Volledig reservewiel voor CT200H?

DaVince

Nieuw hier
23 mrt 2025
20
33
13
Na dit forum doorgespit te hebben en ook op internet gezocht te hebben kom ik er nog niet helemaal uit, dus maar even hier mijn vraag stellen. In mijn vorige auto, een Honda Insight zat ook geen reservewiel. Ik nam toen op een rit naar Frankrijk van iets meer dan 1000km een paar keer per jaar een winterband mee ingeklemd tussen de achterbank en de bijrijdersstoel. In geval van een probleem zou ik dan een band kunnen wisselen en mijn reis kunnen afmaken. Ik begrijp dat op een thuiskomer je maximaal tussen 50 en 100 km ver mag rijden met een snelheid van max 80 km/h. De reis hiermee voortzetten gaat dus iig niet lukken. Een propsetje heb ik al, en ook de compressor met smurrie zit in de auto, maar toch zou ik een echte reserveband fijn vinden. Mijn CT staat op 17 inch banden, en als ik even snel meet gaat dat tussen de bijrijdersstoel en achterbank niet meer passen(kan de achterportier waarschijnlijk niet meer dicht en kun je op de voorstoel niet meer zitten ivm ruimtegebrek)
Mijn vragen:
- Past een gewoon 17 inch wiel met normale standaard band in de ruimte in de kofferbak als ik alle bakken verwijder? Heeft iemand dit wel eens geprobeerd? Het is voor mij lastig opmeten omdat de uitsparing taps loopt.
- Als het past zou ik dan hiervoor ook een standaard 16 inch wiel met de standaard band voor kunnen gebruiken?
- Iemand anders een brilliante oplossing voor dit probleem? Zo niet blijft het bij het smurriesetje en de propset, en tzt toch maar een thuiskomertje....
Alvast dank voor de reacties(y)
 
Ik heb zelf een thuiskomer achterin mijn es300h liggen. Als je een klapband krijgt, dan helpt dat smurriesetje en/of propset ook niet.
Dan ben je maar wat blij met een thuiskomer om in ieder geval een garage te kunnen bereiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: DaVince
Misschien een idee om een wiel van een Prius of Auris gewoon even te passen? Op de sloop staan er zat, kun je er gelijk eentje voor een mooi bedrag kopen. Oh en neem een wat smaller exemplaar, scheelt ook weer ruimte. Je hebt hem hopelijk nooit nodig. En als je toch bezig bent, vergeet de krik en moersleutel niet.
(neem een stuk plastic mee, ze kunnen smerig zijn.)
 
Laatst bewerkt:
Na dit forum doorgespit te hebben en ook op internet gezocht te hebben kom ik er nog niet helemaal uit, dus maar even hier mijn vraag stellen. In mijn vorige auto, een Honda Insight zat ook geen reservewiel. Ik nam toen op een rit naar Frankrijk van iets meer dan 1000km een paar keer per jaar een winterband mee ingeklemd tussen de achterbank en de bijrijdersstoel. In geval van een probleem zou ik dan een band kunnen wisselen en mijn reis kunnen afmaken. Ik begrijp dat op een thuiskomer je maximaal tussen 50 en 100 km ver mag rijden met een snelheid van max 80 km/h. De reis hiermee voortzetten gaat dus iig niet lukken. Een propsetje heb ik al, en ook de compressor met smurrie zit in de auto, maar toch zou ik een echte reserveband fijn vinden. Mijn CT staat op 17 inch banden, en als ik even snel meet gaat dat tussen de bijrijdersstoel en achterbank niet meer passen(kan de achterportier waarschijnlijk niet meer dicht en kun je op de voorstoel niet meer zitten ivm ruimtegebrek)
Mijn vragen:
- Past een gewoon 17 inch wiel met normale standaard band in de ruimte in de kofferbak als ik alle bakken verwijder? Heeft iemand dit wel eens geprobeerd? Het is voor mij lastig opmeten omdat de uitsparing taps loopt.
- Als het past zou ik dan hiervoor ook een standaard 16 inch wiel met de standaard band voor kunnen gebruiken?
- Iemand anders een brilliante oplossing voor dit probleem? Zo niet blijft het bij het smurriesetje en de propset, en tzt toch maar een thuiskomertje....
Alvast dank voor de reacties(y)
kijk naar mijn topic van november 2016
 
Ik heb bij de sloop een wiel van een Toyota Auris/Prius gekocht koste een paar tientjes en inderdaad als wij op vakantie gaan ligt deze achter op het neer geklapte stuk. onder de achterklep van onze UX zit een luik maar met wiel stond deze omhoog. Maar bijna alle Toyota wielen hebben dezelfde steek dus kan er zo onder.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Bekend probleem @DaVince
Worstelde 5 maanden geleden met hetzelfde probleem
@quattrootje kwam toen met deze briljante oplossing
Tussen toen nu nog geen 'eureka' moment mogen meemaken.
Zoals ik het nu zie scoor ik, bij gebrek aan binnenruimte, tzt een roofrack en monteer daarop m'n reservewiel op ware grootte.
Of gewoon minder spullen meenemen op de meerweekse roadtrip kan natuurlijk ook, wrotten we het reservewiel wel ergens tussen de bagage.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bij de sloop een wiel van een Toyota Auris/Prius gekocht koste een paar tientjes en inderdaad als wij op vakantie gaan ligt deze achter op het neer geklapte stuk. onder de achterklep van onze UX zit een luik maar met wiel stond deze omhoog. Maar bijna alle Toyota wielen hebben dezelfde steek dus kan er zo onder.
Zelfde steek wel …
Maar houd even rekening met de inch-maat.
Soms komen kleinere diameter velg met hogere band (bijvoorbeeld) in de knoop met de remklauwen.
Want vaak wordt gezocht naar een wat smallere band als reserve ivm ruimtebeslag .
 
Ik heb bij de sloop een wiel van een Toyota Auris/Prius gekocht koste een paar tientjes en inderdaad als wij op vakantie gaan ligt deze achter op het neer geklapte stuk. onder de achterklep van onze UX zit een luik maar met wiel stond deze omhoog. Maar bijna alle Toyota wielen hebben dezelfde steek dus kan er zo onder.
Dan hoop ik dat je het wiel van een Auris hebt gekocht! Prius heeft een andere steek en naafdiameter, gaat niet passen. Check dat even voordat je in de stromende regen staat te koekeloeren. ;-)

Auris is 5x114.3, 60.1
UX is 5x114.3, 60.1
Prius is 5x100, 54.1
CT is 5x100, 54.1

Auris heeft men (immers zijn die zelfs in dieselvorm te krijgen) op het 'sterkere' onderstel gezet, voor de uniformiteit.
CT en Prius 3 zijn - immers beide hybrid only - identiek. Hoeft dus geen gewichten aan te kunnen.

Voor een CT dus letten op steek 5x100, naaf 54.1
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Bobusa en Paniekje