Wax

ErwinCT

Hoort erbij
13 sep 2023
30
21
8
Waar ik benieuwd naar ben...welke wax gebruiken jullie .? Vooral voor bescherming van de lak.(ivm.aankomende winterperiode vooral) ? De auto staat onder bomen waar heel veel vogels in zitten....:(
En is er iets speciaals voor parelmoer witte lak ? Heb zelf wel (goede) ervaring met Meguiars maar ook Sonax schijnt tegenwoordig goed spul te hebben...
Ervaringen..? Hoor ik graag.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Ik gebruik deze op parelmoer witte lak:

Niet helemaal wax, maar een sealant, maar het blijft vrij lang zitten. Is wel heel makkelijk te verwerken, even inwrijven, 5 minuten wachten en uitpoetsen waarbij je geen kracht hoeft te zetten.
 

ErwinCT

Hoort erbij
13 sep 2023
30
21
8
Dat is ook zeker een interessante... Schijnt ook best goeie spullen te hebben die arme jongens maar nog nooit getest.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
251
147
43
Hallo Erwin, ik gebruik Autoglym Rapid Ceramic Spray. Is erg makkelijk aan te brengen, het resultaat is een spekgladde diepe glans en gaat minstens 3 maanden mee volgens de fabrikant, maar 1 keer per jaar aanbrengen is voor mij voldoende. Belangrijk is wel dat de lak goed schoon is en vrij van krasjes.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Ja als je echt voor het maximum wilt gaan qua bescherming én glans dan ontkom je niet aan een keramische coating. Het is wel meer werk maar met iets als Q2 CanCoat is je auto tot een jaar beschermd. Het is dan wel zaak dat om te zorgen dat de lak in een zo goed mogelijke conditie is voordat je de coating aanbrengt. Ik heb zelf mijn auto eerst gewassen en daarna met Monello klei de laatste verontreinigingen verwijderd. Je staat ervan te kijken hoeveel bruine troep er nog van je auto afkomt, zelfs al heb je hem net gewassen.

Het nadeel van zo'n keramische coating aanbrengen is dat de auto een tijdje niet mag rijden en niet nat mag worden. Als je geen garage hebt is vooral dat laatste een uitdaging.

Jarno
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Ja als je echt voor het maximum wilt gaan qua bescherming én glans dan ontkom je niet aan een keramische coating. Het is wel meer werk maar met iets als Q2 CanCoat is je auto tot een jaar beschermd. Het is dan wel zaak dat om te zorgen dat de lak in een zo goed mogelijke conditie is voordat je de coating aanbrengt. Ik heb zelf mijn auto eerst gewassen en daarna met Monello klei de laatste verontreinigingen verwijderd. Je staat ervan te kijken hoeveel bruine troep er nog van je auto afkomt, zelfs al heb je hem net gewassen.

Het nadeel van zo'n keramische coating aanbrengen is dat de auto een tijdje niet mag rijden en niet nat mag worden. Als je geen garage hebt is vooral dat laatste een uitdaging.

Jarno
Ja, en zeker in dit gedeelte van het jaar vrijwel niet te doen als je geen garage hebt. 's Nachts wordt de auto toch wel nat, ook al regent het niet. Ik wil het zelf ook nog altijd een keer, maar geen garage (en vooral ook geen zin om dat pokkewerk te gaan doen :p )
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Ja ik weet uit ervaring dat het een enorme klus is en zorgvuldige planning vraagt, maar het is te doen en voor de meeting wilde ik mijn auto natuurlijk in topconditie hebben. Oordeel zelf maar of dat is gelukt. :cool:
_DSC1864.jpg

Jarno
 
Laatst bewerkt:

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
59
19
8
Mijn CT slaapt buiten. Meestal na het wassen zet ik hem in de was (Pure 3X pasta wax, Chemical Guys) zonder te kleien. Voor kleien heb je echt de tijd en vooral het plezier nodig en dat mis ik weleens. En voor mij geen wasstraat dat is vergif voor de lak. Dan heb je dus echt meer dan een dag nodig om die kleine krasjes er uit gepolish te krijgen.
 

ErwinCT

Hoort erbij
13 sep 2023
30
21
8
Ja dat zie ik me ook niet snel doen...kleien..,de CT staat ook op een "openbare" (voor vergunningen) parkeerplaats ,voor klussen niet echt handig.Voor mij is een bescherming vooral voor vogelpoep (invreten) de belangrijkste reden.Maar wat betreft de wasstraat ...dat valt tegenwoordig wel mee toch.? Met de huidige borstels..Met de hand hoef je ook maar 1 korrel zand te hebben in je spons...
En ik heb het idee dat je de kleine krasjes met een witte auto minder snel ziet....
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
59
19
8
In 2013 had ik een zwarte auto, deze werd bij wijze van service bij een beurt door de wasstraat van dat bedrijf gewassen. Als ik thuis kwam en zetten de auto op oprit dan scheen de zon er onder een bepaalde hoek op, dat waren alleen maar fijne krasjes. Daar zag je zo helemaal niks van. Ik kan zo snel de foto niet vinden anders had ik ze erbij gezet. Een voorbeeld van wasstraatschade zie bijvoorbeeld op de achterkant van een lijnbus zeker als die donkere van kleur is en al een paar jaren ervaring heeft. Tweedehans bedrijfsauto's daar hebben vaak stickers op gezeten dat zie als ze er vanaf gehaal zijn. Onder die stickers wordt namelijk niet gewassen.:D. Door die krasje (wordt grof) wordt je voertuig ook nog eens sneller vuil. Het werkt eigenlijk averechts. Dat krijg je er wel weer uitgepoetst, maar kost veel werk.
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
Ik ben zelf groot fan van Soft99. Deze hebben echt fantastisch goede wax met een enorme stand tijd.
Deze heb je voor lichte en donkere kleuren. Ik heb ze beide. Die voor de donkere kleuren gebruik ik voor mijn dak.
Het is een harde wax. ( beetje kaarsvet achtig ) het is wat zwaarder poetsen dan de vloeibare waxen... maar de standtijd is ook een stuk langer !
Ik kan het je van harte adviseren !
 
  • Leuk
Waarderingen: Farah en Stefan O