vraag onderhoud IS-F

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
161
134
43
Hi all,

Ik heb een paar vragen over onderhoud van mijn IS-F . Ik zat te kijken bij onderhoud en ik zag dat je "emissieservice" kon aan vinken.
Dan wordt het motorblok gereinigd om slijtage te voorkomen aldus Lexus.

Houdt dit ook in dat eventuele "carbon buildup" wordt verholpen ? Of... valt dit onder "Brandstofsysteem" reiniger ?
Zijn deze services van meerwaarde ?

Heb zelf geen klachten maar vroeg het gewoon mezelf af omtrent dit onderwerp.
Ik wil de Ol'lady (bijnaam van de IS-F bij ons thuis ;-) zo goed mogelijk bijhouden dus vandaar mijn vraag ;-)
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
458
63
Bedoel je deze services? Voor dat lage bedrag geloof ik niet dat de motor zodanig inwendig gereinigd wordt dat interne vervuiling ook opgelost wordt. Ik heb mezelf een keer €150,- uit de zak laten kloppen door een “injector Max service” bij de dealer. Dan sluiten ze zo’n rode fortron kast met slangen aan op je auto en laten ‘m dan een tijdje zo lopen met dat spul door je brandstofsysteem. Ik merkte er niet zoveel van… Waar ik beter en langduriger verschil bij merkte was na een lange rit in Duitsland op hoog tempo.

Ik weet niet hoe het zit bij een IS F, maar bij de IS250 is er maar 1 inspuittraject: directe injectie. Dat vervuild op den duur. De IS350 heeft 2 inlaattrajecten: directe en indirecte inspuiting en interne vervuiling komt dan eigenlijk niet voor. Maar die uitvoering is officieel niet geleverd in Europa. Hoeveel inlaattrajecten de V8 heeft weet ik niet. Zou maar zo ook direct en indirect kunnen zijn. De kans dat je dan last hebt van interne vervuiling is dan een stuk kleiner.

Die €50,- aan reiniging services van de dealer zou ik uitgeven aan een tank brandstof verstoken in Duitsland :sneaky: . Ik woon daar toevallig vlak bij dus je mag me wel een keer meenemen met je IS F:LOL::love:.
 
  • Haha
Waarderingen: IS-F kuiken

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
297
170
43
Dit houdt in dat er Fortron ECO Advanced Oil System cleaner bij de oude olie wordt gegooid en de motor even een tijdje stationair draait zodat de reiniger z'n werk kan doen. Dan wordt de oude olie afgelaten en wordt er bij de nieuw olie Fortron ECO Advanced Oil Guard gegooid.

Heeft dus absoluut niets met een brandstofadditief te maken en dus al helemaal niets met injectoren. Dit is echt het reinigen van je zuigerveren (carbon), oliekanaaltjes, eventuele lak- en sludgeresten etc. Vervolgens gooien ze er een additief bij waardoor de nieuwe olie 'beter' zou worden. Ik heb het destijds puur voor de reiniging gedaan, de additieven.. Tja het zal wellicht wat doen, maar in de motorolie zelf zit al een additiefpakket met hetzelfde doel..
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
701
627
93
De meerwaarde zit vooral in de hogere omzet en de aantrekkelijke marge van dit soort behandelingen voor het onderhoudsbedrijf.
Zolang er geen klachten zijn die het gebruik van dergelijke producten zouden rechtvaardigen, kun je er zonder.

Ik werd bij de eerste onderhoudsbeurt bij de dichtsbijzijnde Lexus dealer (auto daarvoor bij een andere dealer aangeschaft) gebeld met de opmerking dat men het voornemen had om een brandstofreiniger in de tank te gieten en of ik dat goed vond. Op zich al vreemd, omdat het bedrag dat er mee gemoeid was, in het niet viel bij de kosten van de onderhoudsbeurt. Op mijn vraag wat voor het effect dat bijmengen zou hebben kwam, zoals verwacht :) een schimmig antwoord van "hij loopt daarna beter", "wordt zuiniger", "iets vlottere acceleratie". Zou inderdaad allemaal kunnen, als er op dat moment sprake was van vervuiling. Op mijn vraag of men vastgesteld had dat de motor niet "mooi" liep en of vervuiling in het brandstofsysteem daarvan de oorzzak was, kwam het eerlijke antwoord: "nee". En ik zei vervolgens "ok, doe maar niet dan". Bij latere onderhoudsbeurten heeft men er nooit meer naar gevraagd.

Dat wil overigens niet zeggen dat het nooit zinvol kan zijn. Maar zoals opgemerkt: zolang er geen aanleiding tot wat "medicijn" is, is het niet nodig. In principe dient de brandstof zodanig te zijn samengesteld dat er voldoende reiniging optreedt, maar onder bepaalde rijomstandigheden zou dat wellicht eens ontoereikend kunnen zijn. Pas dan zou ik het gebruiken.

Emissieservice is iets anders. het betreft eveneens een extra reinigingsmiddel dat, toegevoegd aan de benzine, pas later, in de uitlaat een functie heeft. Dergelijke producten "overleven" het verbrandingsproces, maar kunnen afzettingen op het katalysatoroppervlak en de lambdasensor oplossen en dan met het uitlaatgas verwijderen. Ook daarvoor geldt: iets toevoegen dat een probleem dat je nog niet hebt oplost, is niet zinvol.

Inwendige motorvervuiling kun je indien nodig met een derde type reinigingsmiddel aanpakken. Zolang je motorolie gebruikt van behoorlijke kwaliteit en de aanbevolen verversingstermijn niet onbeschoft veel overschrijdt, zul je er geen behoefte aan hebben. In feite is het een zeer actieve detergent, die afgezet vuil kan oplossen. Mocht je dat willen toepassen (wat zou kunnen als alles onder het klepdeksel er uit ziet of het met goudkleurige lak is beschilderd of donkerbruin en/of zwart is geworden, kan toepassing zin hebben. Hou dan in ieder geval de gebruiksaanwijzing nauwkeurig aan. Meestal is dan het advies: motor op temperatuur brengen, dan paardemiddel bijvullen aan de motorolie en vervolgens de motor een kwartier stationair laten draaien en daarna olieverversen. Het is niet de bedoeling dat je met een dergelijke cocktail gaat rijden /de motor gaat belasten omdat dan het risico bestaat dat de losgeweekte viezigheid met bakken tegelijk vrij komt en dan in een of andere olietoevoerleiding voor verstopping zou kunnen zorgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken en RoelVB