Wat doet: navigatie ijken na bandenwissel?

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
In de IS300h heb ik bij de navigatie-instellingen een menu-optie "IJking" --> "Bandenwissel". Die functie zou je uit moeten voeren nadat de banden zijn vervangen, en zou een automatische snelle kalibratie van de navigatie starten.

Mijn banden zijn vervangen en heb voor de zekerheid de functie gestart. Die geeft dan aan dat de snelle automatische kalibratie wordt gestart, maar verder zie ik niets gebeuren.

Weet iemand wat deze functie exact doet? Moet je die altijd uitvoeren na een bandenwissel, en wat is het effect als je die niet uitvoert?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
De navigatie werkt niet alleen op de GPS, de navigatie kijkt ook naar de snelheid, stuuruitslag en kompas om te bepalen waar je heen gaat. In tunnels bijvoorbeeld heb je geen GPS en dan weet de navigatie toch waar je heen gaat. Als je bandomtrek verandert dan gaat je snelheidsmeter iets anders aangeven, dus daar is het voor. Overigens bij de nav-units na 2016 zit deze functie niet meer, ik denk dat de auto dit dan constant doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Ok, duidelijk. Je moet de functie dan uiteraard tijdens het rijden uitvoeren neem ik aan? En deze wellicht een tijdje zijn gang laten gaan? Wellicht wordt dan na een bepaalde tijd gemeld dat de kalibratie voltooid is. Zal het morgen eens uitproberen, ik heb nu nog niet lang genoeg achter elkaar gereden want ik heb geen resultaat gezien. Of er wordt niets gemeld als het klaar is, dat kan natuurlijk ook.