Vraag over roest

Mwi

Hoort erbij
13 dec 2024
97
138
33
hallo allemaal, ik had een vraagje over roest. Mijn Rx uit 2012 stond een 2 weekjes geleden op de brug voor nieuwe zomerbanden. Ik heb toen onder de auto kunnen kijken en zag zo her en der (in mijn beleving, maar heb er geen verstand van) best wel wat roest. Nu lees ik dat Japanners sowieso wat meer last van roest kunnen hebben. Ik heb geen idee wat veel is en wat niet, en of t veel kwaad kan (op termijn) of niet. Daarom zit ik er over te denken om hier naar te laten kijken en evt te behandelen. Ik wilde daarom vragen of er hier leden zijn met ervaring op dit vlak? enig zicht op wat veel/weinig roest is? en ervaring met behandeling tegen roest? Nou ja, ben mij wat aan het informeren en orienteren.... oh ja heb helaas geen foto's genomen. Ga eens even kijken of mij dat alsnog op de een of andere manier lukt. Misschien op een hoge stoep ofzo neerzetten met de ene kant zodat ie wat hoger staat en ik alsnog een beetje fotos kan nemen.

Ik heb een klassieker hier laten behandelen:

Het is zo lastig in te schatten. Enige roest op een auto is niet zo erg in mijn beleving.ik reed vroeger vaak barrels. Het ziet er al gauw erger uit dan het daadwerkelijk is.

De locatie en wat er verroest is maakt wel uit. Evt hoekjes en randjes kunnen eerder rooster plekken laten zien. Boutjes, uitlaat, bevestigingen van de uitlaat, clipjes etc daar maak ik mij niet zo druk om. Roest bij wielkasten, dorpels, draagarmen, dat neem ik wat serieuzer.

Het is wel goed dat je erop let, maar geen paniek. Preventief behandelen deed ik vroeger zelf, maar dat was mogelijk niet geweldig. Wel was het zo dat de onderkant van mijn auto weinig tot geen roest te ziet was. Voor een Italiaan was dat best ok.

Wellicht dat fotos helpen om het gemeenschappelijke brein van dit forum te benutten.

Alles wat bloot ijzer is, dan zal na verloop van tijd rood kleuren door roest. Maar de RX450h die jij hebt, is zo degelijk, en het ijzer is zo dik, daar zie je praktisch nooit dat de roest problematisch is.

''Vroeger'' wilde het nog weleens te erg zijn, bijvoorbeeld bij de RX300 van de eerste serieus.

hallo allemaal, ik had een vraagje over roest. Mijn Rx uit 2012 stond een 2 weekjes geleden op de brug voor nieuwe zomerbanden. Ik heb toen onder de auto kunnen kijken en zag zo her en der (in mijn beleving, maar heb er geen verstand van) best wel wat roest. Nu lees ik dat Japanners sowieso wat meer last van roest kunnen hebben. Ik heb geen idee wat veel is en wat niet, en of t veel kwaad kan (op termijn) of niet. Daarom zit ik er over te denken om hier naar te laten kijken en evt te behandelen. Ik wilde daarom vragen of er hier leden zijn met ervaring op dit vlak? enig zicht op wat veel/weinig roest is? en ervaring met behandeling tegen roest? Nou ja, ben mij wat aan het informeren en orienteren.... oh ja heb helaas geen foto's genomen. Ga eens even kijken of mij dat alsnog op de een of andere manier lukt. Misschien op een hoge stoep ofzo neerzetten met de ene kant zodat ie wat hoger staat en ik alsnog een beetje fotos kan nemen.
Bij moderne auto's is roestvorming veel minder het geval als in de 70 er en 80 er jaren. Door betere coatings, andere staalkwaliteiten en betere lakken is roest inmiddels niet echt meer een groot probleem. Daarnaast zorgen kunststof inserts in de wiellkasten er voor dat nat straatvuil zich niet meer kan ophopen in de uithoeken van de wielkasten en daar schade kan aanrichten.

Bij de "blote onderkant" van auto's kan nog wel vaak "vliegroest worden aangetroffen op bijvoorbeeld bouten, uitlaat etc. Vliegroest (oppervlakteroest) bestaat uit vanuit de omgeving aangevoerde kleine roestdeeltjes. De kenmerken hiervan zijn een ruw aanvoelend bruin oppervlak of een oranje waas. Het ziet er niet fraai uit, maar veroorzaakt meestal geen probleem als het onderliggende materiaal voorzien is van een coating die voorkomt dat de uit de lucht afkomstige deeltjes kwaad kunnen.

De rijomstandigheden spelen uiteraard ook een grote rol. Rijden op gepekelde wegen zal de kans op roestvorming zeker doen toenemen, net als het regelmatig parkeren van de auto in zilte zeelucht. Moderne lakken en de daaronder aangebrachte grondlaag helpen meestal roest voorkomen. Als je een auto hebt waarbij aan de voorkant de lak is beschadigd door steenslag kun je zien dat weliswaar de oorspronkelijke lakkleur is verdwenen maar de onderliggende laag nog steeds in tact is en je daar nog jaren mee kunt rondrijden zonder dat er roestvorming optreedt.

Bij de meeste auto's kun je je dus afvragen of een of andere extra vorm van roestbescherming zinvol is. Mogelijk wel als je er meer dan 15 jaar mee wilt doen, maar bij een snellere vervanging zou ik me er niet te veel zorgen om maken.

Dat wil niet zeggen dat er geen auto's meer verkocht worden met roestproblemen. Ondanks dat fabrikanten serieus hun best doen om roest zo goed mogelijk te voorkomen, is er altijd een kans dat bij een bepaald model er ergens water in holtes kan doordringen en daar problemen kan veroorzaken. Dat zie je pas na een aantal jaren aan de buitenkant wanneer de lak van binnenuit zodanig is aangetast dat de roest zich door het betreffende carosseriedeel heeft "heengevreten". Of dat gebeurt, is meer model- dan merkgebonden.

Als je zeker wilt weten of bij jouw auto mogelijk een probleem zich aandient dat beter kan worden verholpen, zou je kunnen overwegen de auto op roestvorming te laten inspecteren door een bedrijf dat antiroest behandelingen aanbiedt. Die bedrijven hebben vaak een goed inzicht bij welk model en waar problemen kunnen ontstaan. Vaak betreft het dan modellen waarbij slechts enkele bouwjaren kritisch zijn. Bij moderne auto's is daar zelden aanleiding toe, maar bij een "klassieker" kan een aanvullende anti-roest behandeling zeker nuttig zijn.

• Leuk
Waarderingen: HondaFan