Waar is dit knopje voor?

Flavio

Hoort erbij
21 aug 2021
35
15
8
Er zit een zwarte drukknop links voor de pook, waar is die voor?
 

Bijlagen

  • P_20211201_101611_1024.jpg
    P_20211201_101611_1024.jpg
    319,2 KB · Weergaven: 93

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.722
464
83
Ik denk de shift-lock.
Zodat je de auto in neutraal kan zetten zonder dat het contact aan staat.
 

AlexanderC

Nieuw hier
23 mei 2018
14
25
13
Hallo,
Ik heb ook zo een knopje waar ook bij staat: shift lock. En ik heb nooit kunnen uitvinden wat dat knopje nou doet.
Ik dacht het locked de vijfde versnelling of zo als je aan het rijden bent (volvo's uit de jaren 90 hadden zo een systeem) maar dat was het dus niet.
Ik ga het eens proberen.
Bedankt voor het melden!
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Hallo,
Ik heb ook zo een knopje waar ook bij staat: shift lock. En ik heb nooit kunnen uitvinden wat dat knopje nou doet.
Ik dacht het locked de vijfde versnelling of zo als je aan het rijden bent (volvo's uit de jaren 90 hadden zo een systeem) maar dat was het dus niet.
Ik ga het eens proberen.
Bedankt voor het melden!
Het woord "shift lock" is enigszins verwarrend. Je zou denken dat het knopje de auto in een bepaalde "versnelling" blokkeert. Het omgekeerde is echter het geval. Als de auto om een of andere reden in een bepaalde versnelling staat en in de "pook" geen beweging meer is te krijgen, kun je door op het knopje te drukken deze ontgrendelen en bijvoorbeeld de "pook" weer in de parkeerstand zetten.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
410
148
43
Het woord "shift lock" is enigszins verwarrend. Je zou denken dat het knopje de auto in een bepaalde "versnelling" blokkeert. Het omgekeerde is echter het geval. Als de auto om een of andere reden in een bepaalde versnelling staat en in de "pook" geen beweging meer is te krijgen, kun je door op het knopje te drukken deze ontgrendelen en bijvoorbeeld de "pook" weer in de parkeerstand zetten.
Klopt, hiermee kan je de bak in zijn vrij (neutraal) zetten en kan de auto verplaatst worden. Ook handig als je de auto op de oprit wilt wassen en hem niet wil starten in de garage om hem een paar meter vooruit te zetten. Dan moet je wel 1800 kg duwen maar dat is een keuze