Vibratie bij remmen

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Mijn vorige had hier wat last van, en nu mijn nieuwe ook. Bij het remmen voel ik wat vibratie, alsof hij met verschillende sterktes remt. Wanneert de ECT PWR gebruikt wordt is dit minder, ook wanneer ik deze weer afzet, voor enige tijd maar je blijft het voelen.

Heeft dit misschien met oneven afgesleten remblokken te maken of meer in de trend van kromme schijven? Wat meer zou duiden op een slecht rijgedrag van mij?

Hebben jullie hier last van gehad?
 

japeape

Actief
31 dec 2010
372
0
0
Hallo Hube,

Ik heb ook wel last van vibraties maar de oorzaak kan ik duidelijk aangeven. Ik heb mijn auto een keer staan wassen na een lange rit en daarbij ook de velgen en remschijven goed nat gespoten. Daarbij zijn ze kennelijk ongelijk afgekoeld en de dag erna had ik trillingen bij het remmen.

Bij de volgende beurt vraag ik of de garage de schijven een keer wil afdraaien. Dan ben ik er hopelijk vanaf.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Vreemd eigenlijk, in natte condities komt er ook koud water op de schijven.

Maar goed, ik zal het eens aan Lexus voorleggen.
 

japeape

Actief
31 dec 2010
372
0
0
Ja, maar als de auto rijd of gewoon stilstaat is alles warm of koud.

ALs je de hete remmen nat spuit koelen ze overal af behalve (of i.i.g. minder snel) het gedeelte wat tussen de remblokken zit en daardoor trekken ze krom. Het is dezelfde reactie als wat er gebeurt als je voor het stoplicht je voet op de rem houd.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik zie jouw punt. Ik kan mij echter niet herinneren mijn wielen schoongespoeld te hebben, maar de auto gaat wel eens naar de wasstraat, (ja ik weet het!!! voordat iedereen mij weer voor gek verklaard...)

Dus misschien gebeurt het dan. In zon geval moet ik misschien op zoek naar andere schijven, betere of zo.
 

japeape

Actief
31 dec 2010
372
0
0
Auto's met een automaat hebben vanwege dit probleem dikkere remschijven omdat je voor een stoplicht wel je voet op de rem moet houden (tenzij je hem in neutral zet, maar wie doet dat?).

Jij zou hier daarom eigenlijk geen last van mogen hebben.

Anyway als het de remschijven zijn dan is afdraaien de oplossing. Dat is makkelijk te doen voor een garage en niet duur dus maak je er niet te druk over.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Aangezien jouw auto in de garantie zit komen er nieuwe schijven op, afdraaien mag niet voor garantie.

Ik heb wel eens een noodstop moeten maken die eindigde in een grote plas, dat resulteerde in een groot rookgordijn en bij de de eerst volgende bocht voelde ik het rempedaal en stuur trillen, schijven krom... Al zou je geboorde en gegroevde schijven hebben blijft dit een probleem denk ik, al zou je het wel minder snel hebben maar dan heb je weer de nadelen van dit soort schijven erbij. (groeven, overmatige blok slijtage, veel remstof, scheuren in schijven)



gr. koen
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
tenzij je hem in neutral zet, maar wie doet dat?
Ik doe dat vaak, zei de gek :D

Het kan ook nog van invloed zijn dat je wielmoeren niet met de juiste spanning zijn vastgezet (b.v. airtool).

Eenzelfde probleem heeft mijn garage opgelost door de wielen met een momentsleutel vast te zetten. Voila, weg vibratie tijdens remmen. Je zou verwachten dat je sowieso een tril voelt bij bepaalde snelheden, maar dat was dus niet zo. Men wilde al nieuwe schijven en blokjes aansmeren..

Uiteraard is voorzichtig in-remmen ook wel belangrijk als je schijven nog nieuw zijn.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Hube zei:
Mijn vorige had hier wat last van, en nu mijn nieuwe ook. Bij het remmen voel ik wat vibratie, alsof hij met verschillende sterktes remt. Wanneert de ECT PWR gebruikt wordt is dit minder, ook wanneer ik deze weer afzet, voor enige tijd maar je blijft het voelen.

Heeft dit misschien met oneven afgesleten remblokken te maken of meer in de trend van kromme schijven? Wat meer zou duiden op een slecht rijgedrag van mij?

Hebben jullie hier last van gehad?

Zoals wel bekend is op dit Forum heb ik soort gelijken problemen met mijn LS gehad, de oplossing was nieuwe schijven en blokken
Wat mij wel verbaasd is dat ik van alles lees over regen plassen, auto wassen en " schakelen " met een automaat.
Wij rijden alle in een top-merk, zo niet een van de betere auto's die op het moment op de markt zijn en de remmen zouden niet tegen water in wat voor vorm dan ook kunnen, dit gaat er bij mij nog steeds niet in.

Nogmaals beroepshalve rij ik al jaren in V.W. busjes, ook automaten en rij hier echt niet zo voorzichtig mee als met mijn LS, door de wasstraat en als ik een grote plas op de weg zie kan ik het niet laten om daar even door te rijden, maar buiten de normale slijtage nooit problemen met de remmen.

En dan lees ik " als oplossing heeft de garage mijn wielen met een moment sleutel vastgezet" ,
dit is geen oplossing maar het herstellen van een vorige fout.
Volgens mij horen zij dit altijd te doen, al komt daar in de praktijk weinig van terecht en worden de wielen veel te vast gezet, het aanhaalmoment voor wielen van mijn LS is 103 nm en haast alle lucht-sleutel staan zwaarder ingesteld

Inremmen is heel belangrijk , de fabrikanten hebben het over de eerste 500km , dat is natuurlijk een indicatie, 500 km op de rijksweg of in de stad is een heel verschil, gewoon de eerste tijd voorzichtig remmen, het liefst geen noodstop totdat je voelt dat alles weer op elkaar " ingesleten " is en weer remt zoals je gewent bent
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
KWP zei:
Aangezien jouw auto in de garantie zit komen er nieuwe schijven op, afdraaien mag niet voor garantie.

Ik heb wel eens een noodstop moeten maken die eindigde in een grote plas, dat resulteerde in een groot rookgordijn en bij de de eerst volgende bocht voelde ik het rempedaal en stuur trillen, schijven krom... Al zou je geboorde en gegroevde schijven hebben blijft dit een probleem denk ik, al zou je het wel minder snel hebben maar dan heb je weer de nadelen van dit soort schijven erbij. (groeven, overmatige blok slijtage, veel remstof, scheuren in schijven)



gr. koen
Bedankt Koen. Ik verwacht ook niet anders dan dat dit goed wordt opgelost. Maar ik wil dit natuurlijk in de toekomst voorkomen. Ik wil wel eerst even weten hoe dit komt.Ik heb nooit een vibratie in mijn stuur gevoelt, maar dan kan natuurlijk ook omdat er goede dempers op zitten.

GPS-10 zei:
tenzij je hem in neutral zet, maar wie doet dat?
Ik doe dat vaak, zei de gek :D

Het kan ook nog van invloed zijn dat je wielmoeren niet met de juiste spanning zijn vastgezet (b.v. airtool).

Eenzelfde probleem heeft mijn garage opgelost door de wielen met een momentsleutel vast te zetten. Voila, weg vibratie tijdens remmen. Je zou verwachten dat je sowieso een tril voelt bij bepaalde snelheden, maar dat was dus niet zo. Men wilde al nieuwe schijven en blokjes aansmeren..

Uiteraard is voorzichtig in-remmen ook wel belangrijk als je schijven nog nieuw zijn.
Bedankt! Ik verwacht wel dat mijn wielen met de correcte spanning zijn aangedraait.

Henny zei:
Hube zei:
Mijn vorige had hier wat last van, en nu mijn nieuwe ook. Bij het remmen voel ik wat vibratie, alsof hij met verschillende sterktes remt. Wanneert de ECT PWR gebruikt wordt is dit minder, ook wanneer ik deze weer afzet, voor enige tijd maar je blijft het voelen.

Heeft dit misschien met oneven afgesleten remblokken te maken of meer in de trend van kromme schijven? Wat meer zou duiden op een slecht rijgedrag van mij?

Hebben jullie hier last van gehad?

Zoals wel bekend is op dit Forum heb ik soort gelijken problemen met mijn LS gehad, de oplossing was nieuwe schijven en blokken
Wat mij wel verbaasd is dat ik van alles lees over regen plassen, auto wassen en " schakelen " met een automaat.
Wij rijden alle in een top-merk, zo niet een van de betere auto's die op het moment op de markt zijn en de remmen zouden niet tegen water in wat voor vorm dan ook kunnen, dit gaat er bij mij nog steeds niet in.

Nogmaals beroepshalve rij ik al jaren in V.W. busjes, ook automaten en rij hier echt niet zo voorzichtig mee als met mijn LS, door de wasstraat en als ik een grote plas op de weg zie kan ik het niet laten om daar even door te rijden, maar buiten de normale slijtage nooit problemen met de remmen.

En dan lees ik " als oplossing heeft de garage mijn wielen met een moment sleutel vastgezet" ,
dit is geen oplossing maar het herstellen van een vorige fout.
Volgens mij horen zij dit altijd te doen, al komt daar in de praktijk weinig van terecht en worden de wielen veel te vast gezet, het aanhaalmoment voor wielen van mijn LS is 103 nm en haast alle lucht-sleutel staan zwaarder ingesteld

Inremmen is heel belangrijk , de fabrikanten hebben het over de eerste 500km , dat is natuurlijk een indicatie, 500 km op de rijksweg of in de stad is een heel verschil, gewoon de eerste tijd voorzichtig remmen, het liefst geen noodstop totdat je voelt dat alles weer op elkaar " ingesleten " is en weer remt zoals je gewent bent
Bedankt Henny. Ik ben het volledig met je eens. Je mag verwachten van Lexus dat de onderdelen niet onderdoen dan dat in een VW bus.

Ik zal dit allemaal meenemen in het komende onderhoud van mijn auto. :rulez:
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Lexus heeft goede remschijven maar krom trekken heeft weinig te doen met het feit of de schijven goed van kwaliteit zijn.
trillen kan vele oorzaken hebben en enkele zijn: ongelijke afkoeling d.w.z. bijv. een noodstop of meerdere malen hard remmen en daarna de voet op de rem houden waardoor het staal op de bewuste plek sneller afkoelt met krom trekken als gevolg.
Vastzittende remklauwen: vooral oudere Lexussen hebben hier aardig wat last van. Door het slepen van de blokken worden de schijven tijdens het rijden extreem warm met krom trekken en trillen als resultaat.

Trillen kan ook voorkomen als gevolg van een verkeerde wielmaat of slechte (imitatie velgen), wielen gemonteerd op een vuil contactvlak (naaf opschuren en wiel zonder kopervet e.d. monteren) en zoals gezegt een verkeerd of niet kruiselings (en met het juiste moment) aangedraaide wielmoeren.

Mazzel is dat lexus relatief coulant is met het onder garantie vervangen van schijven aangezien het een slijtdeel is en de oorzaak vaak (niet altijd) door de berijder is veroorzaakt
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Hube,

Heel groot kans dat het gewoon je remschijven zijn.. maar de oorzaak ligt denk ik niet aan de wasstraat, want hier blijft je auto gewoon rollen..

Het heeft zoals gezegd niks met kwaliteit te maken, wij hebben vaak grote velgen met grote openingen waardoor er inderdaad bij een plas of wassen veel water, dus ook voor veel afkoeling kan zorgen. Dit gebeurt niet wanneer je auto is voorzien van stalen velgen en wieldoppen.

Bij een automaat komt dit probleem gewoon wat vaker voor, want wanneer je bij een stevige remactie je voeten op het rem gaat houden, dan worden deze lokaal erg warm terwijl de overige delen van je remschijf aan het koelen is. Dit zorgt voor oneven afkoeling van het materiaal waardoor er blijvende vervorming plaats vind. Dit zorgt dus voor die trillingen tijdens het remmen.

Wat je zou kunnen doen is bij een stevige remactie je auto in N te zetten, of als je liever de auto in D wilt houden, dan zou je ook iets meer afstand kunnen nemen met je voorligger zodat je ind e tijd dat de stoplichten op rood staan, een beetje bij beetje naar voren kan rollen. hiermee voorkom je ook dat ze krom trekken. In D laten kan ook bij het gebruik maken van ej voetrem, deze grijpen achter vast, deze zijn gewoon minder warm omdat er minder mee wordt geremd. 80% wordt door de voorschijven geremd.

Wees maar niet bang de schijven vallen onder garantie :)

Wanneer mijn remklauwen het begeven, dan komen er IS350 remschijven en klauwen onder... deze zijn een stuk beter bestand tegen deze dingen.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Thanks, ik neem dit mee.

Echter is het niet zo dat ik continu vol de remmen in trap. Gebeurt mij weinig aangezien ik zweer bij afstand houden. Dat wilde ik wel even duidelijk maken :)

De vibraties doen zich alleen maar voor wanneer de remmen warm zijn. En serieus, ik ga de voetrem niet gebruiken en ook niet naar zn N shiften. Ik heb geen Dacia gekocht, toch?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Klopt ik snap wat je bedoel, maar vaak in de file met stoppen/remmen/stoppen/remmen... en amper mogelijkheid om af te koelen vanwege de lage snelheid en dan met je rem continue vast houden...
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Jezus wat antwoord jij weer snel :p

Dit is iets waar ik last mee heb in de IS250, de IS200 heeft dit niet. Mijn Audi hiervoor ook niet. En omdat mij dit overkomt in zowel mijn vorige IS250 als deze, denk ik niet dat het mijn schijven zijn, eerder dat de remblokken vervangen moeten worden. Maar dat vind ik erg snel na nog geen 20.000km.

Ik heb nog geen noodstop gemaakt met deze IS.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ja je is200 was schakel, daar heb je sowieso geen last van gehad omdat je deze bij het stoplicht en in de file niet op je rem trapt. Daarnaast heeft de is200 voor zijn gewicht/klasse al redelijke remschijven, maar de is250 heeft voor zijn gewicht weer wat kleinere.

Is350 (wil) heeft grotere remschijven en klauwen. GS300 ook... terwijl het gewicht binnen 50kg verschil blijft...

Ik heb het ook 1x gehad, maar deze zijn gelijk vervangen onder garantie.

Remblokken zullen het niet zijn :) Mijn remblokken zitten er nu al 75.000km erin....

ps Bij een noodstop hoeven ze niet perse warmer te worden dan tijdens file rijden :)
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Nee hoor, automaat ;) Die daarvoor was schakel :)

File rijden is iets dat ik wel regelmatig doe.

Ok, dus jij blijft de schuld aan de remschijven geven? Hoe dan ook, het probleem komt op het to do lijstje bij de volgende beurt :) Dan hoor ik uiteindelijk wel wat het probleem was.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
HAha ja de schijven zitten ook onder de is300/gs300 van toen, dus als die zo snel krom getrokken worden met het lager gewicht, dan komt het helemaal niet meer goed met de andere :)

Maar ik weet inderdaad niet wat er anders kan zijn.. maar je beurt is al bijna? :) ik moet deze week ook afspraak makenv oor de 180 beurt..
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Nee, de 30.000 buert moet nog even wachten... Maar ik heb nu even geen zin om voor dit soort dingen allemaal langs te rijden. Misschien moet ik het wel doen.