wat is een goede afstelling?

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Zoals de titel al aangeeft is wat is nu een goede afstelling voor je veren en schokbrekers?
En hoe kun je dat testen?
Ik heb een bc schroefset en ik heb de veren van de voorkant achter gemonteerd.
Voor heb ik nieuwe veren besteld en gemonteerd deze zijn een heel stuk sterker/zwaarder.
Orgineel was voor 10 achter 6
Nu heb ik voor 14 achter 10
De wagen kan nu super hard over de rotonde, een halve rotonde met 65kmh is geen uitzondering.
Nu is mijn probleem dat hij soms voor wegschuift en soms ook op 4wielen schuift, das eigenlijk verder geen probleem maar ik vroeg me af of dit goed is en of het dus nog beter kan?
Ik heb nu echt super goedkope 19inch banden erop dus daar zou ik nog heel wat aan kunnen verbeteren.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Afstelling is veelal een kwestie van wat je (op dat moment) wilt of nodig hebt. M.a.w, je moet veelal een compromis maken tussen grip bij acceleratie/remmen en grip in bochten.

Als je met name grip in bochten wilt, zou iets meer negatieve camber kunnen helpen. Als bijvoorbeeld de auto uitbreekt bij exit bocht, tijdens uit-accelerereren, kan iets meer toespoor op de achterwielen flink helpen.

Qua banden zou je uiteraard nog semi-slicks kunnen overwegen.
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Met de achterkant heb ik geen problemen, een 2l heeft toch teweing power om er iets mee te doen.
Maar voor schuift hij soms ook weg moet ik hem dan strakker of juist slapper zetten?
Hij helt bijna niet over zeggen ze, zelf heb je toch altijd het gevoel dat je omvalt.
Het is gewoon ook een dagelijkse auto en banden worden pas veranderd als ze op zijn.
En ik ben altijd bang dat ik iets kapot rijd als ik zo aan het rijden ben
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nja, theoretisch zou het minder goed moeten rijden (bochten) met slappere vering. Daar zou ik dus niet meteen aan denken bij een goed wegdek. Daar zal je dus misschien mee moeten experimenteren.

H-braces heb je, heb je ook iets van een verstevigde stabilisatorstang? Dat kan ook veel uitmaken bij bochtenwerk.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
599
50
28
Gezien je schrijft dat je naast onderstuur-voor ook wel met 4 wielen uitbreekt, lijkt mij het een banden issue. Zoals wordt beschreven, zal het slapper zetten van de veren voor de wagen minder strak maken. Wel kan het helpen bij het verwerken van de druk. Hoe stijver, hoe meer je vraagt van de grip van de banden. Iets zachter zetten van de veren, kan de druk vaak wat verplaatsen naar de dempers.

Ik heb enige tijd op Bridgestones rond gereden en deze verraste mij (tov mijn huidige Dunlop Sportmaxx TT) in de beperkte rol van de wangen van de band. Snelle bochten combinaties konden de Bridgestones naar mijn gevoel beter handlenen dan de Dunlops.

Een sterkere/stijvere stabilisator lijkt mij ook een goeie, zodat de druk van het buitenste wiel wat meer naar het binnenste wordt verplaatst.
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Thankx voor de uitleg, ik zal nog eens rond gaan kijken voor stabi-stangen voor en en achter.
er zitten hele goedkope banden op dus dat zal ook zeker uit maken.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Het ligt inderdaad aan wat je precies wilt.
Onderstuurd is heel normaal bij auto's, het is zeg maar de veilige kant waarschijnlijk heb je onderstuurd alleen als je bochten heel haaks neemt en bij hogere snelheden bij wat flauwere bochten ga je over 4 wielen glijden.

Het stijver maken van de voorkant dmv veren demping of stabi zal in principe alleen meer onderstuurd geven, want er wordt meer tegen de max van je banden gereden. Je kan proberen de voorkant iets zachter te zetten of bv een stabi stang achter te plaatsennzodat je sneller overstuurd raakt ipv onderstuurd.

Ook is belangrijk dat je dezelfde banden rondom hebt( merk model)