Vragen / Waar op te letten aanschaf?

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Hallo allemaal,

Ik heb mij hier aangemeld omdat ik op zoek ben naar een CT200H.

Mijn verhaal in het kort, auto is aan vervanging toe na bijna 4 jaar in een dezelfde auto hebben gezeten wordt het tijd voor verandering. Eerste wat in mijn oog was gevallen was een A3 en toen ik deze vergeleek met de CT200H was de Lexus toch een stuk luxer en nieuwer enige wat dan ontbreekt is dan de vermogen...

Het is mij opgevallen dat de configuratie van de CT vrij breed is. Ik ben op zoek naar een model met ingebouwde navi/display op de middenconsole. Ik heb begrepen dat er nogal verschillende varianten aanwezig zijn. Hoe weet ik dat de CT is voorzien van 6 of 10 speakers? (ik ben op de hoogte dat er een uitvoering is met een Mark Levinson systeem is > Luxury Line maar deze is 9 van de 10 keer buiten mijn budget) Welke uitvoering moet ik hebben voor een display in de middenconsole met 10 speakers?

En dan nog, waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een gebruikte CT? ZIjn er bekende kwalen of gebreken die niet voor een prikkie zijn te herstellen o.i.d.

Alvast vriendelijk bedankt!
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
De 10 speaker versie is volgens mij Mark Levinson.

Waar op te letten, dat is een beetje afhankelijk van het bouwjaar. Het eerste jaar had wat problemen met de armsteun van de bestuurdersdeur. Verder is de CT gewoon een hele goede en betrouwbare auto. Er zijn wat issues, maar zie zijn vooral op smaak of gewenning.

Let op de standaard gebreken, wat je bij iedere occasion moet doen:
- Regelmatig op tijd onderhoud
- Bij remmen geen afwijking naar links of rechts
- of de ruimte tussen de panelen niet te veel varieert
- Vibraties bij rijden en remmen
- Schade
- etc.

Mocht je de mogelijkheid hebben, dan zou ik toch even wachten op een luxury line met mark levinson. Het is de extra moeite en/of het wachten waard.
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Hoi Zero,

Ik heb inmiddels al mijn 2e Lexus. Het eerste type aanschaf 2011 (1e uitvoering) Business line pro en uitbreiding HDD navigatie met 10 boxen. Nu heb ik een nieuwe versie F-Sport ook weer met 10 boxen en navigatie scherm. De Mark en Levinson heeft 13 boxen en herken je ook aan de naamplaatjes. In allebei had ik de 10 boxen versie, de 6 boxen versie heeft geen scherm.

De folder van 2011 heb ik niet meer helaas. Maar de Mark Levinson uitvoering is/was ook verkrijgbaar bij andere modellen als optie.
Ik kwam ook uit een A3 TDI, maar ik miste geen vermogen. Maar ja dat ligt er ook aan welke motor daarin zat :).

Verder had ik weinig zaken om op te letten. Rijk uitgerust zijn ze allemaal (voor mij was minimum de uitbreiding met Navigatie en 10 boxen en leer). Eventueel kun je kijken naar leer (met stoelverwarming), signalen voor/achter in bumper en wel/niet achteruit rij camera.

Qua motor en versnellingsbak heb je gene keuze, dus dat is makkelijk. En verder zijn de tips van Hube natuurlijk prima om rekening mee te houden.

Succes met je zoektocht. Als je nog vragen hebt laat het maar weten.
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Hoi,

Dank u beide voor de advies.
Ik kon inderdaad weinig specifieke problemen vinden over de CT, en onderdelen zowel op MP en eBay is om te janken maar aan de andere kant ook weer mooi omdat er gewoon niets kapot gaat :p
en dat vind ik dus alleen maar mooi.

Ik heb inderdaad kunnen ontdekken dat de Mark Levinson versie 13 speakers heeft en bij de luxere modellen ook als een optie te krijgen was. Ook ben ik op hoogte dat deze is gekenmerkt met de embleem op de radio zelf.

Kan ik van uit gaan dat als de CT is uitgerust met een display op de middenconsole de versie is met de hdd navi en 10 speakers?
Ook zijn deze vaak gecombineerd met een achteruitrijcamera.
Of zijn er ook andere uitvoeringen met een display in de middenconsole? Want dan moet ik wel erg goed opletten bij het uitzoeken van een autootje :D
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Ik rijd een CT200h Luxury Line, met performance dampers en schuifdak, bouwjaar eind 2011, geleverd in jan. 2012. Nog steeds tot volle tevredenheid!
Ik heb nu na ruim 90.000 km nog geen enkel probleem met de auto gehad, en zou ook niets kunnen noemen waar je op moet letten. Ook met de aandrijfaccu zit het wel goed, praktijkervaringen met de Prius wijzen uit dat vervanging pas vanaf zo'n 300.000 km nodig is.
Het enige bekende euvel van de losrakende deurgrip aan het bijrijdersportier heb ik zelf niet ondervonden, mijn schoonzoon wel (zijn CT is van medio 2011), maar dit wordt uiteraard onder garantie hersteld.
Ik heb een prijslijst van 2011 bijgevoegd, misschien heb je daar iets aan.

Gr. Peter
 

Bijlagen

  • LexusCTprijslijst.pdf
    225,2 KB · Weergaven: 77

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Hoi Zero,

Ik heb inmiddels al mijn 2e Lexus. Het eerste type aanschaf 2011 (1e uitvoering) Business line pro en uitbreiding HDD navigatie met 10 boxen. Nu heb ik een nieuwe versie F-Sport ook weer met 10 boxen en navigatie scherm. De Mark en Levinson heeft 13 boxen en herken je ook aan de naamplaatjes. In allebei had ik de 10 boxen versie, de 6 boxen versie heeft geen scherm.
Bedankt! Weer iets geleerd!
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Toch een kleine aanvulling. Ik bedenk mij dat in de 2011 (1e versie) het mogelijk was Tomtom in te bouwen. Dit kon alleen met de 6 boxen versie, maar je hebt dan wel een scherm. Het lexus scherm in dat type is groter en klapte in als je de auto uit zet (bij de 2e versie CT blijft het scherm gewoon open). Het Tomotm scherm volgens mij alleen in de 1e versie CT beschikbaar is kleiner e en kon ook niet inklappen. De handbediening hiervan werd wel in het dashboard ingebouwd op de plek waar normaliter de Lexus muis komt van het originele Navigatie systeem.
 

Germanicus

Nieuw hier
27 jun 2014
7
0
0
Hoi Zero,

Nog een tip van mij. In juni heb ik mijn CT als occasion gekocht en heb hiervoor aardig wat proefritten gereden. Wat ik vaak tegen kwam waren gecupte of vervormde banden, zelfs bij de Lexus dealer zelf. Dit merk je snel genoeg doordat tijdens het rijden een soort terugkerend geluid te horen is op bepaalde snelheden. Het is lastig te omschrijven, maar het klinkt als een 'doffe helikopter' :brr:.
De CT schijnt hier, afhankelijk van de gemonteerde banden, vaker last van te hebben (volgens de dealer). Op zich kan het natuurlijk geen kwaad en is het hoogstens vervelend, maar als je dit tijdens een proefrit tegen komt en je wilt de auto echt, dan zou ik onderhandelen over een verse set van banden en eventueel een uitlijning.

Geloof me, gecupt of niet gecupt is een wereld van verschil in rijgeluid in de auto!

Groet,
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
... Wat ik vaak tegen kwam waren gecupte of vervormde banden...

Ik heb hier inderdaad ook last van gehad, maar weet niet of dit bij de CT meer dan normaal voorkomt. Ik had voorheen nog nooit van dit fenomeen gehoord. Mijn CT werd in jan. 2012 af fabriek geleverd met 17" Yokohama DB zomerbanden (215x45). Deze zijn toen meteen vervangen door winterbanden van dezelfde maat (Michelin Primacy Alpin). Deze 2 banden heb ik tot nu toe afwisselend gereden. Ik rijd ca. 30.000 km per jaar.
Gedurende de zomer van 2013, dus het 2e zomerseizoen van de Yokohama's, ontstond in een van de wielen een soort dof geroffel (lijkt inderdaad ietwat op een naderende helikopter). De frequentie was duidelijk afhankelijk van de omwentelingssnelheid van het wiel. Ik dacht eerst aan een kapot wiellager. Echter, toen later dat jaar de Michelin's er weer onder kwamen, was dit geluid verdwenen. En, je raadt het al, toen ik in het voorjaar van 2014 weer op de Yokohama's ging rijden, was het geluid weer terug. Het werd gedurende de zomer van 2014 ook nog sterker. Iemand vertelde mij toen dat dit een gecupte band zou zijn. Ik zou er qua slijtage nog de zomer van 2015 mee in kunnen gaan, maar heb toch besloten om ze te wisselen voor nieuwe, en wel meteen voor een band die minder afrolgeluid doorgeeft aan het interieur dan de Yokohama's.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Cuppen (zaagtandslijtage) komt voor op alle auto's. Met name de gene met een harder onderstel en/of waar sportief mee gereden wordt. Een niet optimale bandenspanning en een slechte uitlijning kan dit ook veroorzaken..

Het feit dat auto's met een sportiever/harder onderstel er meer last van hebben wordt helaas niet altijd vermeldt.
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Bedankt allen voor de waardevolle informatie, ik heb nog harder ge-googled voor de verschillende uitvoeringen. Naar aanleiding van de toegevoegde pdf-je ben ik veel meer te weten gekomen.
Uiteindelijk de TomTom versie gevonden, die ziet er heel anders uit dan de ge?ntegreerde systeem en oogt op zijn zachts gezegd niet mooi in mijn ogen. (de TomTom ver.)
Mbt, het cuppen van de banden, ook bedankt voor de tips ik probeer hierop te letten. Maar dit is naar mijn mening ook "maar" een kleine zorg omdat dit makkelijk is te verhelpen. Ook mede omdat ik de standaard meegeleverde velgen niet mooi vind. (m.a.w. Zodra er een CT op mijn naam wordt gezet gaan zeker aanpassingen komen.)
 

Heino081076

Nieuw hier
20 sep 2013
3
0
0
Ik zou ook wel een beetje opletten met geluidsisolatie om de 2 te vergelijken. Iets waar ze op gespaard hebben bij de CT.
Neem 17" velgen op een Audi A3 en dezelfde op de CT. Aan 140km/h ga je zeker een verschil horen bij Audi (stiller).
Beiden hebben hun voor en nadelen, zeker dat Mark Levinson Sound de moeite is in de CT! Absoluut!

Het verschil tegen een Audi zal ook vooral verbruik zijn aan hogere snelheden.
Een Audi (diesel) kan makkelijk onder de 6L blijven aan 160km/h, waar aan die snelheid 8L (als geen 9L) bij de CT - met meer lawaai.
Kortom voor meer autosnelweg => Audi, en anders misschien eerder CT.

Vergeet ook niet dat je met een CT elke 15.000kms in onderhoud moet, waar voor Audi pas bij het dubbele.
Dus op 60.000kms ben je 4 keer geweest bij Lexus terwijl 2 keer bij Audi.

Ikzelf blijf het moeilijk vinden, 1 ding is wel zeker. Het afwezig blijven van dieselgeluid is wel een ervaring als je altijd diesel hebt gereden.
En stop/start (bij stilstand) bij diesel is zeer irritant, daar is de CT net goed in.

't Is maar wat je belangrijk vindt.. ;-)
PS: Zeker geen TomTom navigatie versie nemen, waar het scherm niet kan inklappen. Het geluid van de muziekinstallatie is echt zwaar ondermaats, niet Lexus waardig.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
en wat onderhoud betreft, als je 4 keer bij lexus bent geweest, wat kost het tegen die 2 keer bij audi? Met andere woorden, het kan zo zijn dat het niks uitmaakt...
 
  • Leuk
Waarderingen: Zer0ne

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
en wat onderhoud betreft, als je 4 keer bij lexus bent geweest, wat kost het tegen die 2 keer bij audi? Met andere woorden, het kan zo zijn dat het niks uitmaakt...

als je bij binnenkomst zegt "hij is van de zaak" 2 x de lexus prijs
als je gaat zitten en de beschikbare ipad ter hand neemt en een bakje koffie ZONDER koekje neemt 3 x de lexus prijs (met koekje x 3.5)
als je bij een grote beurt vraagt of OOK de banden opgepompt kunnen worden 4x de lexus prijs

aan de andere kant rij je dan wel "errrrug primiejum"
 
  • Leuk
Waarderingen: Zer0ne

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Ik zou ook wel een beetje opletten met geluidsisolatie om de 2 te vergelijken. Iets waar ze op gespaard hebben bij de CT.
Neem 17" velgen op een Audi A3 en dezelfde op de CT. Aan 140km/h ga je zeker een verschil horen bij Audi (stiller).
Beiden hebben hun voor en nadelen, zeker dat Mark Levinson Sound de moeite is in de CT! Absoluut!
Wat betreft de geluid, mijn huidige auto is van een veel lagere segment, dus ik heb sowieso al profijt van 1 van de 2 genoemde merken :D
Het is naar mijn mening, dat de Lexus gewoon al standaard stukken luxer is uitgerust dan een Audi, het interieur vd A3 vind ik ronduit saai, kaal en ouderwets. Ik heb rondgekeken voor een CT met een ML maar deze zit echt te ver boven mijn budget omdat deze vaak ook nieuwer zijn. Zodra ik in bezit ben van de CT heb ik al plannen om e.e.a. Aan te pakken o.a. De audio/isolatie dus het zou goed moeten komen :D

Het verschil tegen een Audi zal ook vooral verbruik zijn aan hogere snelheden.
Een Audi (diesel) kan makkelijk onder de 6L blijven aan 160km/h, waar aan die snelheid 8L (als geen 9L) bij de CT - met meer lawaai.
Kortom voor meer autosnelweg => Audi, en anders misschien eerder CT.
De keuze voor een diesel zit er bij mij niet in, qua wegenbelasting te duur en ik niet zoveel km's maak. En ik heb niks met diesel motorgeluid :p en ik rijd voornamelijk in het stadsverkeer/centrum.

Vergeet ook niet dat je met een CT elke 15.000kms in onderhoud moet, waar voor Audi pas bij het dubbele.
Dus op 60.000kms ben je 4 keer geweest bij Lexus terwijl 2 keer bij Audi.
Dat vind ik bij beide geen probleem, ik rijd jaarlijks maar 10.000 tot 12.000km
Dus dat zou betekenen dat ik dan ongeveer om de 1,5 jaar naar de dealer moet gaan voor onderhoud. En bij de Audi pas om de 5 jaar.
En aangezien ik mijn auto na bijna 4 jaar al aardig beu ben zie ik mijzelf terug ook bij de CT zo. M.a.w. Ik hoop dat ik dan na een jaar of 3-4 gewoon in een andere auto zit. Niet zo zeer omdat een auto niet goed is maar puur voor een afwisseling.
En wat zal ik dan onder onderhoud verstaan? Grote beurt? Of kleine beurtjes? Indien het kleine beurtjes zijn, ik ben gewend om jaarlijks de olie te later verversen e.d. Dus dat zou mij niet al te veel schelen.

Maar dan ben ik wel erg benieuwd naar de kosten er van.

Ikzelf blijf het moeilijk vinden, 1 ding is wel zeker. Het afwezig blijven van dieselgeluid is wel een ervaring als je altijd diesel hebt gereden.
En stop/start (bij stilstand) bij diesel is zeer irritant, daar is de CT net goed in.
Zoals eerder gemeld, ik ben geen fan van de diesel geluid. (m.u.v. De luxere bakken met meer vermogen, omdat je ze vrijwel niet hoord)
Ik gaat er van uit dat de start/stop vd CT gewoon perfect is. Ik heb in een Clio 4 gereden met start/stop en dat was naar mijn mening een drama. De ene keer werkt het perfect, de andere keer wil het niet meer starten waardoor ik een beetje voor lul stond bij de stoplichten.

't Is maar wat je belangrijk vindt.. ;-)
PS: Zeker geen TomTom navigatie versie nemen, waar het scherm niet kan inklappen. Het geluid van de muziekinstallatie is echt zwaar ondermaats, niet Lexus waardig.
Ik heb veel ge-googled voor de tomtom versie, die is op z'n zachtst gezegd niet mooi. Het lijkt een beetje op een losse tomtom die op een creatieve manier erin is gelepeld en ik wil voornamelijk een ingebouwde navi vanwege de ge?ntegreerde boordcomputer.(ontbreekt volgens mij ook bij de Audi, en kleurenscherm is ook een over the top luxe...)
Mocht het geluid van de CT niet naar wens te presteren kan ik altijd nog de speakers vervangen :)

Uit mijn tekst lijkt het alsof ik een beetje anti A3 ben, ben ik absoluut niet. Anders had ik de keuze tussen een A3 en CT nooit gemaakt.
Ik kan alleen zeggen dat de Lexus gewoon een stuk nieuwer is dan de vorige generatie A3, vervolgens kom ik met het zelfde geld op een luxere, nieuwere auto dan is de keuze stukken makkelijker. En achteraf dingetjes vergeleken en dat de Lexus beter voor mij is dan een Audi.

Ik ben meer van de gekke knopjes en allerlei lampjes in mijn interieur en dat ontbreekt helaas ook in de A3. Opties zoal climate control, cruise control, stuurbediening, navigatie, lenslampen e.d. (de opgenoemde meuk in 1 auto dan :p) Zitten niet zo snel op een A3 maar op de meeste aangeboden CT's zitten deze er al wel op.
 
Laatst bewerkt: