Waterpomp preventief vervangen

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Is het aan te bevelen om de waterpomp een keer preventief te vervangen? Bij autos met een distributie riem wordt deze vaak meegenomen bij vervanging van de riem. Bij GS300 heb je een ketting, dus niet een natuurlijk moment om deze te vervangen.Is dit bij iemand al eens vervangen?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik weet dat de waterpomp van een GS300 dezelfde is als in de IS250. In mijn IS250 begon de waterpomp zich te laten horen (knorren) bij 115K. Bij 117K was 't niet meer om aan te horen en heb ik 'm laten vervangen. Ga ervan uit dat ze rond een ruime ton meegaan. (Oeps...m'n GS staat nu op 106k...:eyes: :brr:)
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Is het aan te bevelen om de waterpomp een keer preventief te vervangen? Bij autos met een distributie riem wordt deze vaak meegenomen bij vervanging van de riem. Bij GS300 heb je een ketting, dus niet een natuurlijk moment om deze te vervangen.Is dit bij iemand al eens vervangen?

Preventief vervangen? Waarom, wat is de kilometerstand van de auto?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Preventief vervangen? Waarom?

Omdat het altijd slecht uitkomt als het moment van reparatie zich daadwerkelijk aandient, zoals bijvoorbeeld een week voor je vakantietrip... met nog maar 3500km voor de boeg... die de pomp dan echt niet gaat halen...:wip::p
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Omdat het altijd slecht uitkomt als het moment van reparatie zich daadwerkelijk aandient, zoals bijvoorbeeld een week voor je vakantietrip... met nog maar 3500km voor de boeg... die de pomp dan echt niet gaat halen...:wip::p

Dan kun je alles wel gaan vervangen, alles kan kapot. Ga er maar vanuit dat die waterpomp mits er geen rare dingen gebeuren 3 of 4 ton meegaat.
Jouw IS is qua waterpomp misschien een maandagmorgen monster? Een onbekend fenomeen in Japan trouwens.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Nou Dietrich, waterpompen die 3 ? 4 ton meegaan moet ik inderdaad nog tegenkomen. Als jij die ervaring mocht hebben opgedaan, dan steek ik mijn hand in het vuur dat niet de eerste waterpomp onder de kap zit. Ik rijd de afgelopen 37 jaar al Japanners en bij mij heeft maar ??n waterpomp de 150k weten te halen (Mitsubishi). De rest duidelijk daaronder (vanaf nieuw / 0km). Aangezien bij veel auto's de distributie los moet voor het vervangen van de waterpomp, wordt deze -zoals de TS ook aanhaalt- vaak preventief vervangen als de distributie wordt vernieuwd en de boel toch al los ligt. Kostentechnisch is dat dan de betere beslissing. Ikzelf hanteer het motto: don't fix it if it ain't broke. De GS300 heeft een ketting, dus van een 'preventief moment' is hier eigenlijk geen sprake. Dus laat ik de pomp ook zitten totdat ie de geest gaat geven. Maar ik hou er wel rekening mee dat ie een ton achter de kiezen heeft. Alles wat ie vanaf nu nog draait is mooi meegenomen. En dat is alles wat ik de TS wil meegeven.

Een dynamo kan nog eens tonnen meegaan (hoewel na 2 ton de lagers ook wel ver heen zijn). Een waterpomp, hoe Japans ook, haalt dat echt niet. Helaas...
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Die van mij heeft 170k gedraaid. Ik weet niet of de originele pomp er nog in zit, maar mogelijkerwijs zit hij er al 12 jaar en 170k in... Ik las dit weekend toevallig over een GS450h waarvan de pomp na 160k vast was gedraaid met als gevolg motorschade. Daarom lijkt het me persoonlijk goed om de relatief goedkope waterpomp preventief te vervangen gezien het te laat opmerken van falen ernstige gevolgen kan hebben. Om dezelfde reden wacht je bijvoorbeeld ook niet met het vervangen van multiriem en distributieriem totdat ze knappen...
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Een waterpomp loopt niet van het ene op het andere moment zomaar vast. Hij kondigt (normaal gesproken) vooraf zijn naderend overlijden aan door eerst herrie te gaan schoppen en te gaan lekken (vaak een typisch zoete geur) . Er zit nogal wat rondom de pomp wat meedraait: ook een spanrol, looprol en dynamo. Als je al wat loopgeluiden uit die hoek kunt waarnemen, heb je al de uitdaging om te bepalen welke van deze vier componenten de veroorzaker is.

Hoeveel Km's heb je er zelf al mee gereden dan?
 

henkyap

Actief
3 nov 2014
210
17
18
Andere reden is dat bij sommige auto's de waterpomp ook door de distributiesnaar wordt aangedreven. Na vernieuwing van de snaar komt er een andere spanning op de waterpomp waardoor hij kan gaan lekken. Vandaar ook het preventieve
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Een waterpomp loopt niet van het ene op het andere moment zomaar vast. Hij kondigt (normaal gesproken) vooraf zijn naderend overlijden aan door eerst herrie te gaan schoppen en te gaan lekken (vaak een typisch zoete geur) . Er zit nogal wat rondom de pomp wat meedraait: ook een spanrol, looprol en dynamo. Als je al wat loopgeluiden uit die hoek kunt waarnemen, heb je al de uitdaging om te bepalen welke van deze vier componenten de veroorzaker is.

Hoeveel Km's heb je er zelf al mee gereden dan?
Ik heb hem slechts sinds september. 10.000 mee gereden. Geen idee of de pomp al eens vervangen is..
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Andere reden is dat bij sommige auto's de waterpomp ook door de distributiesnaar wordt aangedreven. Na vernieuwing van de snaar komt er een andere spanning op de waterpomp waardoor hij kan gaan lekken. Vandaar ook het preventieve

Dat is ??n verklaring die je vaak hoort, maar niet helemaal de lading dekt: Het is niet zozeer de andere spanning (die als het goed is niet eens zoveel anders wordt als ie voorheen was), maar meer het feit dat de waterpomp spanningsloos (!) wordt door het afnemen van de (distributie)riem. Het lager en keerring in een al wat oudere pomp zijn ingelopen op de belasting van de poelie. Valt die belasting daarop weg door het afnemen van de (vaak distributie)riem, dan is het lager vaak niet meer vloeistofdicht en komt er een minieme hoeveelheid koelvloeistof in het lager terecht, waardoor de slijtage van dat lager vanaf dat moment in een een versnelling terechtkomt. Dus zelfs all??n maar de snaar afnemen en weer monteren zonder onderdelen te vervangen/vernieuwen kan in korte tijd een wat gevorderde pomp daarna al om zeep helpen. Alles in relatie tot de ouderdom van de pomp. Zo zal bij een pomp die minder km's achter de kiezen heeft, de uitwerking hiervan minder zijn.

Nu blijft bij de IS250/GS300 de distributie onaangeroerd om de 90k-intervallen, maar als de multiriem wordt vernieuwd, ontkom je er niet aan dat de pomp toch weer spanningsloos raakt... Bij mijn IS is de multiriem bij 90k vernieuwd. Bij m'n GS verwacht ik hetzelfde, maar weet ik 't niet zeker (had 'm toen nog niet). Vandaar dat de pomp in m'n IS bij 115k de geest gaf en ik er serieus rekening mee houd dat de pomp in m'n GS (nu 106k) hetzelfde lot wacht tussen nu en pakweg 20k... Zoniet: mooi meegenomen, en is dat meteen een indicatie dat zeer waarschijnlijk de multiriem nog nooit is vernieuwd...

Hetzelfde geldt ook voor de momenten waarop een dynamo, spanrol of spanner is vervangen geworden, want ook dan is de riem van de waterpomp af geweest.
 
Laatst bewerkt:

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Tsja...hoe omschrijf je het geluid van een lager-met-speling? Ikzelf ervaar het als een 'hol' loopgeluid. Alsof er een soort klankkast achter zit. Eigenlijk elk waarneembaar geluid dat van een lager afkomt, is een indicatie dat het moment van afscheid nabij is. Een goed lager hoor je in elk geval nooit boven het geluid van een draaiend blok uitkomen. Maar zoals gezegd: naast de waterpomp draaien ook een spanrol, looprol en dynamo mee (afgezien van natuurlijk de krukas). Die hebben allemaal lagers. Om te kunnen bepalen welk lager je hoort, moet je eigenlijk een stethoscoop(methode) inzetten. Je luistert dan met een stationair lopende motor per lager naar het geluid dat het produceert. Dat is geen ongevaarlijke klus. Dus weet wat je doet, of laat een pro dat doen! Maar het is wel de manier om een kapot lager te kunnen pinpointen.

Mocht je op iets anders uitkomen dan de waterpomp, zal je toch de riem moeten (laten) afnemen. Een oudere pomp doe je daar geen plezier mee. Doe dat dus met koude motor, blijf van je waterpomp af en ga niet uit nieuwsgierigheid een paar slagen aan de poelie geven om te voelen hoe ie nog loopt, want dan werk je juist het inlopen van koelwater in de hand... of... met 170k op de klok is geen enkel origineel onderdeel meer topfit en is dit misschien wel het uitgelezen moment om sowieso naast het defecte onderdeel ook kritisch te kijken naar de overige onderdelen en eventueel meteen mee te vervangen (incl. multiriem), zodat je de komende ton er geen omkijken meer naar hebt. Dat blijft helaas jouw persoonlijke afw?ging.
 
Laatst bewerkt:

tonnetje

Actief
26 okt 2012
286
7
0
bij de IS250 2006-2013 gingen ze meestal 70.000km mee meestal lekte hij dan uit het gaatje onderaan de pomp was een zwak punt zie usa forum
of dit bij een IS300H GS300H/450H ook zo is geen idee mischien verbeterd? :eyes:
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
614
93
Op zich zie ik eigenlijk geen reden om een waterpomp preventief bij een bepaalde kilometerstand te vervangen. Ik heb over een periode van 50 jaar diverse auto's gereden die ik vanaf nieuw meer dan 300.000 km heb gehad, en slechts een keer de noodzaak ervaren om een waterpomp te vervangen, en wel na slechts 35000 km. Geen van die auto's was een japanner, maar ik geloof niet dat japanse waterpompen allemaal slechter zijn dan franse, duitse of engelse...

Er zijn een drietal redenen waarom een waterpomp vervanging behoeft: corrosie waardoor de pompopbrengst sterk terug loopt, lagerslijtage of lekkage van de afdichting. Het eerste is het gevolg van onvoldoende onderhoud (slechte kwaliteit koelvloeistof of te lang in gebruik). De andere twee zijn inderdaad slijtage en in die gevallen zal een pomp mogelijk ooit vervangen moeten worden.

Het vervangen van een pomp is meestal een vrij eenvoudige klus, maar bij moderne auto's moeten meestal veel andere delen worden afgenomen alvorens je bij de pomp kunt. Het gevolg daarvan is dat er veel tijd in gaat zitten in het demonteren en daarna terug monteren van allerlei zaken en dat het arbeidsloon dus sterk oploopt. Om die reden kan ik me preventief vervangen wel voorstellen - als om de een of andere reden toch al allerlei delen moeten worden gedemonteerd zou je bij gevorderde kilometerstand inderdaad de pomp kunnen vervangen. Niet vanwege de mogelijk hogere bedrijfszekerheid, maar vanwege de lagere kosten....

Of een pomp nog in redelijke staat is, kan betrekkelijk eenvoudig tijdens een onderhoudsbeurt worden gecontroleerd.Bij het op druk brengen van het koelsysteem kan eventuele lekkage worden geconstateerd en met een stethoscoop kan het lagergeluid worden gehoord en beoordeeld. Als voorafgaand aan het vervangen van andere delen deze eenvoudige controles worden uitgevoerd en negatief uitvallen, is het uiteraard verstandig om ook de pomp te vervangen. Maar vervangen puur op kmbasis lijkt me wat overdreven.