Voel je de automaat schakelen?

Brytje008

Hoort erbij
29 apr 2023
32
12
8
Goedeavond, ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Bryan en sinds een week de trotste eigenaar van een lexus Is250. ik heb hiervoor 11 jaar lang met een Toyota Corolla G6R gereden, daar stond inmiddels bijna 5 ton op de teller. Dus het was tijd voor iets nieuws.

Dit is mijn eerste auto met een automaat, heb wel eerder in automaten gereden, maar nu zelf een in bezit. Maar het valt mij soms wat tegen hoe vloeiend de automaat schakelt, hij schakelt voor zover ik weet wel gewoon goed. Maar je voelt hem soms wel duidelijk schakelen, een klein schokje voel je dan. Maar soms gaat het ook gewoon vloeiend zonder dat je er iets van merkt. Ook als die terug schakelt, bijvoorbeeld van ze 4 naar ze 2 merk je dat wel duidelijk. Omdat ik zelf nooit voor langere tijd in een automaat gereden hebt weet ik dus niet of dit gewoon normaal is.

Dus mijn vraag is een simpele, in hoeverre mag je een automaat voelen schakelen? Hoort dit gewoon bij dit type automaat? Hoe is dat bij andere met eeen Is250.
 
Het al of niet vervangen van de olie in een automaat is afhankelijk van de constructie van de automaat. Bij een klassieke automaat met koppelomvormer kan de olie erg heet worden (>160 C) en dan zal de olie verouderen door oxidatie en thermische afbraak. Daarbij ontstaan kleverige producten die zich hechten op lamellenkoppelingen en rembanden. Die koppelingen zijn voor een goede werking afhankelijk van een goed verloop van de tijdens het schakelen optredende niet constante wrijvingscoefficient. Wanneer dat niet meer klopt, kunnen er schokken of slip optreden. Moderne automaten met electronische regeling kunnen dat deels compenseren door regeling van de hydraulische druk tijdens het schakelen, maar na te lang gebruik kom je buiten het regelbereik van die electronica. Inmiddels heeft de autoindustrie uitgevonden dat met de huidige kwaliteit ATF een afstand van ca 300.000 km gereden kan worden voordat de gemiddelde gebruiker iets merkt bij het schakelen. Daarmee vervalt de noodzaak tot verversen, want het ding haalt toch wel de garantietermijn en zit tegen die tijd al bij de zoveelste eigenaar. Als je echter langer wilt doen met een goed schakelende automaat kun je beter zeg iedere 100.000 km verversen. Het probleem daarbij is dat je slechts een deel van de olie aftapt en vervangt, en eigenlijk zou je een keer of drie moeten verversen met tussentijds een half uurtje rijden. Ik heb dat bij veel klassieke automaten gedaan en het resultaat was vaak opmerkelijk, het ding werd er meestal "jaren jonger" van. Veel automaten kennen tegenwoordig noch een peilstok noch een aftapplug. Dat maakt de auto een paar tientjes goedkoper voor de fabrikant en dat is best veel geld als je er vele tienduizenden van verkoopt. Voor de berijder en voor onderhoudsbedrijven is het echter lastig - en daar spelen al die spoelbedrijven op in. Spoelen kan dus nuttig zijn bij schakelproblemen of eventueel zelfs als "voorbehoedsmiddel" / onderhoudshandeling. Het is wel zaak dan te spoelen met het juiste product - de Toyota/Lexus ATF ("Toyota ATF WS") is iets dunner dan de ATF's die andere fabrikanten gebruiken.

Overigens: de "drek" die je na lang gebruikt er uit spoelt of aftapt smeert nog steeds behoorlijk, maar het wrijvingsgedrag (essentieel voor een automaat) is verstoord en dat leidt tot problemen. Slijtage is eigenlijk ook geen probleem. Er ontstaan tijdens gebruik weliswaar "zwemmende ijzerdeeltjes" maar die worden meestal "gevangen" door een of meer in de bak daartoe aanwezige magneten en kunnen daarna geen kwaad meer. De snelheid van veroudering van de olie is sterk afhankelijk van de rijomstandigheden: taxi's in de stad, paardentrailers of het bergop zeulen van een caravan zal de snelheid van veroudering sterk doen toenemen.

Bij een (e)CVT heb je al die ellende niet. Door het ontbreken van een koppelomvormer wordt de olie aanzienlijk minder warm en daardoor is de behoefte om te verversen bij het gebruik van het juiste type olie niet meer aanwezig.
 
Dat...was een mooi lang verhaal..kortom wil je langer met je bak doen vervangen die handel...wij kopen deze auto's niet nieuw en de vorige eigenaren hebben natuurlijk niet ververst....
 
Het al of niet vervangen van de olie in een automaat is afhankelijk van de constructie van de automaat. Bij een klassieke automaat met koppelomvormer kan de olie erg heet worden (>160 C) en dan zal de olie verouderen door oxidatie en thermische afbraak. Daarbij ontstaan kleverige producten die zich hechten op lamellenkoppelingen en rembanden. Die koppelingen zijn voor een goede werking afhankelijk van een goed verloop van de tijdens het schakelen optredende niet constante wrijvingscoefficient. Wanneer dat niet meer klopt, kunnen er schokken of slip optreden. Moderne automaten met electronische regeling kunnen dat deels compenseren door regeling van de hydraulische druk tijdens het schakelen, maar na te lang gebruik kom je buiten het regelbereik van die electronica. Inmiddels heeft de autoindustrie uitgevonden dat met de huidige kwaliteit ATF een afstand van ca 300.000 km gereden kan worden voordat de gemiddelde gebruiker iets merkt bij het schakelen. Daarmee vervalt de noodzaak tot verversen, want het ding haalt toch wel de garantietermijn en zit tegen die tijd al bij de zoveelste eigenaar. Als je echter langer wilt doen met een goed schakelende automaat kun je beter zeg iedere 100.000 km verversen. Het probleem daarbij is dat je slechts een deel van de olie aftapt en vervangt, en eigenlijk zou je een keer of drie moeten verversen met tussentijds een half uurtje rijden. Ik heb dat bij veel klassieke automaten gedaan en het resultaat was vaak opmerkelijk, het ding werd er meestal "jaren jonger" van. Veel automaten kennen tegenwoordig noch een peilstok noch een aftapplug. Dat maakt de auto een paar tientjes goedkoper voor de fabrikant en dat is best veel geld als je er vele tienduizenden van verkoopt. Voor de berijder en voor onderhoudsbedrijven is het echter lastig - en daar spelen al die spoelbedrijven op in. Spoelen kan dus nuttig zijn bij schakelproblemen of eventueel zelfs als "voorbehoedsmiddel" / onderhoudshandeling. Het is wel zaak dan te spoelen met het juiste product - de Toyota/Lexus ATF ("Toyota ATF WS") is iets dunner dan de ATF's die andere fabrikanten gebruiken.

Overigens: de "drek" die je na lang gebruikt er uit spoelt of aftapt smeert nog steeds behoorlijk, maar het wrijvingsgedrag (essentieel voor een automaat) is verstoord en dat leidt tot problemen. Slijtage is eigenlijk ook geen probleem. Er ontstaan tijdens gebruik weliswaar "zwemmende ijzerdeeltjes" maar die worden meestal "gevangen" door een of meer in de bak daartoe aanwezige magneten en kunnen daarna geen kwaad meer. De snelheid van veroudering van de olie is sterk afhankelijk van de rijomstandigheden: taxi's in de stad, paardentrailers of het bergop zeulen van een caravan zal de snelheid van veroudering sterk doen toenemen.

Bij een (e)CVT heb je al die ellende niet. Door het ontbreken van een koppelomvormer wordt de olie aanzienlijk minder warm en daardoor is de behoefte om te verversen bij het gebruik van het juiste type olie niet meer aanwezig.
Dit is ook mijn ervaring.
Bij mijn vroegere Citroens - XM, C5 en C6 - allen met 'ouderwetse' automaat liet ik bij elk bezoek aan mijn garagist (helaas zo'n drie tot vier keer per jaar :() de automaat olie vervangen (steeds ongeveer een derde deel).
Al die Citroens heb ik met zijdezacht schakelen tot ver over de 200.000 km kunnen brengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975
Dit is ook mijn ervaring.
Bij mijn vroegere Citroens - XM, C5 en C6 - allen met 'ouderwetse' automaat liet ik bij elk bezoek aan mijn garagist (helaas zo'n drie tot vier keer per jaar :() de automaat olie vervangen (steeds ongeveer een derde deel).
Al die Citroens heb ik met zijdezacht schakelen tot ver over de 200.000 km kunnen brengen.
Wat ik gek vind is we rijden allemaal een auto met een nieuwwaarde tussen de 60.000 tot wel 135.000. We willen hem allemaal goed onderhouden, we willen er allemaal zolang mogelijk in rijden...denk ik..als ik naar de verkoopcijfers van de auto's kijk ten opzichte van Mercedes en bmw...is de lexus eigenlijk een unieke auto omdat de verkoopcijfers echt beduidend minder zijn...en dan komt er nog de discussie of je wel of geen automaatolie moet verversen...verversen kost maar zo'n 250 euro en maakt een goed verschil zeker voor je eigen gemoetsrust denk ik...zoals ik eerder zei zijn er veel mensen die hem pas kopen met redelijk wat op de teller...voorkomen is beter dan genezen...olie is olie en verloopt naar verloop van tijd..als je nou gewoon vervangt...normaal moet je echt zoiets verversen bij 60.000 tot 100.000
Nou hebben redelijk wat auto's hier meer dan een 100 000km gereden...ik vraag me dan af..willen we er zuinig op zijn of gewoon een dikke auto rijden zonder onderhoud te plegen...want dit kost geld...lexus is een unieke auto er rijden niet zoveel van dus rorg dat ze blijven rijden jongens en meisjes.en als je toch bang bent dat de bak stuk gaat aan onderhoud...ik laat de bak olie voor de 2de keer verversen. .niet spoelen maar verversen .. eerste keer 4 wk terug 3ltr ververst en laat donderdag het opnieuw doen...daarna doe ik eerlijk verslag
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken
Wat ik gek vind is we rijden allemaal een auto met een nieuwwaarde tussen de 60.000 tot wel 135.000. We willen hem allemaal goed onderhouden, we willen er allemaal zolang mogelijk in rijden...denk ik..als ik naar de verkoopcijfers van de auto's kijk ten opzichte van Mercedes en bmw...is de lexus eigenlijk een unieke auto omdat de verkoopcijfers echt beduidend minder zijn...en dan komt er nog de discussie of je wel of geen automaatolie moet verversen...verversen kost maar zo'n 250 euro en maakt een goed verschil zeker voor je eigen gemoetsrust denk ik...zoals ik eerder zei zijn er veel mensen die hem pas kopen met redelijk wat op de teller...voorkomen is beter dan genezen...olie is olie en verloopt naar verloop van tijd..als je nou gewoon vervangt...normaal moet je echt zoiets verversen bij 60.000 tot 100.000
Nou hebben redelijk wat auto's hier meer dan een 100 000km gereden...ik vraag me dan af..willen we er zuinig op zijn of gewoon een dikke auto rijden zonder onderhoud te plegen...want dit kost geld...lexus is een unieke auto er rijden niet zoveel van dus rorg dat ze blijven rijden jongens en meisjes.en als je toch bang bent dat de bak stuk gaat aan onderhoud...ik laat de bak olie voor de 2de keer verversen. .niet spoelen maar verversen .. eerste keer 4 wk terug 3ltr ververst en laat donderdag het opnieuw doen...daarna doe ik eerlijk verslag
Ik weet trouwens niet of olie verversen standaard in het onderhoudsplan van een Lexus zit. Of moet je dat speciaal aanvragen/verzoeken ?
Niet alle Lexus-piloten zijn tech. onderlegd en staan er misschien niet bij stil m.b.t. olie verversen van een automaat.
 
Ik weet trouwens niet of olie verversen standaard in het onderhoudsplan van een Lexus zit. Of moet je dat speciaal aanvragen/verzoeken ?
Niet alle Lexus-piloten zijn tech. onderlegd en staan er misschien niet bij stil m.b.t. olie verversen van een automaat.
Hey, klopt zit er niet standaard in alleen word er gecontroleerd om de zoveel km...maar ik denk niet dat de meeste hier..een aanname natuurlijk...zo even een nieuwe kopen van tussen de 60.000 en 135.000 euro...de meeste hier hebben redelijk wat gedraaid...voordat ze gekocht worden...en hier zitten ook veel liefhebbers denk ik dan maar...maar dan komt er nog zo'n discussie...terwijl dit gewoon onderhoud is...iemand die hem nieuw koopt denkt eer denk ik niet bij na...die wil ook geld besparen en dan komt weer het commerciële om de hoek kijken...dus onderhoud je auto..thats it en dat lijkt mij dat heel veel hier wel moeten snappen denk ik...maar ik doe straks uitslag..want ik laat het wel verversen...ik laat het niet op een bakrevisiw aankomen.
 
Volgende week krijgt mijn auto een beurt, en hoewel hij nog geen ton gelopen heeft vind ik mijn "Multi Stage Hybrid" niet lekker schakelen.
Het is een vreemde bak, conventioneel samen met een planetaire E-CVT. Ik heb de dealer verzocht om de bak te spoelen, of in ieder geval te verversen.
Ben benieuwd, hopelijk voel ik verschil, anders moet ik voor niets een maand gehaktballen eten...
 
Niet alle Lexus-piloten zijn tech. onderlegd en staan er misschien niet bij stil m.b.t. olie verversen van een automaat.
Dit is precies waar het wringt. Je brengt de auto naar de dealer met de gedachte al het nodige wordt gedaan. Maar dan slaat men daar de automaat standaard over. Vraagt een wat technischere klant naar bakonderhoud, komt het antwoord vaak neer op: "Nee dat is niet nodig. De bak is filled for life!"

Volvo is naar mijn weten de enige, die inmiddels in vrijwel alle werkplaatsen een flushapparaat heeft staan en proactief een flush aanbiedt. Dit terwijl ze jaren geleden net zoals alle andere merken vasthielden aan overal afblijven.
 
Volgende week krijgt mijn auto een beurt, en hoewel hij nog geen ton gelopen heeft vind ik mijn "Multi Stage Hybrid" niet lekker schakelen.
Het is een vreemde bak, conventioneel samen met een planetaire E-CVT. Ik heb de dealer verzocht om de bak te spoelen, of in ieder geval te verversen.
Ben benieuwd, hopelijk voel ik verschil, anders moet ik voor niets een maand gehaktballen eten...
Hey higgie, wat voor auto heb je ..ja leuk e-cvt bakkies...heb een collega met een honda met zo'n e-cvt...hij deed even gek tegen een andere collega bij de stoplichten...was niet zo slim..resulteerde in dat de bak gek ging doen bij overschakeling van electro naar benzine motor...hij heeft nu een revisie bak en nog een keer de olie laten verversen...maar het is nog niet helemaal weg maar hij kan er mee leven..een maand gehakt ballen is niet verkeerd 🤣🤣🤣🤣🤣🤣hoop dat het voor je werkt man...succes
 
Dit is precies waar het wringt. Je brengt de auto naar de dealer met de gedachte al het nodige wordt gedaan. Maar dan slaat men daar de automaat standaard over. Vraagt een wat technischere klant naar bakonderhoud, komt het antwoord vaak neer op: "Nee dat is niet nodig. De bak is filled for life!"

Volvo is naar mijn weten de enige, die inmiddels in vrijwel alle werkplaatsen een flushapparaat heeft staan en proactief een flush aanbiedt. Dit terwijl ze jaren geleden net zoals alle andere merken vasthielden aan overal afblijven.
Yep klopt, dat antwoord kreeg ik ook keer op keer...er is zelf een verkoper een beetje pist bij mij weggelopen wegens dit🤣🤣🤣🤣de volgende keer steek ik mijn ☝️eerst op...aahum ik heb een vraag...dan hoor ik al ."oohhhnee heb je hem weer🤣🤣🤣🤣🤣🤣😁gelukkig heb ik dan een goede monteur waar ik naar vraag...die legt ook heel veel uit...de term levenslange olie komt er gewoon op neer 200.000km of 10 jaar dit is het garantie termijn....maar je hebt helemaal gelijk
 
Zo, auto net weer opgehaald..van de transmissie olie verversing..de monteur heeft dit even 2 x ververst om zoveel mogelijk te verversen....tip. echt goed. Schakelt sneller mooier en beter...super een aanrader...lexus gs300 2008 en heeft nu 235000km gereden...dit voorkomt dure reparaties....
 
Uit nieuwsgierigheid: heb je een trekhaak onder je GS zitten? Het hoeft niet zoveel te zeggen, maar ik kan me voorstellen dat een caravan over de Alpen slepen in hartje zomer een impact heeft op de ATF-olie in je automaat. De mijne heeft geen trekhaak bijvoorbeeld dus zo’n belasting heeft de mijne niet gehad.
 
De mijne heeft inderdaad een afneembare trekhaak....maar ik denk als je 2 ton op de klok hebt dan is je olie net zo vies als de mijne...ik bedoel het ding mag volgens mij 2 ton geremd
trekken en dat weegt een caravan niet..en daarbij heeft de bak een lock systeemwaardoor je hem vast kunt zetten in de versnelling..ook wen gewone bak moet je onderhouden...maar je kunt natuurlijk van alles gaan verzinnen waarom wel en waarom niet..lijkt mij niet slim als mensen niet gewoon hun bak onderhouden...olie behoeft op een gegeven moment onderhoud want er word mee gesmeerd en gekoeld..en na 1,5ton is het wel klaar met de olie...dan een vraagje van mijn kant? Weet jij wat er voor dat je de auto kocht mee is gebeurt...misschien steeds hard gereden....stoplicht wedstrijden...ect.?
 
Laatst bewerkt:
Yep...maarja dingen blijven verzinnen ipv even wat geld uitgeven voor je mooie bolide....er rijden niet veel van onze auto's rond...onderhoud is belangrijk voor het zelfde geld ging ie naar texel...dan valt er niks te trekken texel is plat🤣🤣🤣🤣🤣
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Higgie
Uit nieuwsgierigheid: heb je een trekhaak onder je GS zitten? Het hoeft niet zoveel te zeggen, maar ik kan me voorstellen dat een caravan over de Alpen slepen in hartje zomer een impact heeft op de ATF-olie in je automaat. De mijne heeft geen trekhaak bijvoorbeeld dus zo’n belasting heeft de mijne niet gehad.
Uit nieuwsgierigheid...ga je wel met je auto naar de dealer..voor de beurten....hij start immers toch altijd...en volgens mij heb je nooit een echt probleem met deze auto toch??