Vraagjes GS 300 EXECUTIVE

Jos9999

Nieuw hier
27 nov 2011
1
0
0
Hallo allemaal,
Mijn Naam is jos en ben eigenlijk een Mazda fan.
Maar Ik ga waarschijnlijk een Lexus GS 300 Navi Executive uit 2004 erbij kopen, maar voordat ik dat doe had ik een paar kleine vraagjes voor experts....

1 : Wat is zo een een auto reeel nog waard, 170.000 op de teller en hier en daar wat kleine krasjes, voor de
rest altijd bij de dealer geweest ( laaste jaren toyota dealer ) , navigatie erin , clarion etc....?

2: Waar moet je bij deze modellen op letten , roest ?..problemen met remmen ?...ik heb geen idee..

3:Stel dat er iets kapot gaat aan zo een lexus, zijn er tweedehands onderdelen te koop ?....goede garage aan te
raden etc...

In ieder geval al bedankt voor de antwoorden :)

Thx Jos :)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat blijkt...er zijn universele remblokken ingezet die een millimeter te groot waren en daardoor tegen de remschijf aankwamen waardoor er vervolgens een gepiep uit kwam als je remde. Misschien zul je denken dat 1 mm niet veel scheelt, maar dat scheelt wel veel bij zo een remblok kennelijk.

De piep heeft wellicht meer te maken met het feit dat je remschijven 'inslijten'. De nieuwe (grotere) remblokken raken dan vermoedelijk de opstaande rand van de schijf en piepen. Kan ook zijn dat de blokken 'knel' zitten. Als je dat randje van de schijf wegslijpt (of nieuwe remschijven), dan is de piep meestal weg. Neemt niet weg dat er originele blokken in geplaatst hadden moeten worden.

Hoewel topic wat ouder is en wb de vragen:
- Prijs is afhankelijk van staat en onderhoud, alsmede wat de gek ervoor geeft. Denk aan bedrag tussen 8-12K.
- Als alle beurten zijn voldaan, distributie en vloeistoffen vervangen, weinig kans op 'bekende' problemen. Let op roest boven (mogelijk vervangen) voorruit.
- Onderhoud bij dealer laten doen, tenzij je weet wat je doet of een universele garage aantoonbaar kennis heeft. Onderdelen kun je overal vinden, maar kan soms prijzig zijn. Voordeel is wel dat e.e.a. niet snel afbreekt.

Tip: Mazda direct verkopen, daar zijn we hier geen fan van ;)
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Hallo!!

Wat betreft de problemen/zwakke punten:
Het valt heel erg mee.

Zelf zou ik vooral op goed onderhoud letten. een paar zwakke punten zijn draagarmrubbers, katelysatoren, lambdasensors, misschien remband van de 4e versnelling en vooral als het voorruit is vervangen, maar zoals eerder al is gezegd.

Verder gaat er weinig vanzelf kapot, remmen enz. ligt voornamelijk aan de rijsijl, maar het is wel zo dat de blokken vaak lichtjes aanlopen. even schoonmaken.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
@Rahdjeev;
Kennelijk is er iets verkeerd gegaan en hoe vervelend ook, het is niet wenselijk om via dit podium een dealer te 'bashen'. Het valt tevens niet onder de doelstelling van dit forum (getuige ook een dringend verzoek hiertoe van de site-eigenaar). Dat dienen we dus zoveel mogelijk te respecteren. Daarbij is het een eenzijdig verhaal en kan geen tegengeluid worden gegeven.

We hebben allemaal wel eens een mindere ervaring, hetgeen niets zegt over het totale plaatje.
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Rahdjeev zei:
Nou ben ik geen expert, maar mijn vader rijdt al 12 jaar lang een GS300 Executive uit 1998. We hebben uitermate alle 12 jaren plezier gehad aan deze auto, wat we nu nog steeds hebben. Reeds voor een grote beurt bij Lexus in Wesel, Duitsland. Dat is allemaal perfect gedaan. Als je gewoon een goeie koopt zal je absoluut geen spijt hebben. Geloof het of geloof het niet...maar in de 12 jaar dat wij deze auto hebben, is er alleen 1 klein probleem opgedoken, wat tevens wel een schande is van de Lexus dealer, dus niet de auto: De remblokken werden vervangen, en er werd een prijs in rekening gebracht voor de originele remblokken. Wat blijkt...er zijn universele remblokken ingezet die een millimeter te groot waren en daardoor tegen de remschijf aankwamen waardoor er vervolgens een gepiep uit kwam als je remde. Misschien zul je denken dat 1 mm niet veel scheelt, maar dat scheelt wel veel bij zo een remblok kennelijk. Verder nog nooit een probleem gehad. We gaan elk jaar met de familie (3 auto's meestal) ver op vakantie, Tsjechi?, Zwitserland, Spanje enz. De laatste reis was naar Tsjechi?, net een half jaar geleden. De reis was wonderbaarlijk heerlijk in de auto. Hij vliegt gewoon over de weg, waar je in de Peugeot van mijn oom gewoon klappen krijgt bij een wegverhoging, voel je bij de Lexus niks. Verder is hij op de snelweg relatief zuinig. Ook de tussenacceleraties zijn echt razendsnel.

Wie heeft geconstateerd dat de remblokken 1 mm te groot zijn??
Ik heb er anders geen probleem mee gehad.

Universele remblokken bestaan btw niet. En een setje van Brembo of Nipparts kan al snel even duur of duurder zijn.
Als jullie rond de 110 voor de blokken hebben betaald is dat niet te veel.
 

Bempie

Hoort erbij
12 aug 2011
71
0
0
Ik rijd sinds september met een GS300 uit 1998. En tot nog toe bevalt de auto meer dan goed. Ik heb er zo'n 10.000 km mee gereden sinds de aanschaf.

De auto heeft nu 137000 op de teller staan en is altijd bij de Toyota dealer in onderhoud geweest.

Dus ik zeg DOEN!
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
Ik zit met dezelfde vraag rond "waar op te letten". Ik denk een wagen te kopen van 2002 - 2004.

- Duidelijk is er een mogelijk roestprobleem rond de voorruit ?

- Hoe vaak moet die distributieriem vervangen worden? (enig idee van kost?)

- Zijn er electronische problemen die je moet incalculeren? Bvb de eerste LS'en hadden last van de LCD van de airco die opgaf?

- Zijn er opties waar je best van wegblijft?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
- Duidelijk is er een mogelijk roestprobleem rond de voorruit ?
> hoeft niet, maar kan na vervanging voorruit. Dient vooraf goed geprimed te worden.

- Hoe vaak moet die distributieriem vervangen worden? (enig idee van kost?)
> 150.000Km of <10 jaar. Kosten afhankelijk van 8 of 6 cylinder. Bij 6 cylinder kan de waterpomp achteraf nog gebeuren, als onderdeel van de multiriem. Ik schat het rond de 800-900 euro.

- Zijn er electronische problemen die je moet incalculeren? Bvb de eerste LS'en hadden last van de LCD van de airco die opgaf?
> Zie o.a. ook hierboven, display van radio kan wegvallen, optie met NAV systeem (schermpje) vrijwel geen problemen (dit vervangt o.a. radioinfo).

- Zijn er opties waar je best van wegblijft?
> Nee, natuurlijk niet, meer is beter! ;)
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
GPS-10 zei:
-
- Hoe vaak moet die distributieriem vervangen worden? (enig idee van kost?)
> 150.000Km of <10 jaar. Kosten afhankelijk van 8 of 6 cylinder. Bij 6 cylinder kan de waterpomp achteraf nog gebeuren, als onderdeel van de V-snaar lijn. Ik schat het rond de 800-900 euro.

6 jaar toch?
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Lower Ball Joints moeten vervangen worden!!! Ik zou ze om de 100.000km doen. Dit is echt het zwakste punt van de GS.

Het LCD schermpje van de Pioneer autoradio gaat ook regelmatig kapot.

Voor de rest is het een h??l betrouwbare wagen.

Ik zou een model zonder Navi nemen en er een dubbel DIN aftermarket systeem induwen.

Je kan er al ??n vinden vanaf 3500 euro, maar dan hebben ze meestal meer dan 200.000 km. Voor 5000 euro kan je al een mooiere vinden.

Onderhoudshistoriek is heel belangrijk. Neem een met een kompleet OHB, en liefst van de 1ste eigenaar.

;)
 

MichaelR64

Hoort erbij
5 apr 2012
82
0
0
Hoi,

Ik loop er ook aan te denken om zo'n GS 300 te nemen.
Aangezien ik hem als YoungTimer van maximaal 15jr wil nemen ivm bijtelling mag hij dus eigenlijk niet ouder zijn dan ong. juli 97.
Nou zag ik dat de nwe versie eind 97 op de markt is gekomen, dus begin 98 is ook nog wel goed.
Dan wacht ik nog wel ff met het op de zaak zetten terwijl ik er mee rij :)

Echter Carbase gaat niet verder dan 10jr voor de waardebepaling, dus als iemand wat kan roepen wat bv de volgende mogen kosten ?
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=200785772
of http://www.autotrader.nl/auto/lexus/soe ... 00/detail/

En zoeken op http://www.gaspedaal.nl/Lexus/GS-Se...ine&pc=2926&srt=pr&opt=41,49,51&uz=1&wg=lijst levert er maar 9 op op het ogenblik.

Is het niet zo dat hoge km standen geen probleem zijn, eigenlijk wil ik er nog wel een paar ton opzetten nl. met ong 35dkm per jaar .

mvg mike
 

wilcom2005

Actief
12 jul 2009
439
21
18
ik heb er 1 van '99 ( executive maar dat was in dat jaar de enige versie die geleverd werd ) gekocht 2,5 jaar geleden met 220.000 km. nu staat hij op bijna 240.000 . geen grote problemen gehad naast de stuurbekrachtigigng leiding ( was met opzetten wel duur = 600 euro ) ik had roest boven de voorruit maar dat is hersteld ( let op blaasvorming boven de voorruit ! )verder geen bijzonderheden.
km standen boven 200.000 zijn nooit een groot probleem...een auto die erg weinig heeft gelopen met zulke bouwjaren heeft of lang stilgestaan of veel korte ritjes en das ook niet goed ! bovendien zijn het automaten en hebben ze weinig te lijden .
ik vind het nog steeds geen erg mooie auto om te zien maar hij rijd heerlijk !
ik zou als ik er weer 1 kocht , voor de meest uitgebreide versie gaan , ruilt straks altijd beter in ...dus in elk geval leer en een navi.
gr wilco
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
De eerste ziet er erg proper uit en niet te veel kilometers. De tweede is niet te duur, maar meer kilometers en de binnenkant is niet zo proper. Als je tussen beide moet kiezen, zou ik voor de eerste gaan en proberen hem tussen de 6.000 en 6.500 euro te kopen. Met maar 126.000 km kan je er nog jaren van genieten, zelfs met 35k km per jaar.

Mijn favoriete kleuren voor een GS zijn wit, licht/donkergrijs en zwart. Ik vind hem minder mooi in het blauw of groen.

Ik vind de GS een mooie wagen. Het zijn de afschuwelijke 16 inch velgen die gewoon te klein zijn. De GS heeft niet veel nodig om er echt goed uit te zien. Minimum 17 inch velgen (18 of 19 is ideaal, 20 vind ik dan weer iets te groot) en een verlaging geven de wagen een pak meer uitstraling. Daarboven zijn ze oersterk en ook minder een doelwit voor diefstal.

Persoonlijk zou ik niet met de Navi versie gaan, zeker niet in een 98-00 model. Deze modeljaren hebben geen wide-screen. Het systeem is tegenwoordig achterhaald en updates van de kaarten zijn duur. Het probleem is dat als je het systeem wilt vervangen voor een dubbeldin aftermarket systeem, dan moet je op zoek gaan naar de bedieningen van de airco (die zitten ge?ntegreerd in het navi blok). Dus weer een extra kost.

Ik zou zeker voor leder en opendak gaan. ;)
 

MichaelR64

Hoort erbij
5 apr 2012
82
0
0
Hai,

Ja ik zit ook niet echt op een navi te wachten , mijn ipad met navi erop is veel beter :)

Maar ik wil hem zakelijk gaan gebruiken als zijnde een young-timer.
Dan mag ie nu eigenlijk niet nieuwer dan april 97 zijn.
Goed april 98 kan ik ook nog wel mee leven maar nog later dan rij ik straks 2 jaar voor eigen kosten, das net teveel...

Weet iemand hoe deze dingen het doen op gas?
Vanochtend even gezocht maar zag veel wisselende reacties staan.

Ja zo'n open dak is helemaal mooi, maar als ik zoekop 97/98 dan vind ik er maar 5.
Daarvan is er 1 met een open dak EN een probleem in het alarm.
Daarnaast vraagt deze beste man er evenveel voor als de eerste uit uden maar dan met 270Kkm erop ...

Weet iemand nog een andere site of zo met lexea er op ?
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Open dak is zeker een aanrader. Ik had het op mijn vorige wagen, maar niet op de GS... ik mis het echt.

Ik weet niet echt wat de GS als alarm heeft. Er is een startonderbreking, en de auto toetert als een deur wordt opengemaakt van binnenuit wanneer de auto op slot is... maar er zijn geen sensoren (ultrasoon bv) in de mijne.

Is eigenlijk niet slecht, want er schijnen vaak problemen op te duiken met alarminstallaties (zeker alles wat aftermarket is). En als het dan gaat om een probleem op te sporen... wel... good luck zou ik zo zeggen.
:)

Ivm het verbruik, 10L/100km (op 1:10 zoals jullie dat zeggen) is mogelijk op een afwisselend parcours. Alleen stadrijden kost natuurlijk wat meer...

Kijk uit naar een wagen met een goed ingevuld onderhoudsboekje. Onderhoud is alles voor wat oudere wagens. Ik had in de tijd een GS geprobeerd die minder km's had dan de mijne, en hij rijdt een pak slechter. If possible, neem ene waar de timing belt van vervangen is. Dat moet om de 150.000km of 6 jaar gebeuren en is een duurdere grap.