Voorstellen in een voor mij nieuwe "wereld"

  • Lexusforum jaarmeeting 2025

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Arie_LS600h

Nieuw hier
21 jul 2025
7
20
3
Zojuist geregistreerd op het Lexus forum, mijn naam is Arie de Groot, 60 jaar oud/jong en woon in de kop van Noord Holland. Augustus 2024 mijn eerste Lexus gekocht, een LS600h F1-Sport
0-54deee1145afaa5ddf2f0feddba700bf.jpg
bj 2013 met inmiddels 250.000 km op de teller. Sinds een paar weken begint de auto vertrouwd aan te voelen, dus best wel lang er over gedaan om te wennen. Hiervoor heb ik ruim 20 jaar Volvo gereden. Bij de aankoop van de Lexus heb ik afscheid genomen van mijn Volvo S80 4.4 V8 (2007), maar mijn Volvo V70 T5 op LPG (2003) met nu 737.000 km op de teller heb ik aangehouden en gebruik ik nog regelmatig. Mijn overstap naar Lexus is vooral gedreven door de matige kwaliteit en betrouwbaarheid van de nieuwe(re) Volvo's. Ik verwacht nu de alom geprezen betrouwbaarheid van Lexus te gaan ervaren. Voorheen onderhoud en reparatie deels in eigen beheer gedaan en bij de specialist, de dealers was ik niet van onder de indruk. Voor het onderhoud van deze Lexus heb ik voor Louwman in Utrecht gekozen, de dichtsbezijnd op 120 km :cool: . Ik hoop hier leuke en interessante onderwerpen te kunnen volgen.
 
Wow, mooie 1e post! Welkom bij de club.

Wist niet dat de LS600h er ook in een F-sport uitvoering was.
Klinkt als een hele gave auto!
Meer pics zijn zeker gewenst, zowel van buiten als van binnen :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Arie_LS600h
Welkom, prachtige bak.
Waar had je een jaar voor nodig om aan te wennen?
Voornamelijk de zithouding (instelling stuur en stoel) en de bediening van het scherm middels de gevoelige "muis". De bediening van de cruisecontrol middels een handel doet me denken aan Franse auto's en dat is niet als compliment bedoeld. Cruise Control bediening hoort op het stuur en niet erachter naar mijn mening, zoals inmiddels bij de LS500h gerealiseerd :)
 
Wow, mooie 1e post! Welkom bij de club.

Wist niet dat de LS600h er ook in een F-sport uitvoering was.
Klinkt als een hele gave auto!
Meer pics zijn zeker gewenst, zowel van buiten als van binnen :cool:
Ben zelf geen goede fotograaf maar heb meer foto's van de advertentie, die zal ik binnenkort posten.
 
Zojuist geregistreerd op het Lexus forum, mijn naam is Arie de Groot, 60 jaar oud/jong en woon in de kop van Noord Holland. Augustus 2024 mijn eerste Lexus gekocht, een LS600h F1-Sport Bekijk bijlage 183839bj 2013 met inmiddels 250.000 km op de teller. Sinds een paar weken begint de auto vertrouwd aan te voelen, dus best wel lang er over gedaan om te wennen. Hiervoor heb ik ruim 20 jaar Volvo gereden. Bij de aankoop van de Lexus heb ik afscheid genomen van mijn Volvo S80 4.4 V8 (2007), maar mijn Volvo V70 T5 op LPG (2003) met nu 737.000 km op de teller heb ik aangehouden en gebruik ik nog regelmatig. Mijn overstap naar Lexus is vooral gedreven door de matige kwaliteit en betrouwbaarheid van de nieuwe(re) Volvo's. Ik verwacht nu de alom geprezen betrouwbaarheid van Lexus te gaan ervaren. Voorheen onderhoud en reparatie deels in eigen beheer gedaan en bij de specialist, de dealers was ik niet van onder de indruk. Voor het onderhoud van deze Lexus heb ik voor Louwman in Utrecht gekozen, de dichtsbezijnd op 120 km :cool: . Ik hoop hier leuke en interessante onderwerpen te kunnen volgen.
Welkom Arie en gelijk met zo'n mooie bak binnenvallen, prachtig! Ik zie een licht interieur, klopt dat? Dat zie je niet vaak in een F-Sport.
Tja, Lexus is ook wat anders dan Volvo en dat vergt zeker gewenning. Maar ik wens je veel plezier in deze weelde 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Arie_LS600h
Welkom op het forum en een erg fraaie wagen.

De Volvo's uit 2003 waren nog Volvo's, nu is het in Chinese handen.

Veel mooie kilometers gewenst in de Lexus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arie_LS600h
Welkom.
Ik vraag mij wel af: waarom ga je naar de Lexus dealer waar de prijzen bij reparaties al snel de pan uit reizen..garantietermijn is toch afgelopen, dus daarvoor hoef je het niet te doen.
Ik zou naar een goede "vrije" specialist gaan, zoals de garage die wordt gebruikt door Used lexus, zit in Brabant (tenzij een LS600 voor hun te gecompliceerd zou zijn, kwestie van navragen).
Ik denk dat je daar met een 12j oude Lexus veel beter terecht kan, want gemotiveerd personeel, niet alles vervangen (wat bij de merkdealer meestal gebeurt) wanneer reparatie ook zou kunnen en veel lagere prijzen, met name uurtarief vermoedelijk bijna de helft
Is maar een tip..
 
Daar sluit ik mij bij aan. Topklasse auto en prachtig interieur. Kun je nog makkelijk 2 ton bij rijden mits goed onderhouden. Vergeet alleen niet dat dit wel een klasse complexer is dan een Volvo. Als je ziet hoe dit ding is volgebouwd met technologie dan is het des te meer een wonder hoe betrouwbaar ze zijn!
 
  • Leuk
Waarderingen: Arie_LS600h en Yoyoman
Welkom.
Ik vraag mij wel af: waarom ga je naar de Lexus dealer waar de prijzen bij reparaties al snel de pan uit reizen..garantietermijn is toch afgelopen, dus daarvoor hoef je het niet te doen.
Ik zou naar een goede "vrije" specialist gaan, zoals de garage die wordt gebruikt door Used lexus, zit in Brabant (tenzij een LS600 voor hun te gecompliceerd zou zijn, kwestie van navragen).
Ik denk dat je daar met een 12j oude Lexus veel beter terecht kan, want gemotiveerd personeel, niet alles vervangen (wat bij de merkdealer meestal gebeurt) wanneer reparatie ook zou kunnen en veel lagere prijzen, met name uurtarief vermoedelijk bijna de helft
Is maar een tip..
Dank voor je reactie, het delen van visie en ervaringen is precies wat ik meerwaarde vind van een forum.

Ik ben naar een Lexus dealer gegaan omdat ik het idee kreeg dat je met een Lexus niet zomaar bij elke "vakgarage" terecht kan. Ik heb de auto niet bij een Lexus dealer gekocht maar als onderdeel van de koop wel bij de dealer in Groningen een aankoopkeuring, 240.000 km beurt, APK en hybride health check (HHC) laten doen. Geen echte bijzonderheden geconstateerd, wel advies om achterbanden (2,5 mm profiel) en ruitenwisserbladen te vervangen. Verkopende partij heeft dit niet laten uitvoeren, het was "slechtst" een advies, geen afkeur. De ruitenwisserbladen dacht ik even op te halen bij een Toyota dealer in Schagen, nou dat was wel erg moeilijk hoor, "Vroeger waren we nog van Louwman, toen konden we nog wel eens (beperkt) wat Lexus onderdelen bestellen maar nu is dat niet/slecht mogelijk" een meer van zulk ontwijkende verhalen. Goed, jullie zitten dus niet op klanten te wachten.
Banden scoor ik meestal bij kwik fit (altijd wel een leuke korting na een praatje). Nu is deze Lexus mijn eerste auto met een TPMS, en uit de manual begreep ik dat de banden spanning sensoren en eventueel zenders bekend moeten worden gemaakt aan de ECU (worden die per definitie vervangen?), klusje voorbehouden aan de dealer volgens de beperkte info die ik had. Ik hoor graag als dit NIET juist is en je gewoon overal terecht kan.
Begin deze maand dus ook maar weer naar de dealer gegaan voor onderhoud, APK en HHC, en ik vond de rekening van ongeveer 550,- totaal nog meevallen, had het duurder verwacht bij een (Lexus) dealer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ik lees net kop van Noord Holland *(daar wonen wij ook) een goede garage waar wij al jaren komen is garage Peters autoservice https://www.petersautoservice.nl/ goud eerlijk en betrouwbaar en ook goed op de hoogte van alles betreft Lexus Toyota etc etc.
Veel plezier met je prachtige wagen geachte heer Arie :-)
Hi yoyoman, dank je voor je reactie en het delen van de link van een garage die als goed wordt ervaren, Dirkshorn is slechts 20 km i.p.v. 120 km naar Utrecht (maar daar heb ik nog familie wonen :D ). In mijn kennissenkring geven de meeste mensen aan dat ze niets om auto's geven, dus leuk om hier wel leuke reacties op de auto te krijgen die ik uiteindelijk gekocht heb omdat ik het echt een mooi ding vind en heerlijk comfortabel is.

Wat verder mijn keuze voor de dealer betreft, zie mijn reactie hierboven op het bericht van Raine
 
Daar sluit ik mij bij aan. Topklasse auto en prachtig interieur. Kun je nog makkelijk 2 ton bij rijden mits goed onderhouden. Vergeet alleen niet dat dit wel een klasse complexer is dan een Volvo. Als je ziet hoe dit ding is volgebouwd met technologie dan is het des te meer een wonder hoe betrouwbaar ze zijn!
Dank je Bobusa, ik ben ook heel benieuwd hoe de techniek zich houdt de komende jaren/kilometers, vooral de hybride accu :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
De ruitenwisserbladen dacht ik even op te halen bij een Toyota dealer in Schagen, nou dat was wel erg moeilijk hoor, "Vroeger waren we nog van Louwman, toen konden we nog wel eens (beperkt) wat Lexus onderdelen bestellen maar nu is dat niet/slecht mogelijk" een meer van zulk ontwijkende verhalen. Goed, jullie zitten dus niet op klanten te wachten.
Ik heb bij een Toyota dealer bij mij in de buurt (een zelfstandige, geen Louwman) gevraagd naar prijzen van onderdelen. Die kreeg ik braaf toegestuurd op de exacte onderdeelnummers. Maar ik kreeg er direct bij te horen dat zij die onderdelen helaas niet kunnen leveren. Maar de schadehersteller een dorp verderop kan zonder problemen bestellen wat hij nodig heeft voor zijn werk. Ik vermoed dat de importeur de merken Lexus en Toyota strikt gescheiden wil houden om de Lexusdealers “bestaansrecht” te geven. Pon had dit jaren geleden ook afgedwongen bij dealers die VW en Audi voerden. Panden moesten strikt gescheiden worden. Een pand met links een VW-showroom, rechts een Audi-showroom en in het midden de werkplaats was uit den boze. Verhuis maar of doe maar nieuwbouw was het antwoord van Pon.
uit de manual begreep ik dat de banden spanning sensoren en eventueel zenders bekend moeten worden gemaakt aan de ECU (worden die per definitie vervangen?), klusje voorbehouden aan de dealer volgens de beperkte info die ik had. Ik hoor graag als dit NIET juist is en je gewoon overal terecht kan.
Klopt dat originele TPMS-sensoren via Techstream geregistreerd moeten worden. Al kan het zijn dat de betere bandenspecialist apparatuur heeft om dat ook te doen. In principe gaan de batterijen in de originele TPMS-sensoren wel een jaar of twaalf mee. Kan langer want ze kunnen ook in een slaapstand belanden waardoor ze het langer uithouden. Originelen zijn behoorlijk aan de prijs. Velen kiezen voor goedkopere aftermarket waarbij de ID’s worden gekloond van de originele sensoren. Dit trucje wordt ook toegepast bij wintersets. Niet elke Lexus kan twee sets aan TPMS-sensoren registreren. De jouwe waarschijnlijk wel, maar @Bobusa en @Higgie zijn LS-kenners.