Verwijderen interieur carpet tbv vervangen lambda sensor

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Enige tijd geleden heb ik nieuwe lambda sensoren besteld. Deze geven sinds aankoop om de haverklap te lage waardes. Nu maar eens actie ondernomen. Lexus Dealer heeft al een paar keer aangeboden om ze te vervangen. De 950 euro was mij wat te gortig toentertijd (ik kreeg enkel melding na dagen van stilstand bij vochtig weer) en na wat onderzoek leek mij dit een prima klusje om te doen. Ik schrok in eerste instantie even van DIY op Youtube, maar dat betrof de AWD versie. Stekkers van de sensoren zitten onder het carpet links en rechts van de middentunnel, tussen gaspedaal en console in. Het sierstuk bij de pook heb je er redelijk makkelijk uit en kun je ook de "wings" eruit halen. Bij de bijrijder dient de footwell-verlichting te worden losgekoppeld en het paneeltje er worden uitgetrokken. Daarna kan je daar het carpet weg trekken en zo de connector en draad van de lambda doortrekken en inpluggen.

De moeilijkheid zit echter bij de bestuurderskant. daar is het parket ivm isolatie best stug en zit daarnaast het plastic gaspedaal vast. Je kunt deze gemakkelijk van de gaspedaalsensor-beugel afhalen, echter zit het gaspedaal vast in de vloer en houdt daar het carpet tegen. ik heb wat proberen te vrutten en te trekken, maar ik krijg hem er niet vanaf (zonder hem stuk te maken ben ik bang). Zonder die ruimte is het vrijwel onmogelijk om de plug en draad onder het carpet te geleiden.

Hebben jullie ideeën?
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Dat bleek gewoon een kwestie van gecontroleerde brute kracht. Uiteindelijk netto binnen twee uurtjes klaar. Toch weer een voldaan gevoel.
Even aankijken of de P0138 en P0158 foutcodes uitblijven.
ik heb na een hardnekkige storing eens een sensor bewerkt met remmenreiniger.. ik heb de storing daarna nooit meer terug gezien :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
ik heb na een hardnekkige storing eens een sensor bewerkt met remmenreiniger.. ik heb de storing daarna nooit meer terug gezien :ROFLMAO:
Haha, ja dat is ook een optie. Het was dat bij mij de sensoren enkel met vochtig weer en lang stilstaan een foutmelding gaf. Echter werd de frequentie steeds hoger en werd het continu. Hoewel wordt gezegd, merkte ik qua verbruik (de motor zou iets rijker kunnen gaan lopen) niet heel veel van de storing. Ook bij uitmeten van TIS merkte ik geen te hoge of te lage waardes op als de motor een tijdje draait. Ik vermoed dus dat de verwarming van de sensoren niet meer goed functioneerde en de storing voornamelijk bij koude start werd gelogd.

Overigens maar even een DIY uitgeschreven voor wie dit avontuurtje ook wil ondernemen. Het is al met al goed te doen en bespaard bij de dealer/werkplaats de nodige uren/euro's.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27