Webasto in RX450H

MrFire

Nieuw hier
13 jan 2026
24
46
13
In de maandag door mij opgehaalde RX, blijkt een Webasto ingebouwd te zitten. De verkoper wist hier verder blijkbaar niets van... De auto is geïmporteerd uit Oostenrijk, daar lijkt het me ook meer zinvol dan hier.

Maar nu de vraag, is hier iemand bekend mee?
Kun je deze vanuit het menu van de auto aanzetten?
Of gaat dit met een soort van afstandbediening?

Zover ik de plekjes in de auto heb bekeken waar eventueel een knop zou kunnen zitten heb ik niets gevonden.

Alvast dank voor jullie input / hulp.

Ik weet niet wat ChatGPT voor definitie hangt aan “bijverwarming”, maar dit is gewoon een Thermo Top C standkachel die op benzine draait. Oftewel een 100% standkachel.

• Leuk
Waarderingen: Lexpeter
In de maandag door mij opgehaalde RX, blijkt een Webasto ingebouwd te zitten. De verkoper wist hier verder blijkbaar niets van... De auto is geïmporteerd uit Oostenrijk, daar lijkt het me ook meer zinvol dan hier.

Maar nu de vraag, is hier iemand bekend mee?
Kun je deze vanuit het menu van de auto aanzetten?
Of gaat dit met een soort van afstandbediening?

Zover ik de plekjes in de auto heb bekeken waar eventueel een knop zou kunnen zitten heb ik niets gevonden.

Alvast dank voor jullie input / hulp.
De handleiding geeft meerdere opties, maar de meest voor de hand liggende lijkt mij ‘via een app’ waarmee je van alles kunt instellen op afstand. Maar ik zou dan wel eerst even naar de kachel laten kijken of die misschien een onderhoudsbeurtje nodig heeft.

Even los van de functie die de kachel heeft, hij zit erin en als het mijn auto was zou ik hem laten onderhouden en werkend willen hebben, al was het maar om de veiligheid. En anders zou ik hem eruit laten halen. Ik zou niet met een brandstof verbruikend apparaat onder de motorkap rond willen rijden waarvan ik de werking en veiligheid niet kende..... ;)

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Veiligheid valt wel mee. Als dat ding door achterstallig onderhoud niet start, dan blokkeert hij. Er komt dus ook geen gevaarlijke onvolledige verbranding op gang en de standkachel zit nooit in het interieur gebouwd.

Er zitten in Nederland verscheidene Webasto reparateurs. Vaak is het een kwestie van nieuwe gloeibougie, brander en soms een uitlaatje.

Webasto werkt best goed, zou zeker langs gaan bij servicepunt om eea te laten checken en doet ie het goed, is deze misschien wel met app aan te sturen.
Ligt er niet ergens in een verborgen vakje of map autopapieren een kleine handzame afstandsbediening of is er een webastoklokje ingebouwd)?
De duurdere verwarmen soms ook koelsysteem om de motor op te warmen maar de versnellingsbak blijft koud, daar haal je dus weinig voordeel uit.
In de landen waar de winters extremer zijn, worden ze helemaal op maat gemaakt en kan je deze thuis ook nog electrisch laten verwarmen.
Bij vrachtwagens worden ze al jaren gebruikt en op diverse manieren ingezet, af fabriek vaak warmte via luchtroosters, soms onder de stoelen waar aan de voorzijde de luchtstroom komt, Meestal werken deze allemaal op diesel( ze hebben zat bij zich) en in het verleden ook nog wel eens op gas. Dat is bij winterdag niet handig want de flessen gaan altijd 's nachts leeg en sta je kleumend de koppeling van de flessen te wisselen.
Mocht men jouw standkachel werkend krijgen, met afstandsbediening, of misschien wel de app, dan is het raadzaam om hem min. 2 keer in het jaar een half uurtje vol open (HI) te laten draaien, ook in de zomer maar dan ff de ramen open. Brand het systeem goed schoon. SUCCES

• Leuk
Waarderingen: quattrootje