Vibratie in onze UX300e

Cock Diemel

Nieuw hier
13 dec 2024
2
0
1
2 jaar terug hebben we een ux 300e aangeschaft na een proefrit gemaakt te hebben in een vergelijkbare ux bij Lexus Den Haag. De auto bevalt prima alleen valt de carosserie in een vibratie bij een constante snelheid van rond de 100 km per uur. Is er iemand die iets vergelijkbaars heeft ondervonden? Lexus Den Haag kan het euvel niet vinden, banden, velgen e.d zijn niet de oorzaak.

Ik neem aan dat de wielen correct zijn uitgebalanceerd.
Bij mijn oude CT200h had ik een vibratie die terug te voeren was op een gecupte band, d.w.z. een onregelmatig afgesleten band. Die onregelmatigheid was bij lagere snelheid ook vaag waarneembaar, maar leidde tussen 100-110 km/u tot een trilling. Een kennis van me dacht eerst aan een kapot wiellager, en daar wordt de trilling van een gecupte band wel ooit mee verward.
De oorzaak van onregelmatige slijtage kan divers zijn (uitlijning, bandenspanning, schokbrekers).

Heb je andere banden geprobeerd dan? Het klinkt voor mij als iets typisch uit de banden. Banden wat hard geworden, of licht gecupt.

Ineen grijs verleden had ik dit meegemaakt bij een snelheid, toevallig ook rond de 100 had ik last van vibraties. Het was 95 of 110 rijden voor een rustigere rit. De oorzaak heb ik niet gevonden, maar het is ook opgehouden. In gedachten gang van @BraboLexusRX450h bedenk ik mij dat de banden misschien te hard waren opgepompt. Ondanks dat de banden en velgen al waren uitgesloten, heb je de bandenspanning gecontroleerd?

De andere vibratie die ik bij een lease auto had meegemaakt kwam uit de versnellingsbak, maar dat had je continu. Een kleiner onbalans kan uitmonden in trillingen als toevallig de eigenfrequentie wordt bereikt. Dat zit denk jij wel in een van de draaiende delen. Met electrische aandrijving ben ik niet zo bekend. Geen idee waar ik het moet zoeken.