vijfde wiel aan de wagen

nasdaq1959

Hoort erbij
12 nov 2021
95
17
8
Beste lotgenoten.

Ik ben op zoek naar een extra wiel plus band voor mijn ct200h , voor mijn gemoedsrust. Er zit wel een reparatie set bij maar wat doe je als je een scheur in je band hebt.??? Bovendien zie ik mezelf bij windkracht 10 en een vreselijke plens bui en onweer en een naderende orkaan sneller een wiel wisselen dan de gebruikers handleiding doornemen hoe dat reparatie setje nou precies werkt. Heb jij nog 1 wiel plus band over ????? om wat voor reden dan ook , dan houdt ik me aanbevolen.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Beste lotgenoten.

Ik ben op zoek naar een extra wiel plus band voor mijn ct200h , voor mijn gemoedsrust. Er zit wel een reparatie set bij maar wat doe je als je een scheur in je band hebt.??? Bovendien zie ik mezelf bij windkracht 10 en een vreselijke plens bui en onweer en een naderende orkaan sneller een wiel wisselen dan de gebruikers handleiding doornemen hoe dat reparatie setje nou precies werkt. Heb jij nog 1 wiel plus band over ????? om wat voor reden dan ook , dan houdt ik me aanbevolen.
Deze vraag inspireert me voor een poll.

Hoe vaak heeft u al met een kapotte/lekke band gestaan onderweg?
Ik ben alleen niet handig genoeg om hier zo'n poll te plaatsen..

Maar mijn reactie aan TS:
begrijp wel dat je gemoedsrust zoekt, ik heb ook een tijdje rondgekeken voor een reservewiel.
Inmiddels heb ik er al een tijd niet meer aan gedacht en laat ik het nu maar zo.

Ondertussen kan ik zeggen dat ik in de afgelopen 17 jaar 1x een lekke band heb gehad.

Dus hoe groot is de kans zou je zeggen.
Desalniettemin... Had ik toen wel een reservewiel bij me..

op de snelweg. Net na een heuvel, niet aan de berm kant šŸ˜… zou ik nu nooit meer doen..
 

kiwicupra

Actief
25 apr 2021
131
92
28
Hier ook 1 in de 18 jaar 1 lekke band. Dicht bij huis, auto achter gelaten en later (in de regen) op mijn gemak band gewisseld.
Nu in de CT een setje maar gelukkig Lexus pech hulp. ;)
 

nasdaq1959

Hoort erbij
12 nov 2021
95
17
8
Eigenlijk hebben jullie wel gelijk , ik nog nooit een lekke band gehad met mijn punto (300.000 km) maar toch. Je rijdt wel in de rondte met zo een zwaar ding en bent bergruimte kwijt , maar voor lange afstanden zou ik het wel graag bij me hebben. Voor mijn gemoedsrust.;)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Eigenlijk hebben jullie wel gelijk , ik nog nooit een lekke band gehad met mijn punto (300.000 km) maar toch. Je rijdt wel in de rondte met zo een zwaar ding en bent bergruimte kwijt , maar voor lange afstanden zou ik het wel graag bij me hebben. Voor mijn gemoedsrust.;)

De kans dat je een lekke band krijgt is wanneer je vooral rijdt op goed onderhouden wegen is zeer klein wanneer je de banden ook nog ongeveer op de juiste spanning houdt. Misschien slechts eens per miljoen afgelegde km - maar dat kan best wel vanmiddag zijn tijdens een plensbui. Met andere woorden: de kans mag dan klein zijn, maar die lekke band kan zowel bij de eerste als de laatste van die miljoen km optreden. Het gemoedsrustargument is dus niet zo gek....

Er bestaat ook niet voor niets de verplichting om een of andere voorziening in de auto te hebben die de kapotte band kan vervangen of "vlot" kan repareren. De beste oplossing daarvoor is gewoon een volledig reservewiel. Uit gewichts- of ruimteoverwegingen zie je steeds meer "alternatieven" in de vorm van een thuiskomertje of een reparatieset. Ik begrijp die zuinigheid niet. Bij zo'n reparatieset is het maar de vraag of die na een aantal jaren op een koude winternacht nog werkt, de thuiskomer bij mijn GS mag alleen op de voorwielen zodat je bij een lekke achterband eerst een voorwiel moet vervangen door de thuiskomer en daarna het lekke achterwiel door het afgenomen voorwiel....het is in vergelijking met een normaal reservewiel op een onverwoestbare stalen velg toch allemaal wat behelpen. De thuiskomer ligt daarbij in een ruimte waar ook prima een normaal wiel in zou passen, dus het enige dat de alternatieven opleveren is een zeer bescheiden gewichtsbesparing met een miniem en in de praktijk niet meetbaar brandstofverbruik. Er zijn betere manieren om de CO2 uitstoot omlaag te brengen. Het beschikbaar komen van passende stalen velgen van 17" en groter voor de gangbare bandenmmaten zou daarbij ook een stap vooruit zijn: het aanschaffen van een set winterwielen zou er een stuk goedkoper door worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: kiwicupra

willemSeles

Actief
10 nov 2020
109
56
28
Ik heb nog een originele ongebruikte thuiskomer voor de CT200h 2014 liggen , had 'm gevonden op ebay.de voor E130,- incl. versturen uit DE.
Voor E80,- af te halen in Almere (ik verstuur niet). Is voor een 16inch CT200h , bandenmaat 125/70-16 en past makkelijk onder de afdekplaat bagageruimte (zie voorbeeldfoto),de andere 3 zijn echt. Op mijn huidige IS300h 17"" past het niet, denk ik.
Heb overigens de laatste 20 jaar ook nooit een lekke band gehad, terwijl ik jaarlijks naar Roemenie op schoonfamiliebezoek ga , de wegen zijn daar trouwens wel beter dan de Duitse autobahn A3 ondertussen .

mvg,
image_4641.jpg
 

Bijlagen

  • 20211121_131401.jpg
    20211121_131401.jpg
    3 MB · Weergaven: 45
  • 20211121_131339.jpg
    20211121_131339.jpg
    6,2 MB · Weergaven: 43
  • 20211121_131317.jpg
    20211121_131317.jpg
    2,9 MB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: Farah

nasdaq1959

Hoort erbij
12 nov 2021
95
17
8
1637509378172.png


Morgen even kijken en ik denk dat ik daar wel mee kan leven , bedankt willem voor je meedenken maar vind dit ook niet echt een elegante oplossing voor 1 maal in de 18 jaar een lekke pijp , dan kies ik liever voor chemie in mijn band.
 

nasdaq1959

Hoort erbij
12 nov 2021
95
17
8

een heel nieuw setje kost trouwens ook geen drol
 

nasdaq1959

Hoort erbij
12 nov 2021
95
17
8
ik heb deze besteld

mijn chemie was expired vanaf 8-2015
 

kiwicupra

Actief
25 apr 2021
131
92
28
Fijn spul:
"Het is namelijk best wel naar spul dat blijvende vlekken op je velg achter kan laten als het erop komt. Je lekke band eventueel laten repareren bij lichte schade kan je in de meeste gevallen ook vergeten: het schuim maakt het moeilijk om het lek terug te vinden, plus met die drab in de band werken vindt niemand leuk".
 

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
57
19
8
Helaas heeft de CT niet zo'n erg diepe bagageruimte om er telkens een reservewiel in mee te voeren. De oplossing die WillemSeles heeft bedacht ziet er goed uit en het is mooi gemaakt. Toch heb Ik er altijd moeite mee om in een auto te gaan zagen en boren. Als dit mislukt heb je niet zomaar een 'nieuwe' bak voor in de bagageruimte bij de sloop kun je er in ieder geval niet voor terecht. Had ik al nagevraagd. Mijn CT staat nu op all-weather banden plus velgen, en de originelen wielen liggen op zolder dus daar zou ik mij eventueel mee kunnen behelpen.