Vraagjes over aankoop CT200h

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

KevinVenema

Nieuw hier
5 aug 2025
13
29
13
Dag allen,

Op mijn oprit staan momenteel een Zweedse Schone met respectable kilometerstand en een passievol Italiaans apparaat. Het Italiaanse apparaat is een echte rijdersmachine, een glimlach-creërende bochtenridder met flair. Goddank zit de garage waar ik heen ga niet in het dorp, maar 10 kilometer verderop. Op die manier kom ik af en toe toch nog aan rijden toe. Omdat ik an sich een groot fan ben van betrouwbaar woon-werk verkeer en niet elke keer financieel wil bloeden bij het tankstation (m'n Saab is ijzersterk maar zeer zeker niet zuinig), heb ik besloten m'n sporadisch kreupele ras-pony van de hand te doen en een kwaliteitsproduct met een goede reputatie te kopen: een Lexus CT200h.

Ik ben al een tijdje het internet (en dit forum) aan het afstruinen om zoveel mogelijk aankoopadvies in te winnen. Ik heb een budget van pak em beet 12000 euro. Voor dat geld staan er vooral exemplaren te koop van de bouwjaren tot 2013 met kilometerstanden varierend tussen 180.000 en exemplaren met standen van rond de 230.000. De Lexii met de standen onder de 2 ton zijn vaak niet voorzien van fijne opties als stoelverwarming, met hogere km-standen hebben ze dat wel.

Bij de Toyota dealer in Heerenveen staat eentje te koop die op het oog aan mijn eisen voldoet: een bruine Luxury Line uit 2012 met créme interieur, een hele hoop fijne opties (Mark Levinson audio, elektrische stoelen inc geheugenfunctie, stoelverwarming, dakraam) en een jaar garantie (inc accu). Dan wel met een kilometerstand van 235.200 kilometer. De kilometerstand is voor mij niet per se een afknapper, 18.000 kilometer per jaar duidt op normaal gebruik en ik heb meerdere autos gehad die meer ervaring hadden.

Het internet vertelt mij dat een CT200h een uiterst betrouwbare auto is, maar dat er in de eerste versie wat problemen met de egr en koppakking waren. Hoe zit dit nu echt? Is het zo dat bij elk exemplaar de koppakking er een keer aan gaat, of is dit afhankelijk van gebruik? Is dit ook een potentiele reden om door te zoeken naar een later model of eentje met een veel lagere kilometerstand? Zou ik een kapotte koppakking eventueel tijdens een proefrit kunnen ontdekken? Ik heb reeds een andere CT200h proef gereden, die had een lichte oliezweterij aan de achterkant van het motorblok, bijrijderskant. Is dat een indicatie van potentiele problemen? (ik heb een Alfa Romeo en een Moto Guzzi, ik zie olie-lekkerij intussen niet meer als een bijzonder iets)

Ik ben in elk geval benieuwd naar de ervaring van anderen op dit forum en eventuele "hierop moet je letten bij een proefrit" tips.

Ik weet weer wat meer. Zojuist heb ik 3 exemplaren bekeken en gereden.

De eerste was een vrij prijzige F-sport uit 2012 met een niet-aantoonbaar lage kilometerstand. Geen boekjes bij aanwezig en een import, dus de RDW zegt "geen oordeel". Ik was niet helemaal fan. Voor een prijs van €12.450 verwacht ik OF een onderhoudshistorie OF garantie (1100 euro extra voor 6 maanden). Dan zaten er 2 verschillende merken banden op. Voor Michelin en achter Hankook. Hankooks zijn in mijn ervaring zeer goed, dus dat is an sich geen probleem. De slechte staat van de Michelins wel. Deze gaat em dus niet worden.

Nummer 2 was een witte Luxury Line voor het bedrag van +/- 11.000. Deze had achter Bridgestones en prachtig glimmende Linglongs voor. Dit is een type besparing waar ik een inmense pesthekel aan heb, want ik ben fan van grip op nat wegdek en de afwezigheid van exorbitante hoeveelheden afrolgeluid. Verder reed ie prima, maar er was beknibbeld op het onderhoud. Ook getuige het boekje. De eerste beurten waren bij een dealer, daarna een universeelgarage en de laatste 3 beurten waren niet afgestempeld. Tel erbij op dat het knopje om de bijrijdersstoel te verstellen miste, en dan weten we dat ik ook dit exemplaar laat staan.

Nummer 3 was een zogeheten poverty line, maar wel uit 2015. Helaas ook zonder sluitende historie, maar wel met 4 Pirelli banden. Ik ga dit model laten staan omdat ik em te karig uitgevoerd vond voor een Lexus, maar ik was benieuwd naar de rijervaring van een faceliftmodel. Die vond ik wel beter, met name de gasrespons viel positief op. Het voelt allemaal net even wat beter te doseren dan bij een pre-facelift exemplaar.

Wat heb ik geleerd vandaag? Waarschijnlijk dat als ik een CT wil hebben die helemaal naar wens ik, ik m'n budget bij moet stellen. Alle Lexii die ik getest heb voor rond de 11-12 duizend, vielen op minstens 1 vlak best tegen. Stof tot nadenken in elk geval.

Weet iemand hier of er mechanische verschillen zijn tussen de pre- en post-facelift modellen? Of zijn de oudere modellen softwarematig te tweaken qua gasrespons? Ik had echt het idee dat het nieuwere exemplaar relaxter was tijdens het optrekken.

• Leuk
Waarderingen: BlueyCT200 en Lexus4me
Wat je zegt over de facelift auto die relaxter reed, dat klopt. Men heeft de software en de e-CVT aangepast.
De verhoudingen zijn wat aangepast, waardoor je minder in de toeren hoeft te 'jagen' om koppel te bereiken.
Maar de 1.8 blijft gewoonweg geen racemonster.

Ja en ik vrees dat wat je zegt wel klopt.. Toen ik die CT kocht, was de markt nog dusdanig dat je zo rond de 11-12 duizend een nette dealeronderhouden auto (Luxury Line) kocht. De mindere exemplaren of zoals je zegt: poverty lines, zaten dan op de 8-9 duizend.
Nu zit je aan de onderkant van de markt, vooral qua Luxury Lines.. En vergeet ook niet dat het inmiddels auto's van 13-14 jaar oud zijn.

Thanks voor het delen.

Wat is er idd veel veranderd afgelopen jaren. Ooit mijn eerste CT voor 9k kunnen kopen met 140k op de teller. Waar zijn de tijden gebleven. Schrik van de torenhoge prijzen.

Rijd nu een 2017 Luxury Line facelift model. Dus officieel (2018) model. Ik kon toen echt de verschillen merken in rijgedrag en comfort. Maar ging dus ook van 2011 naar 2017 waar 20k tussen zat. 🫣 Soort appels met peren vergelijken misschien ook. Maar staat nu 200k op de teller en rijdt nog als toen ik hem gekocht. Wel wat issues gehad afgelopen drie jaar. Maar alles binnen garantie netjes opgelost.

En wat je zegt over Hankook klopt. Heb in afgelopen jaren meerdere merken gehad. Michelin, Vredestein, Yokohama. Maar laat nu telkens de Hankooks eronder zetten. Set nummer drie komt er binnenkort aan! :-) Alleen kijk daar ook weer niet teveel naar. Als je auto naar wens is. Banden kan je altijd wisselen. Specs en uitstraling niet!

Ben bang dat jij zoekt naar een die ene speciale speld in de hooiberg. Waar velen naar op zoek zijn. Heb je ook over de grens gekeken? België, Frankrijk? Mijn dealer haalt ze ook wel eens uit Italië begreep ik van verkoper.

• Leuk
Waarderingen: quattrootje
Alle auto's zijn duur geworden, behalve degenen die ik zelf op marktplaats zet. Die zijn magischerwijze ineens afgeschreven 👌

Ben bang dat jij zoekt naar een die ene speciale speld in de hooiberg. Waar velen naar op zoek zijn. Heb je ook over de grens gekeken? België, Frankrijk? Mijn dealer haalt ze ook wel eens uit Italië begreep ik van verkoper
Dat denk ik ook. In Duitsland en België is weinig aanbod voor een bedrag dat het importeren de moeite waard maakt.

Ik denk dat ik 2 reëele keuzes heb: Auris, of een jaartje in de Alfa blijven rijden en doorsparen voor een beter exemplaar. Ben er nog nier helemaal over uit wat nou wijsheid is.

En wat je zegt over Hankook klopt. Heb in afgelopen jaren meerdere merken gehad.
Ik had Hankooks op de Saab, en die hadden merkbaar meer natte grip dan m'n huidige Vredesteins.

Alleen kijk daar ook weer niet teveel naar. Als je auto naar wens is. Banden kan je altijd wisselen.
Toch zegt het wel iets over hoe de auto onderhouden is als er 2 of 4 B-merk banden gemonteerd zitten. Toyota's/Lexii zijn oerdegelijk, maar toch.
De verhoudingen zijn wat aangepast, waardoor je minder in de toeren hoeft te 'jagen' om koppel te bereiken.
Maar de 1.8 blijft gewoonweg geen racemonster.
Is de CVT ook echt fysiek veranderd? Ik vind die transaxle die ze hebben wel een prachtig elegant systeem, t zou me niet verbazen als het simpelweg een software-wijziging is. Idd geen racemonster, wel efficient. Zonder hulp van de elektromotor zou ie nergens zijn (technisch gezien helpt de benzinemotor de elektromotor, aber gut), maar de hele systeemcombinatie maakt dat ie in 90% van de situaties prima adequaat vermogen heeft.

Het is inderdaad vooral een softwarewijziging geweest. Maar in de loop van de jaren, zijn de onderdeelnummers wel wat veranderd, dus intern zal er eea. aan hardware veranderd zijn. Zover ik weet is die update ook niet zomaar te krijgen.
Auris is wellicht voor in de tussentijd geen gekke optie. Voordeel is dat die auto's vanaf 2013 al wat verbeteringen in zich hadden, die de CT200h bij de facelift pas kreeg. Dus je hebt voor minder geld al de onderhuidse verbeteringen te pakken.

Verschillende banden door elkaar heen, maakt mij ook altijd flink sceptisch. Ik vind 4 B-merkbanden al een beetje zo-zo.. Maar als je dan alles door elkaar heen gooit.. Onder een Lexus? 🫨

Auris is wellicht voor in de tussentijd geen gekke optie. Voordeel is dat die auto's vanaf 2013 al wat verbeteringen in zich hadden, die de CT200h bij de facelift pas kreeg. Dus je hebt voor minder geld al de onderhuidse verbeteringen te pakken.
Dat is goed om te weten. De Alfa staat momenteel te koop, maar loopt niet heel hard. Wat ik eerder zei: alles wat ondergetekende te koop anbiedt is spontaan waardeloos. Het plan is als volgt:

Optie 1: De Alfa wordt verkocht voor €4500,- of meer. Dat is de minimumprijs, anders is de afschrijving te pijnlijk. Ik vind em ook meer waard, maar we gaan zien wat de markt vindt. In dit geval komt er eerst een Auris en uiteindelijk over een paar jaar wellicht wel een IS300h. Die zijn momenteel helaas nog boven budget.

Optie 2: De Alfa levert niet genoeg op. In dat geval gaan de goedkope chineze k-merk banden eraf, komen er Hankooks op en zal ie nog een jaartje (of langer, als ie het vol houdt) bereden worden als ware dit Italië en ik een Italiaan. Of ik em nu dit jaar of volgend jaar voor handelswaarde verkoop, maakt ook niet uit. Dat geeft mij de gelegenheid om wat geld te verzamelen voor een echt mooie CT of misschien zelfs die IS300h. Misschien ruil ik de Saab daar t.z.t. wel voor in zelfs.

In elk geval de aankomende 3 weken/looptijd van m'n (best prijzige) Marktplaats advertentie maar ns even afwachten.