Re: 1 versnelling of meerdere?
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Zoiets?
hahaha
Rahdjeev:
Even kort reageren op je vragen:
Er wordt vaak gesproken over versnelling, maar eigenlijk zijn het gewoon overbrengingsverhoudingen. Kort gezegd mag je mag eigenlijk alle hybride modellen van toyota/lexus zien als een versnellingsbak met heel veel versnellingen die continue aan het veranderen is.
Voordelen:
-je kan de motor altijd laten draaien in de juiste toerentallen voor verbruik, koppel/vermogen. Hierdoor heb je dus altijd maximaal vermogen/koppel en een zo laag mogelijk verbruik.
- de auto hoeft niet meer letterlijk van 'versnelling' te wisselen, dus dit scheelt weer tijd.
- normaal gesproken heb je bij een benzineauto zijn maximaal vermogen bij +/-6000 toeren, wanneer je van 1 naar 2 schakelt, dan zal deze vaak zakken naar rond de 4000 toeren (piek koppel), maar rond dit toeren is het vermogen vaak maar 80% van het maximum vermogen die je rond 6000 hebt. Hierdoor profiteer je niet optimaal van het maximum vermogen die een motor kan leveren, maar bij toyota en lexus wordt dit toerental, dus maximaal vermogen continue gebruikt om je auto te versnellen, dus kort gezegd je profiteert maximaal van het motorvermogen.
Nadeel:
-je mist wellicht die sensatie van toeren opbouw en overbrengingen.
-het geluid bij volgas die continue wordt geproduceerd bij 6000 toeren
Ik hoop dat je het nog kan volgen, maar dit is het even simpel gezegd.