Waarom wel of juist niet overstappen op Toyota?

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

boudi

Actief
22 aug 2010
475
25
28
Hallo allen,

Met mijn huidige UX250h, mijn vijfde Lexus en 15+ jaar enorm veel plezier in het rijden in dit bijzondere merk, zat ik recentelijk in een Toyota Touring Sports 2.0 Hybrid GR-Sport. Uiteraard bommetjevol en ook enige herkenning wat je terugziet in Lexus. (knoppen, boordcomputer e.d.)

Er waren enkele zaken die mij opvielen. Als ik fout zit, rectificeer mij dan aub.

1. Het bleek dat de stoelen nagenoeg dezelfde waren als in de UX
2. Er schijnt exact hetzelfde blok + CVT in de Touring Sports 2.0 te zitten als in die van de UX
3. De afwerking viel mij mee (minder plastic bovenzijde dashboard dan ik vooraf had verwacht)
4. Veel meer fysieke knoppen wat vele malen eenvoudiger navigeert
5. Net als in de UX een deels digitaal dashboard
6. Net als in de UX een eco/normal/sport mode
7. Touch screen (ontbreekt in de UX)
8. Lichter, zuiniger en ruimer dan de UX

De minpunten van de Touring Sports die mij direct opvielen waren:

1. De glanzende panelen in de dash (wie heeft dit ooit verzonnen), maar wellicht te vervangen.
2. De touchscreen welke m.i. veel te hoog geplaatst is.
3. Iets meer binnengeluid bij 60 km/u. (slechts 3 db)
4. En uiteraard iets minder premiumgevoel, hoewel de UX ook niet vies is van plastic.

Lang verhaal kort: ik was positief verrast. Omdat ik stilaan weer uitkijk naar een opvolger voor de UX zit ik dus nu ineens met een dilemma waar ik nu dus al een week mee worstel: stap ik over of niet. De motor, CVT en zetels zijn hetzelfde als van mijn huidige UX. De boordcomputer is touchscreen, hij is zuiniger, lichter en veel meer bagageruimte maar wél met de kwaliteit van Toyota. Het-is-alleen-geen-Lexus.

Mijn vraag is dan ook: waarom zou ik overstappen, maar waarom zou ik ook NIET overstappen. Ik zie door de bomen het bos even niet meer...
 
Technisch gezien: Doen! Overstappen. Je hebt dezelfde kwaliteit maar iets minder luxe voor iets minder geld.
Emotioneel gezien: Niet doen! Je verdwijnt in de grijze massa met je Toyota.
 
  • Leuk
Waarderingen: icb en boudi
Voor wat het waard is...
Als ik het goed begrepen heb wordt de UX nog in Japan gemaakt en de TS in Europa/Turkije/GB.
Er zijn mensen die zeggen dat het verschil maakt in kwaliteit. Ik heb alleen geen idee of dat op feiten of meningen gebaseerd is.

Ik heb net de overstap gemaakt van de Toyota Auris Touring Sports naar de Lexus UX250h.
De Auris was ruimer, vooral de bagageruimte, en zuiniger. Op vrijwel alle andere punten vind ik de UX er beter uitkomen. Maar dan vergelijk ik wel een 2015 met een 2020 auto.

Die 3 dB geluid is best wat. DB gaat logaritmisch. Maar ook daar heb ik geen eerlijk vergelijk omdat de UX nog op zijn af fabriek banden staat. Ik heb de indruk dat het interieur stiller is waardoor ik nu de motor veel minder hoor en soms het windgeruis opvalt.

Ik vind de stoel in de UX veel fijner. Dat komt doordat de Auris een lage auto is. Daardoor kon ik de stoel niet zo recht op zetten als nu in de UX. Dan zat ik met mijn hoofd tegen het dak. En ik ben niet eens lang.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudi en Metalfreak
Auto's worden in principe steeds beter en zuiniger. Dat je daardoor met een nieuwer model tot op zekere hoogte betere ervaringen hebt, dan een model dat al enige jaren geleden is ontworpen, is zo gek nog niet. Er zijn echter ook zaken die je wat langere tijd moet ervaren om ze (voor jou) op waarde te schatten (zitpositie, ergonomie, premium uitstraling etc.). Uiteindelijk wissel je niet zo snel van auto dan van een overhemd of tshirt. Alleen een wat langere proefrit stelt je in staat een aantal van de voor- en nadelen te ervaren en op waarde te schatten.

Kwalitatief zou het niet moeten uitmaken waar ze gebouwd worden. Het bouwprincipe van Toyota en Lexus wijkt enigszins af van andere autobouwers. Bij TMC is men gewend na iedere stap in het bouwproces een controle uit te voeren en een onvolkomenheid meteen te herstellen, bij andere fabrikanten wordt dat vaak alleen aan het eind van de opbouw gedaan. Het leidt wel tot kostenbesparing omdat het herstelproces eenvoudiger is.

De meeste Lexus modellen worden in speciale fabrieken of gespecialiseerde onderdelen van een fabriek gebouwd, de eisen die aan het personeel bij Lexus worden gesteld zijn wat hoger dan de Toyota werklieden. Ook het lakproces en de laagdikte van de laklaag is bij Lexus hoger.

Of al die extra aandacht ook tot hogere kwaliteit/geringere storingsgevoeligheid leidt is onduidelijk. Beide merken scoren op dat gebied in allerlei tests wel altijd zeer hoog. Dat geldt niet alleen voor luxe premium modellen, maar ook voor utilitaire modellen als een Hilux of Landcruiser.

Dat veel onderdelen identiek zijn aan die van andere modellen, is niet zo gek. Dat drukt de kosten en tast de betrouwbaarheid niet aan.
 
Er is helemaal niets mis met Toyota. Ik heb jarenlang Toyota gereden met veel plezier!
Voor de GS die ik tot voor kort gereden heb heeft Toyota in Nederland geen alternatief, dus dat was een simpele keuze voor Lexus.
Nu rijd ik een NX300h. Ik had in dezelfde klasse ook kunnen kiezen voor een RAV4 van Toyota. Die is iets ruimer, maar dat is dan ook het hele voordeel. De NX heeft dezelfde motor, maar in de NX heeft deze twee balansassen ipv één in de RAV4. De NX is daarmee stiller, maar vooral: veel mooier en beter afgewerkt dan de RAV4. Het is gewoon geen vergelijk. De RAV4 is duidelijk een werkpaard, de NX een dressuurpaard. Kortom: voor mij de Lexus.
 
Dank jullie wel voor jullie ervaringen en uitleg. Zeer verhelderend, maar anderzijds ook moeilijker. Ik denk inderdaad dat de enige oplossing is een flinke rit maken met zo'n GR, maar dat laat een dealer uiteraard niet toe. Ik ken wel iemand met een normale 1.8. Ik zal die eens vragen of ik erin mag zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken
Vragen staat vrij, je kunt de dealer best vragen of je een uitgebreide proefrit mag maken omdat je serieuze interesse hebt. Ik zou daarbij transparant zijn; wil je die bewuste auto dan kopen waarin je gaat rijden? Wil je een goed beeld vormen omdat je dan daarmee een nieuwe wilt bestellen? Of twijfel je over een aantal zaken of je inderdaad van Lexus naar Toyota zou gaan en kan zo’n proefrit helpen om die twijfel weg te nemen? Geef dan ook aan dat je na de proefrit mogelijk toch bij Lexus blijft.

Je kunt dit theoretisch bekijken, functioneel, financieel. Maar het is inderdaad geen hemd wat je even wisselt. Zo heb ik ook getwijfeld of ik van een IS250 naar eenzelfde zeer aangeklede Corolla Touring Sports zou gaan. Bij een eerste keer zitten in zo’n auto vond ik de zitpositie niet echt wat. Toen het allemaal wat serieuzer werd met andere proefritten heb ik toch een proefrit gemaakt in een 2.0 hybride. Over een aantal zaken was ik (ook) positief verrast, maar een aantal andere zaken vielen mij tegen en ik was na een kwartier rijden de droom uit. Toch een Lexus. Een dealer zal ook begrijpen dat het om een hoop geld gaat en dat smaken persoonlijk zijn. Stel de vraag wat mogelijk is met een langere proefrit zou ik zeggen.
 
Voordat ik Lexus kende, kende ik zelf alleen Toyota:ROFLMAO: Mijn ervaring: Technisch gezien geen verschil, in die 10 jaar Toyota nooit technische problemen gehad.
Qua interieur / luxe wel veel verschil, zelfs het vilt/tapijt leek verder door te lopen terwijl dit bij Lexus dan al panelen zouden zijn. Geluidscomfort al helemaal.
Wat mij wel erg opviel was de kwaliteit en afwerking tussen Japanse en Europese (Frankrijk) fabricaat, zelfs in de handleiding stonden verschillen vermeld, maar ook op fora las ik veel over kwalitatieve verschillen.

Nogmaals, het is een beetje appels met peren vergelijken (ervaring van een Corolla/Yaris 1998-2004 vs CT uit 2011) maar gevoelsmatig wel verschillen.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudi
Ik rijd ook Lexus omdat het Lexus is. Dat is ook het totaalpakket. Overigens kunnen er wel degelijk verschillen zijn ondanks dat onderstellen of motoren hetzelfde zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudi en Higgie
3 jaar geleden ook voor de keuze gestaan om mijn IS300h in te ruilen voor een nieuwe Toyota RAV4 of een 1 jaar oude NX300h.
Na een proefrit in de Toyota was ik er vrij snel uit, ik miste de finesse van een Lexus. Dat laat zich niet vastleggen in technische specs, cc's of de dikte van het tapijt. Gewoon het totaalplaatje en het gevoel.

Tenslotte moet je kopen waar je blij van wordt, in mijn geval was dat de Lexus NX300h. Nog steeds geen spijt van!
 
Dank jullie wel voor jullie ervaringen en uitleg. Zeer verhelderend, maar anderzijds ook moeilijker. Ik denk inderdaad dat de enige oplossing is een flinke rit maken met zo'n GR, maar dat laat een dealer uiteraard niet toe. Ik ken wel iemand met een normale 1.8. Ik zal die eens vragen of ik erin mag zitten.
Ik weet nog wel dat we met de IS-F een uur of 3 wegbleven .. we waren de tijd vergeten tot men belde :ROFLMAO: . Ik zou gewoon vragen of je langer mag rijden met de auto, nooit geschoten is altijd mis en jij bent de klant. Toyota's met een GR badge hebben mij wel een streep voor moet ik zeggen ;-)
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Frank2b en boudi
Als ik de groei van Toyota zie van bv Auris naar Corolla TS - en dat combineer met toch de iets afvlakkende afwerking bij Lexus van 4GS naar ES (goedkopere kunststoffen, geen echt alu knoppen meer, ergonomisch ratjetoe aan instrumentenpaneel)... wordt het verschil voor mij wel veel kleiner. Een Camry of een ES, dat was vroeger (Camry vs GS) wel duidelijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudi
Is de ES dan ook niet 'gewoon' een Camry in Lexus-trim? Overigens heb ik tijdens een proefrit met de ES welbewondering gekregen voor het LFA-instrumentcluster van de ES. Ik vond het fraai.
Een GS is echter een wagen op een compleet ander platform dan de Camry (en de ES)
 
  • Leuk
Waarderingen: boudi en Johno
Als ik de groei van Toyota zie van bv Auris naar Corolla TS - en dat combineer met toch de iets afvlakkende afwerking bij Lexus van 4GS naar ES (goedkopere kunststoffen, geen echt alu knoppen meer, ergonomisch ratjetoe aan instrumentenpaneel)... wordt het verschil voor mij wel veel kleiner. Een Camry of een ES, dat was vroeger (Camry vs GS) wel duidelijker.
Dit is wat mijn beleving recentelijk was. Ik was verbaasd over het materiaalgebruik en de afwerking van de nieuwste Toyota-modellen. Gecombineerd met het feit dat de laatste jaren er meer plastic wordt gebruikt bij Lexus (althans bij de UX) én dat 'onze' Lexus-garage helaas is gedegradeerd tot een zelfstandige ADG-garage (met daarbij alle rampverhalen tot gevolg), heeft mij doen besluiten om inderdaad toch ook eens een nieuwe Toyota de kans te geven op een proefrit. Wat er daarna gebeurt zien we dan wel weer.

Ik ben overigens positief verrast over de hoeveelheid reacties, meningen en verhalen hier. Fantastisch om te lezen hoe een ieder hier naar kijkt. En uiteraard een dank je wel voor het plaatsen. Iedere reactie was weer een puzzelstukje. Voor mij, maar wellicht ook voor anderen.