknapper van mij van de UX is de afwerking van interieur. Daar heeft de LBX totaal geen last van.

Heb ook keer NX meegekregen. Vond het een rommelige middenconsole met alle knopjes en lampjes van de airbags en seatbelts. Typisch Toyota… :-)

Voor de rest mooie auto. Niet zuinig helaas.

Daar heb je zeker gelijk in! Bagageruimte in de CT is zelfs groter.

Ligt er aan wat je natuurlijk vervoert. Persoonlijk zou het voor ons kunnen. Twee persoons huishouden. Maar je blijft wel beperkt. Afknapper van mij van de UX is de afwerking van interieur. Daar heeft de LBX totaal geen last van.

Heb ook keer NX meegekregen. Vond het een rommelige middenconsole met alle knopjes en lampjes van de airbags en seatbelts. Typisch Toyota… :-)

Voor de rest mooie auto. Niet zuinig helaas.
hmmm, was dat een NX van de huidige generatie?
1743537805099.png