Voor testen, 2e hands of nieuwe b-merk banden?

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Volgend jaar komt er een nieuwe set velgen mijn kant op. Precies weet ik nog niet, maar heb offertes aangevraagd. De eerste is al binnen. Maar kan nog wel een tijd duren.


Ik ga met een agressieve ET waarde spelen, op het randje. De velgen zijn 10J achter en hebben derhalve 265'ers nodig. 275 gaat heel misschien ook nog passen (ET waarde 38 op IS gen II).


Ik speel met de gedachte eerste te testen met 2ehans banden met ongeveer 5 mm profiel.
Als ik die prijzen bekijk (265-30-19 en 235-35-19) kan ik daar ook nieuwe goedkope banden voor krijgen.....
De keuze is dan een nieuwe xxx merk of een 2ehandse Dunlop, Michelin, etc.
De bedoeling is als de maat OK is om nieuwe merkbanden er onder te plaatsen, wellicht een Falken.



Welke merken moet ik uberhaupt vermijden? Welke zijn goed genoeg als test? Zijn er echt onveilige merken?
De prijzen zijn ongeveer 100 euro per stuk bij dit soort banden.
 

wilcom2005

Actief
12 jul 2009
437
19
18
hoi ,
ik heb op mijn "zomer set " gekozen voor nieuwe minerva's ( komt uit de dunlop fabriek ) erg goedkoop en ik vind ze prima !
op mijn "winterset waar ik nu op rijd heb ik gekozen voor tweedehands a merk banden ; 2 x bridgestone voor en 2 x continental's achter. ...beide hadden tussen 5,5 en 6,5 profiel. scheelde nogal met nieuwe ! ik was 200 euro kwijt voor 4 banden incl opleggen & balanceren.
moet wel zeggen dat ik eerst 4 cont's had maar er 1 niet goed bleek te zijn ( er kwam een ei op ) dus moest ik wel weer terug.

gr wilco
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Alor zei:
Mag ik dan wel mijn mening geven die misschien nu weer niet aansluit op uw vraag? :p



Kort door de bocht en heel simpel: bespaar alstublieft niet op banden! Let wel dat het je enige contact met de weg is.
Ga voor een nieuw setje A merk banden, Michelin Conti Dunlop Pirelli etc.


Dus je stelt: ga voor een 2e hands setje A merk ipv een nieuwe B merk.
Voor de duidelijkheid: ik wil snel een setje om de maat te testen. Wellicht dat ik dan maar een 2ehands setje zoek van 4 mm oid. Die zijn niet zo duur en wellicht na een weekje of 2 wel weer te dumpen voor een paar tientjes.




Wanli zie je bijv. met grote regelmaat aangeboden worden voor ruim onder de 100 euro. Tja. Daar ga ik dan wel over nadenken in de zin: hoe kan dat zo goedkoop? Kan dat dan wel goed zijn?
Aan de andere kant? Is de Micheling van 400 euro (dus 4 maal zo duur!) wel 4 maal zo goed? Is de Wanli veilig genoeg?

Minerva's worden nu ook genoemd. Wie nog meer?
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
bij de maat die je vraagt is het karkas en de stevigheid uiterst belangrijk, advies van een oude rot dus= B merk is Bucht en tweedehands weet je nooit wat er mee gebeurd is.Hoeft heus geen Michelin te zijn.Vredestein, Conti , Bridgestone, Yokohama,Dunlop.En goedkoop zal je echt niets vinden dat goed is in zulk een zeldzamere maat.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Ik weet niet wat voor banden je zou moeten kiezen.. maar als je gaat testen.. zou ik gewoon eerst 2e hands a-merk nemen met wat minder profiel... waarom? Ik redeneer zo.. als die niet lekker zitten (gezien je met agressieve waardes gaat spelen) dan zit je met je nieuwe bandjes en moet je, waarschijnlijk met verlies, verkopen en moet je weer andere gaan halen. Misschien bevalt en past de 2e hands a-merk zo goed dat als deze op zijn dat je hetzelfde weer haalt maar dan nieuw... my 2 cents.. hoop dat je wat mee kunt..
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Liever een goede bestuurder met slechte banden, dan etc... :p

Ik zou de goedkope vage Chinese banden mijden, b.v. Wanli en consorten, tenzij je onbedoeld en onder alle omstandigheden wilt driften.

Het is al enigszins aangegeven, je wilt risico's met banden liefst van te voren enigszins inschatten, aangezien je test liever geen stunt wordt.. Overigens, een goed(koper) B merk hoeft niet perse veel onder te doen voor een A merk, en dat kan initieel een hoop dineros schelen. Het is een beetje afhankelijk van 't gebruik, kun je zelf het best inschatten.

De velgmaat zorgt ervoor dat de banden het nogal te verduren krijgen, dus dan is de vraag of je echt voor 2e hands wilt gaan.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
topic zegt dat hij wilt testen.. dus ik zou zeggen.. waarom gelijk nieuw kopen van welk meer dan ook wat hij uiteindelijk gaat nemen? Hij zou beter 2e hands gebruiken om uit te proberen en dan als die op zijn gelijk nieuwe halen?
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
mlcoolj zei:
topic zegt dat hij wilt testen.. dus ik zou zeggen.. waarom gelijk nieuw kopen van welk meer dan ook wat hij uiteindelijk gaat nemen? Hij zou beter 2e hands gebruiken om uit te proberen en dan als die op zijn gelijk nieuwe halen?


Bingo.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Alor zei:
Dus het gaat puur om de maat te testen??

Is er geen bandenboer die kale banden heeft liggen om even te mogen testen?

profiel is voor de maat dus minder belangrijk

Wel enig profiel, misschien moet ik toch wel enkele KM's maken ;) . Ik hoop alleen niet teveel.
Bij de juiste maat zal ik waarschijnlijk overstappen of Falkens.


Wellicht de oplossing:
Ik zit er aan te denken of een 265'er te monteren op linksachter, en een 275'er rechtsachter. De wagen fors omhoog zetten en een dagje af stellen /testen.
Dan mogen dat best wel banden zijn met 4mm profiel, testen is dan met name het blokje rond, stoepje af en op, 1 stuk hard rijden, fors remmen, etc. 2ehands banden van 4 MM zijn niet veel goedkoper dan nieuwe Wanli's. Ik weet niet wat beter verkoopbaar is? Na de test worden ze weer gedumpd op marktplaats.

Laat ik dat zo maar doen.
Ik heb dan immers nog mijn tot dan reguliere velgen liggen, na de test de oude velgen weer monteren en wachten tot de nieuwe banden zijn geleverd om de nieuwe set onder de wagen te zetten.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als het enkel de maat betreft en een blokje rond, dan maakt het niet zoveel uit feitelijk (hopelijk). ;)

Ik ging af op dit stukje:
Welke merken moet ik uberhaupt vermijden? Welke zijn goed genoeg als test? Zijn er echt onveilige merken?

Wanli's zijn onveilig. Genoeg tests welke dat ondersteunen. Als je voor hetzelfde geld iets beters kunt krijgen, dan zou ik daar toch echt voor kiezen. Kun je wellicht ook wat meer veiligere km's maken.
 

D-Per4mance

Actief
7 okt 2011
208
0
0
Opzich zijn er ook wel B-merken die redelijke banden maken... Heb op de Civic ooit een setje velgen gekocht met Maxxis Victra MA-Z1 banden. Dingen kosten nog geen 50 euro het stuk in 205/40/17 en dat waren best hele redelijke bandjes. Ken ook wat jongens die op Nankang NS-2's rijden en die zijn ook echt best goed te noemen.

grote verschil is waarschijnlijk of het B-merk banden zijn die gewoon uit de fabriek van een A merk komen of dat het echte chinese troep is.

Weet niet wat jullie ervaringen zijn trouwens, maar over Falkens hoor ik ook vaker negatieve verhalen. dus of dat nu de beste koop is?
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Wat wil je precies testen??

als het past of ook hoe het rijdt??
Want goedkope banden rijden anders als A merken, ik heb zelf een keer blackstone banden gemonteerd omdat ik direct nieuwe banden moest hebben er er verder niks lag. Maar na 8.000 km had ik een lekke band, helemaal door het canvas heen. vreemd want met de conti die ik er eerst op had reed ik makkelijk 40.000
Ook de wang was niet zo stevig, en op de lekke band kon ik maar een paar honderd meter rijden.
terwijl de conti het een paar km deed.

Doe je het alleen om te kijken als ze niet aanlopen dan kun je net zo goed bijna versleten banden (2mm) proberen.
zal dan ook bijna niks kosten.

Mijn mening: wil je een goede band kies dan voor een goed merk.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Def. keuze ga ik zoals gezegd voor een goede band, Falken heeft de voorkeur. Misschien ook wel Dunlop, dat rijd ik al een jaar of 6.


Testen is puur voor het passen, Achter een ET waarde van 30 bij 265 / 275.
Ik ga niet honderden euro's per band uitgeven als ik er later achterkom dat ik of een maatje breder had gekunt of een maatje smaller had moeten nemen.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
precies.. dus ga gewoon langs een bandenboer en kijken of ze banden hebben met 2-3 mm profiel ofzo...
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
D-Per4mance zei:
...Weet niet wat jullie ervaringen zijn trouwens, maar over Falkens hoor ik ook vaker negatieve verhalen. dus of dat nu de beste koop is?
Ik rij nu al sinds deb 2008 met Falken ZIEX ZE-912 185/55R14 80H onder de Charade. De voorbanden zijn pas afgelopen mei 2011 vervangen. Sportief rijgedrag (dwarskrachten) met minimaal 15-20k km's per jaar, onderstel
redelijk strak. Enig minpunt vind ik de grip in de regen op een klaverblad met hoge snelheid, maar je voelt het op tijd. Voor de rest hoge rolsnelheid bij lange doordraaiers, goede remweg (niet blokkeren). Ik vind het tot nu toe een goede band...er zijn wellicht betere. Weet uiteraard niet hoe ze het doen op een RWD met meer vermogen.
;) Ik zou zeggen: voor de maat testen met wat je wilt, maar voor een definitieve band, neem een A- of goed B-merk.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
ik zou liever een gebruikt set a merk kopen dan nieuwe b banden. Die b staat voor baggerwegligging....
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
De afweging was om met het setje 2ehandse banden nog een tijdje te rijden. Voor dat geld kan je ook Wan li's kopen etc. Dat was de initiele vraag. Dus altijd tijdelijk. Max. 2000km.

Mbt Wan Li's (etc.): Al zouden ze nog zo slecht zijn, die paar 1000 KM is nog niet zo'n ramp.
Als ik de Wan Li's weer doorverkoop na 2.000 km krijg ik nog steed genoeg geld terug, dus een relatief kleine investering.


Alternatief is 2ehands voor max. 100 euro per stuk en deze indien passend oprijden.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Net op marktplaats voor 50 euro 1 band, Michelin, 265*30*19 gevonden. 2 Km hier vandaan.

Bod geplaatst. Is mooi voor het testen. Discussie is dan ook klaar :D :D

Indien passend, de Falkens bestellen.