Waarom is het brandstofverbruik van een grote motor hoger dan van een kleine motor?

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Dit vraag ik me al een tijdje af, mijn LS verbruikt ca.13L / 100km, een CT doet 6L / 100km
Waarom? Zelfs met een aanhanger van een ton is een CT zuiniger dan die van mij.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Kort door de bocht: een motor met een groter slagvolume zuigt meer lucht de cilinders in, waardoor per definitie ook meer brandstof is benodigd om een mengsel met dezelfde mengverhouding lucht/brandstof te krijgen.
 
12 mrt 2016
109
8
18
Daar komt bij:


Een 8 cilinder heeft veel meer wrijvings- en thermische verliezen dan een 4 cilinder. Dat gaat allemaal als warmte naar de buitenlucht verloren.
Het Atkinson-achtige principe van de CT motor is effici?nter dan een normale 4 takt motor.

Als het een non-hybryde LS is komen de volgende punten er ook nog bij

De motor in jouw LS draait veel minder vaak in het meest effici?nte toerengebied met zijn conventionele automaat. De CT doet dat met zijn CVT bak veel beter.
Een conventionele automaat vreet veel meer vermogen dan een CVT.
Een LS regenereert geen remenergie
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Maar goed, jij kunt iig een aanhanger trekken en genieten van (ingetogen) vermogen ;) Overigens voor die motor en totaal gewicht een prachtige waarde.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
voor andere in Jip & Janneke taal: hoe groter je maag hoe meer je eet. en bovenstaande geeft al wat meer onderbouwing. Zo zijn er nog meer dingen te noemen die gezamenlijk dus voor meer verbruik zorgen.
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Maar uit een "test" (van topgear) blijkt dat een Prius weer stukken minder zuinig is als die een (ik dacht) een BMW 3 serie moest "bijhouden".
 
12 mrt 2016
109
8
18
Maar uit een "test" (van topgear) blijkt dat een Prius weer stukken minder zuinig is als die een (ik dacht) een BMW 3 serie moest "bijhouden".

Haha, ja dan moet de benzinemotor al het werk doen en veel werk ook nog. Geldt trouwens ook voor de spaar turbo's. Die zijn bij flinke belasting ook helemaal niet zuinig meer. Die PK's moeten toch ergens vandaan komen.

Als ik het geld had, reed ik toch liever in een LS
 

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
336
1
178
43
higgie, voor de helft van het geld wil je toch niet in een ct zitten, in een klasse restaurant kost een biefstuk ook meer
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
higgie, voor de helft van het geld wil je toch niet in een ct zitten, in een klasse restaurant kost een biefstuk ook meer
H?h?, eindelijk een zinnig antwoord!
Bedankt! En je hebt gelijk, mijn LS is geweldig! (met zijn hybride aandrijflijn en CVT al 1500 RPM makend bij 150km/h)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Eigenlijk is de ls600h zuiniger dan de ct200h.

De ct doet maar 6l/100km, de 600h is een factor 3 tov een 200h. Dus zou 18l/100km moeten zijn, dus 13l/100kmis nest netjes. Je krijgt zelfs meer dan 3x zoveel pk! Als je het zo bekijkt dan is de ct een miskoop!
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Eigenlijk is de ls600h zuiniger dan de ct200h.

De ct doet maar 6l/100km, de 600h is een factor 3 tov een 200h. Dus zou 18l/100km moeten zijn, dus 13l/100kmis nest netjes. Je krijgt zelfs meer dan 3x zoveel pk! Als je het zo bekijkt dan is de ct een miskoop!

Hint jij op iets? :p
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Miskopen of niet... het verkoopt wel ongeacht dat het heel vaak wordt geleased maar toch gekocht door een leasebedrijf.
En als de LS zo'n goeie koop was... dan word je ook ermee dood gegooid.