Wat is toch die "Sway warning"?

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Ik rijd inmiddels zo'n vier maanden in mijn IS300h (bj. 2020) en ben er tot nu toe heel blij mee.
Ondertussen ben ik ook wel bekend met alle toeters en bellen in de wagen, op één ding na: die "Sway warning" die in het dashboard menu zit. Een plaatje van een koffiekopje, en er lijkt een voortgangsbalk onder te staan. In het instructieboekje vind ik er niets zinvols over, en zoeken op het internet levert hier en daar wat speculaties op. Zo lees ik een vermoeden dat er mogelijk na een aantal keren slingeren over een doorgetrokken streep een alarm zou afgaan. Ik heb dat nooit geprobeerd, en de genoemde voortangsbalk heb ik op de vele ritten die ik maak soms enkele millimeters zien verplaatsen, maar meer dan dat gebeurt er niet.

Dus... iemand enig idee wat die "Sway warning" menu-instelling nu eigenlijk doet?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hansjmn

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Wanneer je te vaak buiten de lijnen drijft dan gaat de auto piepen zodat je hopelijk beter gaat opletten of een pauze neemt omdat je te vermoeid bent om te rijden.
Je kunt de functie aan/uit zetten en de gevoeligheid aanpassen.
(zie foto's)
 

Bijlagen

  • 2021-12-27_11h48_59.png
    2021-12-27_11h48_59.png
    20,6 KB · Weergaven: 51
  • 2021-12-27_11h48_41.png
    2021-12-27_11h48_41.png
    38,7 KB · Weergaven: 56

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Je kunt de functie aan/uit zetten en de gevoeligheid aanpassen.
(zie foto's)
Dat je dat sway alarm aan en uit kan zetten dat is me bekend, dat stel je in bij de Settings (tandwieltje). Maar dat geeft geen verklaring voor het menu-item waarbij je het koffiekopje met daaronder de voortgangsbalk ziet; daar kun je niets aan- of uitschakelen. Valt daar iets te zien dan, krijgt het koffiekopje andere kleuren naarmate je meer slingert, geeft de voorgangsbalk aan hoe vaak je al geslingerd hebt... ofwel: doet dat menu-item iets, visueel ofzo...?
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Dat je dat sway alarm aan en uit kan zetten dat is me bekend, dat stel je in bij de Settings (tandwieltje). Maar dat geeft geen verklaring voor het menu-item waarbij je het koffiekopje met daaronder de voortgangsbalk ziet; daar kun je niets aan- of uitschakelen. Valt daar iets te zien dan, krijgt het koffiekopje andere kleuren naarmate je meer slingert, geeft de voorgangsbalk aan hoe vaak je al geslingerd hebt... ofwel: doet dat menu-item iets, visueel ofzo...?
Dat koffiekopje is de vermoeidheidssensor. Wanneer het balkje vol is moet je een ‘koffie’pauze nemen.
 

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Lexusrijders zijn echte koffie-liefhebbers, dat mag duidelijk zijn...

Inmiddels nog wat rondgeneusd, wat dat menu-onderdeel met het koffiekopje en de voortgangsbalk nu echt voor toegevoegde waarde heeft.
Die voorgangsbalk zou de "sway bar" zijn, en kennelijk is Lexus daar niet uniek in. Die sway bar loopt af naarmate je ononderbroken blijft rijden. Blijkbaar staat die sway bar na 3 uur op "0" en komt er een waarschuwing in het dashboard als advies dat je moet rusten. Nog niet uitgeprobeerd, maar het is te hopen dat het een advies is, en dat niet de auto in de noodloop gaat om een rustmoment af te dwingen ;-)
Dus, dat menu-onderdeel doet niet meer dan aangeven of je nog niet op het punt bent aangekomen om even rust te nemen.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Lexusrijders zijn echte koffie-liefhebbers, dat mag duidelijk zijn...

Inmiddels nog wat rondgeneusd, wat dat menu-onderdeel met het koffiekopje en de voortgangsbalk nu echt voor toegevoegde waarde heeft.
Die voorgangsbalk zou de "sway bar" zijn, en kennelijk is Lexus daar niet uniek in. Die sway bar loopt af naarmate je ononderbroken blijft rijden. Blijkbaar staat die sway bar na 3 uur op "0" en komt er een waarschuwing in het dashboard als advies dat je moet rusten. Nog niet uitgeprobeerd, maar het is te hopen dat het een advies is, en dat niet de auto in de noodloop gaat om een rustmoment af te dwingen ;-)
Dus, dat menu-onderdeel doet niet meer dan aangeven of je nog niet op het punt bent aangekomen om even rust te nemen.
Hetzelfde dus als wat @Arbitrator zegt. Goed gelezen joh :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Hetzelfde dus als wat @Arbitrator zegt. Goed gelezen joh
Nou, nee dus. Mijn vraag ging over het nut van menu-onderdeel koffiekopje / voorgangsbalk, niet over het aan- of uitzetten.
Dit dus: Die sway bar loopt af naarmate je ononderbroken blijft rijden. Blijkbaar staat die sway bar na 3 uur op "0" en komt er een waarschuwing in het dashboard als advies dat je moet rusten.

Niet goed gelezen joh :p
 

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
En ja hoor, ik heb nu eindelijk de Sway Warning gekregen.

Gisteren iemand naar Eindhoven Airport gebracht; twee uur rijden, afgezet en weer terug. Vier uur achter elkaar gereden, wat op zich natuurlijk meevalt. Maar kennelijk beviel de auto het niet zo, vooral denk ik omdat de LDA me tijdens de rit regelmatig op de vingers zat te tikken (letterlijk), want zowat op het einde van de trip kwam ineens op het infoschermpje een vriendelijk (engelstalig) voorstel om een kopje koffie te gaan drinken, met een afbeelding van een dampend kopje koffie erbij. Ik riep de Sway Warning instelling op en daar stond de voortgangsbalk op nog een paar procent, en oranje gekleurd.

Nou, toch fijn dat ik die ook weer heb gezien.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en Arbitrator