Vraag mening over bi tone CT200

Kris86

Nieuw hier
23 jul 2023
4
1
3
Hallo allemaal,

Net nieuw hier op het forum maar al zo een 9 jaar trotse eigenaar van een Lexus CT200H F Sport Pearl White met mooi rood lederen interieur.
Altijd Toyota gereden, voorheen een Avensis break samen met een GT86 voor in het weekend, maar mijn huidige CT is echt wel de auto voor mij.
Een klote dag verdwijnt meteen bij het instappen van de CT, om maar te zeggen dat de auto bij mij past.

Helaas nu bijna 2 weken geleden in het oosten van Frankrijk getroffen door een gigantische hagelstorm, bollen van 5cm en volgens het nieuws nog groter.
Mijn mooie CT is nu een witte golfbal, er is geen enkel horizontaal of schuin geplaatst paneel dat niet van onder tot boven gedeukt is inclusief alle chrome rond de deuren.

Lang verhaal kort, wegens de ouderdom van de auto vorig jaar de kleine omnium opgezegd waardoor ik nu zelf opdraai voor de eventuele herstelkosten die 6000 euro bedragen. Voor mij een heel flink bedrag waar ik weer lang voor zou moeten werken. Laat ik hem herstellen, laat ik hem niet herstellen daar ben ik nog niet uit... het is in beide opzichten een enorme zonde van de verder mooie wagen.

Het dak moet sowieso gespoten worden en de motorkap word geheel verhangen dus die nieuwe moet ook een laag krijgen.
Dan denk ik van ja, als hij toch moet gespoten worden ... is het dan mss te overwegen om het dak en mss de motorkap in het zwart te laten doen voor een wit/zwat bi tone?
Als ik hem wit laat spuiten gaat een kenner wellicht ook het verschil zien tussen de fabrieksverf en het herspuiten.

Ik vermoed dat de herstelling van de hagel wellicht niet 100% onzichtbaar kan en dat wie het weet de schade nog gaat kunnen zien. Dus ik besef dat dan zwart spuiten de meest onlogische/uitdagende keuze is om het zo goed mogelijk te verbergen, dus daar zit wel een dilemma.

Men hoofdvraag is eigenlijk, los van het feit dat zwart geen goede kleur is om schade te verbergen.
Denken jullie dat de auto er mee zou staan, dus zwarte spoiler (de standaard), zwart dak, zwarte motorkap. Of bijvoorbeeld stoppen bij de spoiler en het dak, de motorkap dan niet zwart spuiten.

Ik weet dus niet of ik hem überhaupt ga laten herstellen en of ik hem nu echt in bi tone zou laten spuiten vanwege dan vooral mogelijks de schade te accenturen of dat de CT er mee staat of niet.
Is bijvoorbeeld een zwarte motorkap nog "mode" of "cool" of doe ik dan eerder afbreuk aan de auto door hem er "goedkoop" te laten uitzien in plaats van nu stijlvol?

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk kunnen uitleggen.
Het is al wat later en ben reeds vroeg op, vind men woorden niet meer zo goed.

Toch alvast bedankt voor alle advies.
 

Lexus4me

Hoort erbij
18 mei 2023
71
53
18
Auw, ik proef de pijn tussen de regels door!

Wit met rood is een hele mooie combinatie en ik weet niet of zwart daarbij zou staan.
Wat ik wel weet is dat mijn zwarte auto echt alles laat zien in de lak, dus of zwart gaat helpen......
Wel denk ik dat een goede autoschadehersteller geen verschil moet laten zien tussen de originele lak en de nieuwe.

Ik wens je in ieder geval veel wijsheid toe met je beslissingen en ik hoop dat er hier op het forum mensen zitten die je daarmee kunnen helpen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Ah, dat moet inderdaad een nare ervaring zijn geweest. 6000 Euro uitgeven aan een reparatie waarvan nog niet vast staat dat de auto er weer als nieuw uit ziet, zou ik niet zo maar doen. Dat bedrag zal, als je de waarde van de auto nu en van een maand geleden vergelijkt, waarschijnlijk niet gerechtvaardigd zijn. Ik zou er denk ik gewoon mee doorrijden - het is nu een wel heel unieke CT geworden die mogelijk op een later tijdstip bij verkoop misschien iets meer kan opbrengen dan een "strakke" CT.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
586
1
386
63
Gadverdamme wat een ellende! :(

Persoonlijk denk ik dat je de auto geen eer aan doet door hem in 2 kleuren te laten spuiten, even los van de vraag of zwart wel of niet schade zal accentueren. Ik ben bang dat het een "pauperbak" wordt en daar word je niet vrolijk van.

Wat is verder wijsheid? Geen idee, zelf zou ik knettergek worden van zo'n dilemma. Aan de andere kant is een rationele benadering misschien de beste; koop je voor die 6k die het herstel kost een gelijkwaardige CT?
Misschien kun je op zoek naar een schadeherstelbedrijf die de schade voor aanzienlijk minder herstelt zonder afbreuk aan de kwaliteit te doen?

Wat het ook wordt, sterkte en succes!! (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
843
1
459
63
Ai…

ik denk dat je jezelf een antwoord moet geven op de vraag of je na uitgeven van €6000 aan herstelkosten de auto dan echt helemaal oprijdt, of dat je ’m na een aantal jaren gebruikt te hebben nog weg wil doen. Rij je ‘m echt helemaal op; doe vooral wat je zelf mooi vind. Maar hou in je achterhoofd dat dat maar zo nog tien jaar of langer kan zijn, als ie technisch in orde is (en blijft). Al die tijd rij je dan rond met zwart dak en motorkap. Blijf je dat zelf mooi vinden? Maar denk je je CT over een aantal jaar (2 tot 4 of zo) weg te doen; laat ‘m dan herstellen naar origineel. Maar persoonlijk denk ik dat dat ook geld weggooien is want je stopt er nu €6000 in om dat in die situatie over 2 tot 4 jaar bij de afschrijving extra te incasseren.

Op zoek gaan naar een schadehersteller die het voor minder dan €6000 kan zou ik niet doen; kwaliteit kost nu eenmaal geld. Als je ‘m herstelt, moet je ‘t naar mijn idee goed doen, of helemaal niet. Want als je voor €2000 je dak en motorkap wel laat herstellen en de rest niet, dan zal de koper van je half herstelde CT zich hardop afvragen waar je nog meer geld bespaard hebt en nog wat van je vraagprijs afdingen.

Je kunt ‘m ook nu weg doen en die €6000 aan herstelkosten in een andere auto steken, maar daar zit ook een rekensommetje aan vast wat de dagwaarde nu is en wat je terug krijgt voor je CT in huidige staat…

Persoonlijk? Ik zou eerst een rekensom maken met een andere auto kopen en of ik dan terugkrijg wat ik eigenlijk wil. Ik zal dan misschien meer dan €6000 kwijt zijn om die andere auto te kopen maar je moet het geld daarvoor wel hebben. Als de CT bevalt kun je op zoek gaan naar de jongste met weinig ervaring in een mooie uitvoering (al is een witte F-sport met rood interieur nauwelijks te overtreffen). Of je kijkt wat een IS300h voor je betekent?
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
586
1
386
63
Voor 2000 euro krijg je idd een bak ellende terug, was ook niet wat ik bedoelde. Maar als je ergens via via iemand kunt vinden die de klus na de tijd wil doen dan scheelt dat al gauw de nodige knaken....;)
Verder ben ik het eens met D43m0n.
 

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
95
55
18
Eens met meesten hier.
Enige toevoeging: een los paneel als een motorkap of deur kun je wellicht ook op een sloop scoren, gelijk in de juiste kleur? Dan is het aantal te herstellen panelen wellicht een stuk lager straks?
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h

Kris86

Nieuw hier
23 jul 2023
4
1
3
Bedankt voor alle reacties tot hiertoe.

Ik was om flink te overdrijven van plan om 1.000.000 kms op de CT te zetten omdat het echt eindelijk een auto is die volledig bij mij past.

Dat maakt het dus extra pijnlijk dat hie er nu als een golfbal uitziet.
Nja goed, het is mijn statussymbool niet terwijl ik dat vroeger mss wel dacht over mijn auto's.
Je auto staat altijd buiten op de parking terwijl je zelf binnen op het feestje zit, dus geen kat die het ziet of weet met welke auto je bent.

Het is een zot bedrag om nog in de auto te steken en het kan eigenlijk beter terecht in mijn gezin met sinds gisteren bevestigd dat er in maart een 2de kindje komt.

Het zwarte dak leek me op zich wel iets sportiefs en stoer, voor de motorkap denk ik dat het er wellicht iets over zou gaan en het wat te teveel "johnny bak" gehalte krijgt.
Geen belediging aan de Johnny's :cool:

Ik ga er idd de rekenmachine eens bijhalen. Eind deze maand verwacht ik ook een mailtje van Toyota dat onze nieuwe Corolla Touringsports geleverd is, die moet ik ook nog betaald zien te krijgen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Eerst: Gefeliciteerd!
Gezin gaat voor, zeker nu met de tweede op komst. Een auto hoeft er niet als nieuw uit te zien, ik zou 'm budget laten maken en lekker een miljoen km's rijden.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
300
171
43
Zolang de techniek in orde blijft (wat met Lexus niet zo'n probleem is), zal die makkelijk nog heel wat km's vreten. Enige waar je op moet letten is dat de schade niet overmatig gaat roesten. Maar dit herstellen kost dan weer geen 6k.
 

Kris86

Nieuw hier
23 jul 2023
4
1
3
Al wat off topic, maar gisteren telefoontje gekregen dat onze Corolla touringsports is aangekomen.
Vandaag al eens een kijkje gaan nemen en praktische zaken regelen. Het is geen Lexus maar in premium uitvoering mag hij er zeker wezen.

Om met deze reactie toch terug wat te sturen richting mijn hagelschade...
Heeft er iemand van jullie ervaring met hagelhoezen voor auto's?
De duurste met de "beste" specs die ik vind zijn van Walser shop de PREMIUM HYBRID uitvoering.
Maar dan nog gaat hie maar tot hagel van 14mm, de wiskundige in mij zegt dan om er 2 te kopen en in geval van storm 2 boven elkaar te trekken....

Ik overweeg het nu wel met de nieuwe auto om dit proberen standaard in de koffer te hebben liggen, opgevouwen nu ook niet zo extreem groot...
Maar het valt me op dat bij deze en ook zo goed als alle andere hageldekens, enkel de bovenkant beschermd word en niet de schuine zijpanelen.
Zo heb je alsnog schade zoals wij in Frankrijk of die mensen in Italie.

Ik geloof ook best dat dit soort weer in de toekomst meer en meer gaat voorvallen.

Iemand een mening over dit soort hageldekens of andere suggesties?

Mijn excuses dat het off topic gaat.
 

Lexus4me

Hoort erbij
18 mei 2023
71
53
18
Klinkt mooi, die hoezen.
Maar die kun je niet altijd gebruiken, als ze al werken, bijvoorbeeld als je onderweg bent en je komt in een hagelbui terecht.
Als die bui deuken in de auto maakt, ga ik niet de auto uit om een hoes over de auto te trekken.
Levensgevaarlijk!
Ik zou de verzekering aanpassen.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
300
171
43
Die hoezen zijn leuk bij normale hagelsteentjes. Maar afgelopen week in Italië, zaten ook de auto's met hoezen helemaal in de kreukels. Ik zou eerlijk gezegd ook mikken op de verzekering ophogen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
De auto is minimaal 9 jaar oud dus de dagwaarde is niet meer zo hoog. Ik vermoed dat de auto dan total-loss verklaard wordt?

Plus een all-risk verzekering is best prijzig.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
586
1
386
63
Ik ben een keer of 20 aan het Gardameer geweest, steeds op andere plekken, prachtig gebied voor een vakantie, zeker met kids. Altijd gekampeerd met caravan, en altijd de dans net ontsprongen wat hagel betreft. Storm, onweer, forse regen, ook wel hagel die geen schade aanrichtte, aan de stokken van de voortent gehangen om de boel vast te houden, we hebben het meegemaakt....wat kan het er spoken.
Veel mensen die er vaker komen hebben schuimmatrassen bij zich of gebruiken de matrassen uit vouwwagen of caravan om de auto af te dekken, spanbandje eromheen en het gaat nergens meer naar toe. Als het je bed is wordt het nat, maar voordeel van Italië is is dat het vervolgens weer heel warm wordt en alles binnen een dag droog is. Zelf heb ik nooit iets dergelijks gedaan, altijd afwachten hoe het uitpakte en altijd mazzel gehad. Een maat van me daarentegen had pech, die bleef 3 dagen langer dan wij en kreeg het over zich heen, geen tennisballen maar zeker uit de kluiten gewassen golfballen, nagelnieuwe Passat en dito caravan zagen eruit als een knollenveldje....niet best.
Heb je de ruimte? Schuimmatrasjes doen het prima (y)
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
300
171
43
De auto is minimaal 9 jaar oud dus de dagwaarde is niet meer zo hoog. Ik vermoed dat de auto dan total-loss verklaard wordt?

Plus een all-risk verzekering is best prijzig.
Dagwaarde ligt van een CT relatief hoog, zeker dik boven de €6000, dus wordt nog gerepareerd. Overigens is beperkt casco voldoende voor 'natuurgeweld'.
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Hallo allemaal,

Net nieuw hier op het forum maar al zo een 9 jaar trotse eigenaar van een Lexus CT200H F Sport Pearl White met mooi rood lederen interieur.
Altijd Toyota gereden, voorheen een Avensis break samen met een GT86 voor in het weekend, maar mijn huidige CT is echt wel de auto voor mij.
Een klote dag verdwijnt meteen bij het instappen van de CT, om maar te zeggen dat de auto bij mij past.

Helaas nu bijna 2 weken geleden in het oosten van Frankrijk getroffen door een gigantische hagelstorm, bollen van 5cm en volgens het nieuws nog groter.
Mijn mooie CT is nu een witte golfbal, er is geen enkel horizontaal of schuin geplaatst paneel dat niet van onder tot boven gedeukt is inclusief alle chrome rond de deuren.

Lang verhaal kort, wegens de ouderdom van de auto vorig jaar de kleine omnium opgezegd waardoor ik nu zelf opdraai voor de eventuele herstelkosten die 6000 euro bedragen. Voor mij een heel flink bedrag waar ik weer lang voor zou moeten werken. Laat ik hem herstellen, laat ik hem niet herstellen daar ben ik nog niet uit... het is in beide opzichten een enorme zonde van de verder mooie wagen.

Het dak moet sowieso gespoten worden en de motorkap word geheel verhangen dus die nieuwe moet ook een laag krijgen.
Dan denk ik van ja, als hij toch moet gespoten worden ... is het dan mss te overwegen om het dak en mss de motorkap in het zwart te laten doen voor een wit/zwat bi tone?
Als ik hem wit laat spuiten gaat een kenner wellicht ook het verschil zien tussen de fabrieksverf en het herspuiten.

Ik vermoed dat de herstelling van de hagel wellicht niet 100% onzichtbaar kan en dat wie het weet de schade nog gaat kunnen zien. Dus ik besef dat dan zwart spuiten de meest onlogische/uitdagende keuze is om het zo goed mogelijk te verbergen, dus daar zit wel een dilemma.

Men hoofdvraag is eigenlijk, los van het feit dat zwart geen goede kleur is om schade te verbergen.
Denken jullie dat de auto er mee zou staan, dus zwarte spoiler (de standaard), zwart dak, zwarte motorkap. Of bijvoorbeeld stoppen bij de spoiler en het dak, de motorkap dan niet zwart spuiten.

Ik weet dus niet of ik hem überhaupt ga laten herstellen en of ik hem nu echt in bi tone zou laten spuiten vanwege dan vooral mogelijks de schade te accenturen of dat de CT er mee staat of niet.
Is bijvoorbeeld een zwarte motorkap nog "mode" of "cool" of doe ik dan eerder afbreuk aan de auto door hem er "goedkoop" te laten uitzien in plaats van nu stijlvol?

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk kunnen uitleggen.
Het is al wat later en ben reeds vroeg op, vind men woorden niet meer zo goed.

Toch alvast bedankt voor alle advies.
Hallo kris, wat zonde van de auto om te lezen...misschien een magnetische pulsmachine hier op los laten om de schade van het blik te herstellen..dit is meestal niet zo duur.. eventueel zelf kopen of te huren...dit heet een inductie hersteller..succes
 
Laatst bewerkt:

Kris86

Nieuw hier
23 jul 2023
4
1
3
Bedankt voor alle reacties en tips.

Ter verduidelijking, bij sommige reacties zie ik wat een misverstand denk ik.
De eventuele aankoop van een hagelhoes zou dan voor de nieuwe auto zijn, de corolla touringsports.

Die krijgt sowieso terug een volledige omnium verzekering... maar ook dan zou ik het jammer vinden moest hie in de eerste jaren heftig geraakt worden en "opgelapt" worden.

Matras of dikke dekens achtige toestanden had ik ook al aan gedacht, eventueel dan in combinatie met een waterdicht authoes erover zodat niet alles kletsnat is.
Alleen bescherm je ook weer met een matras enkel het dak, de overige delen van de auto blijven kwetsbaar.

Zoals aangehaald ben ik er wel van overtuigd dat dit soort weer steeds vaker gaat voorkomen dus lijkt het me wel de moeite, zeker bij een nagelnieuwe auto om dit verder te onderzoeken. Iets relatief compact dat tijdens de vakantie nog bij in de koffer past en je op de parking bij waarschuwing van storm over de auto kan hangen. Ik heb wel wat ideetjes met goedkope matrasjes enzo, maar voor de volledige auto heb je er dan toch ook al mintens 2 nodig (dak en motorkap).
Lijkt me in combinatie met een waterdichte autohoes dan nog wel doenbaar voor het oog.

De Lexus CT houden we ook, het is onze andere auto, de Nissan die weggaat voor de Corolla.
Ik zocht dus advies voor een hagelhoes voor de spiksplinter nieuwe Corolla :)
Al is het nu dan officieel 100% off topic :-D
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
843
1
459
63
Of je vakantie wat aanpassen? Probeer een overdekte parkeerplaats (liefst garage) te regelen voor je auto op vakantie? Die zijn er wel degelijk aan het Gardameer bijvoorbeeld. Zowel appartementen als campings zijn er te vinden waar je je auto in een garage kunt stallen. Wordt er slecht weer zoals dit voorspelt? De auto lekker laten staan. Desnoods kun je een gepland dagje uit ook met openbaar vervoer doen en zo je auto veilig laten staan.