Stel dat ik nu ergens een kleine helling op moet en de weg ligt er spekglad bij, dan vermoed ik dat de auto geen meter vooruit komt, omdat die VSC de voorste wielen blokkeert
U denkt dat er geen sneeuw/gladheid in Japan bestaat? Daar hebben de engineers wel aan gedacht maar niet dmv uitschakelbare TRC. Dit zit softwarematig "ingebakken" in de electronica/hybrid drive.
Indien er wielspin onstaat aan de aangedreven wielen dan zal de TRC het vermogen terug regelen en/of laat de remmen voor licht aangrijpen om wielspin tegen te gaan. Indien de achterwielen niet draaien (men probeert van een zeer gladde ondergrond weg te rijden) zal het systeem er zelf voor zorgen dat er enige mate van wielspin (dit gaat "schoksgewijs") toegestaan wordt.
Het grote voordeel bij deze aandrijflijn is de electromotor welke, zeg maar vanaf 1 omwenteling per minuut tot het maximale toerental altijd de volledige trekkracht afgeeft. Denk aan een electrische trein of een oude stoomlocomotief. Een electrische trein sleurt onder normale omstandigheden vele honderduizenden kilo's vanuit stilstand zonder wielspin aan, bij een stoomloc waarbij het koppel niet zo gedoseerd vrij komt is wielspin bij optrekken geen onbekend fenomeen.
De aandrijflijn van de CT200h kan dus veel subtieler dan een normale auto ook onder gladde omstandigheden de aandrijfkrachten "los laten". Dat winterbanden een nog groter voordeel op kunnen leveren blijft ook in dit geval een feit. Vele Prius/Auris en CT rijders zijn zo prima naar en van de wintersportgebieden gegaan.
Ander weetje over de HSD aandrijflijn, er zit voor het achteruitrijden geen extra tandwielpaar om de draairichting te verwisselen zoals bij een "normale" auto in de versnellingsbak. Dit gebeurt altijd electrisch, hooguit met de benzinemotor als generator in gebruik, indien de accu's te laag zitten (in your face Ampera

) in capaciteit.
Bij een electromotor draai je simpelweg de polariteit om en hij draait de andere kant op. Briljant in zijn eenvoud.
Groeten