water lekkage

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Na een forse stortbui bleek er flink water te lekken vanuit het dashboard rechtsonder van mijn is250 2006. Daar rechtsonder zit een deksel met een ronde opening. In het deksel zit een filter. Dat bleek kletsnat en in de deksel stond water. Ik vermoed dat het filter een ventilatiefilter is en het water dus via het ventilatiesysteem min de auto komt.
Iemand ervaring hiermee?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Zelf geen ervaring mee opgedaan, maar de vorige eigenaar van onze IS kennelijk wel, gezien de onuitwisbare sporen die een drijfnatte vloermat aan bijrijderszijde op het beige tapijt heeft achtergelaten. Ik kan me voorstellen dat wanneer de waterafvoer van de parafaan verstopt zit, het water geen andere keuze rest dan zich dan maar een weg te zoeken via de ventilatieopening. Zorg onder de motorkap dat je de hoeken thv de onderste hoeken van de voorruit schoon houdt. Want daar verzamelen zich graag bladeren, takjes, eikeltjes (+dopjes) etc, Ik let daar altijd op. In de afgelopen 9 jr dat we de IS hebben, is ie mooi kurkdroog gebleven.

Zorg dat je interieur goed kan drogen!
 

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Dank voor je reactie. Onder de motorkap maak ik regelmatig goed schoon. Daar lag nu ook helemaal niets. En vandaag even goed gedroogd in het zonnetje.
De oorzaak van de lekkage weet ik dus nog niet.
 

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
goedendag

waarschijnlijk is de afvoer van de airco verstopt .als dat zo is loopt het water niet weg maar wel je auto in.
als dat zo is zal je waarschijnlijk naar de dealer moeten het blijkt nogal een klus te zijn omdat zelf te doen.

gr magnepan
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
goedendag

waarschijnlijk is de afvoer van de airco verstopt .als dat zo is loopt het water niet weg maar wel je auto in.
als dat zo is zal je waarschijnlijk naar de dealer moeten het blijkt nogal een klus te zijn omdat zelf te doen.

gr magnepan
maar dat komt dan weer niet uit je dashboard kastje
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
maar om te testen moet je ergens beginnen Henry 27.
als jij een beter idee hebt?

gr magnepan
ergens beginnen doe ik soms met dingen uitsluiten die het niet kunnen zijn.
TS geeft aan dat het water uit z'n dashboard kastje kwam na een flinke stortbui.
Dan sluit ik uit dat het de verstopte airco afwatering is, want die maakt weliswaar je vloer nat, maar niet je dashboardkastje, en nog minder je interieur?filter.

Of mijn idee beter is weet ik niet, maar als het niet is wat @Xenon zegt, dan zou ik de auto op dezelfde plek parkeren als waar deze stond tijdens de stortbui en met een emmer water of een tuinslang de stortbui simuleren, om te kijken waar het water je auto in verdwijnt.

Als ik het zo lees heeft de auto op een bepaalde manier schuin gestaan, en is er toch ergens tussen het voorraam en de motorkap water naar beneden gekomen, en is het via de ventilatiekanalen in de interieur filter terecht gekomen.
Met name een grote hoeveelheid water in korte tijd zoekt altijd een weg.

Maar ik heb geen idee of dit werkelijk het probleem is.. ik roep ook maar wat.
 

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Dit is wat ik bedoel,nu kom je met suggesties.
Dat is al een stuk meer dan het komt uit je dashboardkastje en zoek het maar uit.
Gr magnepan
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Waterlekkages kunnen moeilijk te vinden zijn, omdat je meestal wel ziet waar het uiteindelijk heen gaat maar niet waar de "bron" is. Indien mogelijk zou ik het rechter deel van het dashboard en het handschoenenkastje verwijderen zodat je beter kunt zien wat er daar gebeurt bij regen, goede verlichting helpt daar ook bij.

Is het zeker dat het om hemelwater gaat? Vanwege de stortbui denk je dat natuurlijk al snel, maar ook water uit een koelsysteem kan voor lekkage zorgen. Of het koelwater is, is doorgaans te onderkennen aan de weeie zoete geur van het vocht vanwege de in het koelsysteem aanwezige vorstbeschermer.

Als het filter inderdaad een luchtfilter is dat de buitenlucht naar het interieur filtert zal de bron dus voor dat filter liggen. Dat betekent dat je eens zou moeten kijken hoe die lucht in het filter geraakt en vanwaar die lucht wordt binnengevoerd. Die luchtaanzuiging zal naar ik aanneem op een "schone" en vrij hoge plaats zitten, maar het is niet uit te sluiten dat daar bij de uitzonderlijke regenval toch een "zeetje" is binnengekomen. Reed de auto tijdens de regen of stond hij langere tijd stil?
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Probleem opgerlost. Waterlekkage van buitenaf had ik zelf al uitgesloten met wat emmers water en de slang erop. Het meest waarschijnlijk was dus toch de airco. Omdat de afvoer daarvan erg moeilijk te bereiken is heb ik de auto naar Lexus Rdam gebracht. Daar is de de afvoerslang schoongemaakt en het probl;eem lijkt opgelost.
Dat het water van bovenaf was leek natuurlijk niet onlogisch na een zware stortbui, maar gelijktijdig stond de airco al uren volle toeren te draaien. Die stortbui was dus een toevallige misleidende factor.
Overigens prima dealer daar in Rdam. Goede service. Ik denkl dat ze het binnen een uurtje geklaard hadden.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Probleem opgerlost. Waterlekkage van buitenaf had ik zelf al uitgesloten met wat emmers water en de slang erop. Het meest waarschijnlijk was dus toch de airco. Omdat de afvoer daarvan erg moeilijk te bereiken is heb ik de auto naar Lexus Rdam gebracht. Daar is de de afvoerslang schoongemaakt en het probl;eem lijkt opgelost.
Dat het water van bovenaf was leek natuurlijk niet onlogisch na een zware stortbui, maar gelijktijdig stond de airco al uren volle toeren te draaien. Die stortbui was dus een toevallige misleidende factor.
Overigens prima dealer daar in Rdam. Goede service. Ik denkl dat ze het binnen een uurtje geklaard hadden.
Maar er kwam dus geen water uit je dashboard begrijp ik?

Fijn dat het opgelost is !
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Heb eenzelfde probleem, af en toe door scherpe snelle bochten beetje water op de voeten. Is ook de aircocondensafvoer maar het gaat hierbij om de gs300h. zit verstopt boven de versnellingsbak zei de dealer. Bak moeten ze laten zakken om er bij te kunnen. dan nog moet je kleine handen hebben. rij nu dus al een poos met de airco uit om waterschade te voorkomen. Auto gaat heen maar motor moet koud zijn, anders branden ze hun handen werd me verteld. Dit met de condensafvoer is kwaaltje van lexus. stelt weinig voor maar is hinderlijk