Weer een Lexus in Klokje Rond

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Alleen het amateuristische geknoei met de verlichting door een vorige eigenaar moest gerepareerd worden uiteindelijk!
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
410
148
43
goede auto, even de puntjes op de i. Groot licht en goede schoonmaakbeurt (ook wielkasten dus)
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Inderdaad, ik zou zeggen: als dat ding met die hoeveelheid vuil in de wielkasten nog geen roest vertoond, is dat een uitzondering op de regel dat Japanse auto's allemaal roesten (in tegenstelling tot mijn MX-5 die van suiker lijkt gemaakt)...
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Inderdaad, ik zou zeggen: als dat ding met die hoeveelheid vuil in de wielkasten nog geen roest vertoond, is dat een uitzondering op de regel dat Japanse auto's allemaal roesten (in tegenstelling tot mijn MX-5 die van suiker lijkt gemaakt)...
Huh?

Ik heb in mijn 16 jaar Japanners nog nóóit roest gehad, en ik ben van nature nooit een auto poetser geweest .. (alleen nu met de Lexus maak ik een uitzondering)
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
@Henri27 De Japanse auto's tot begin jaren 90 hadden roest als 1 van de grootste mankementen. Zo ook bijvoorbeeld de MX-5 van @D43m0n die misschien wel een perfect voorbeeld is.
Enerzijds valt die roest extra op omdat de techniek gewoon extreem lang werkend blijft (de auto wordt ouder voordat die afgeschreven wordt). Anderzijds omdat de roestbehandelingen ook gewoon minder goed was destijds.

Op één of andere manieren blijft deze gedachte bij veel mensen hangen en wordt verwacht dat de jongere japanse wagens deze problemen nog steeds hebbben.
Mijn IS200 heeft alléén last van roest, achteraan de dorpels. Krijg wel eens de opmerking: Sja, Japanners he. Maar technisch zal die vast wel goed zijn.
En dan denk ik: Oké, bedankt, daaaaaggg :D
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
@Henri27 De Japanse auto's tot begin jaren 90 hadden roest als 1 van de grootste mankementen.
Aha, zou dat het zijn.

M'n eerste Toyota (Carina E) was van '92
Destijds zo'n 13 jaar oud.
Daarna steeds ingeruild voor een jonger exemplaar.

Gemiddeld rij ik in auto's die tussen de 8 en 12 jaar oud zijn. (Alhoewel m'n voorlaatste 17 jaar was, en zonder enige roest)
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Dan zit je volgens mij precies na dat 'omslagpunt'. :)
Dan heb je én geen roest, én technisch een super goeie auto! En nu met Lexus ook nog eens extra lekker rijdend en mooi :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Roesten is tegenwoordig bij bijna geen enkele auto nog een probleem, tenzij de constructeur bij het ontwerp geblunderd heeft. De belangrijkste redenen daarvoor zijn minder roestgevoelige staalsoorten, kit tussen carosseriedelen dat kan worden doorgelast zodat er geen naden "openstaan", extra kunststofafdichtingen in de spatborden die ophoping van drek in "dode hoeken" voorkomen en betere lakbehandelingen die zelfs als de voorkant van de auto geheel "gestraalt" is door opspattend steenslag en de kleurlak op tientallen plaatsen is verdwenen nog keurig beschermd wordt door de daaronder aangebrachte primer.

Regelmatig wassen met veel water helpt zeker ook, met name in de tijd dat er veel wordt gepekeld of wanneer de auto buiten staat aan de kust - op den duur is niets bestand tegen de zilte zeewind.

Vliegroest zie je echter nog regelmatig op de remschijven (het blijft gietijzer) als je de auto na het wassen niet meteen daarna gaat rijden, maar een keer remmen poetst die remschijven weer prima schoon.

Opvallend is dat de antiroestbehandelingen die destijds in de 80- en 90-er jaren veel werden toegepast (Tectyl ML etc) inmiddels volledig zijn verdwenen - auto's zonder antiroestbehandeling van de afgelopen 30 jaar roesten nauwelijks meer en veel minder dan de destijds gebouwde auto's die een extra nabehandeling kregen.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Het galvaniseren van grote delen van de carrosserie en toepassen van materialen zoals aluminium (motorkap) helpt ook.......
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
410
148
43
Er zijn nog steeds merken (ook de grote bekenden) waar toch nog wel eens iets mis gaat in de constructie waardoor er pas na jaren ( want dan komt vijand roest pas) word geconstateerd dat bepaalde delen zijn gaan roesten of doorroesten van binnenuit. Aan de onderzijde vallen toch ook vele merken door de mand. Weet van mazda dat er af fabriek wel behandelingen zijn die dit moeten tegengaan en voor de scandinavische landen word dit deels gedaan. Maar weet dat in die landen nog steeds op wens van de klant auto's behandeld worden met roestwerend spul.
 

AlexanderC

Nieuw hier
23 mei 2018
14
25
13
ah ha, mijn auto is gespot.
Ik kan jullie verzekeren dat ik het een heel leuk uitje vond.
De punten die zijn gevonden ben ik 1 voor 1 aan het opknappen. Volgende week zijn de pakkingen van de kleppendeksels aan de beurt. Was ik al voor naar de garage geweest maar de levering duurde 7 werkdagen.......
Dat is echt wel een nadeel van een dergelijke auto. Onderdelen zijn schaars en duur en met de opklimmende leeftijd wordt het er niet beter op.

en nog een speciaal bedankje aan Anton uit Dongen. Zonder hem was deze auto op de sloop beland dan wel aan een andere sukkel verkocht.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Leuk! Mooi dat je die wagen zo op de weg houdt!
Onderdelen zijn bij Lexus vaak een probleem ook omdat er hier in NL geen markt voor tweedehands onderdelen is ontstaan. De wagens zijn gewoon te zeldzaam...

Daarom des te beter dat een liefhebber ze een beetje TLC geeft.

Welkom hier, trouwens....
 

AlexanderC

Nieuw hier
23 mei 2018
14
25
13
dank je wel Frank.
Mijn account bestaat al twee jaar maar ik doe ben niet zo actief alhier. Ik ben wel heel actief in het zoeken naar onderdelen voor mijn lexus trouwens. Want er is altijd wel iets kapot. En Anton helaas is er mee gestopt.
en zoals ook al uit de review bleek, deze auto had last van achterstallig onderhoud. Maar nu dus niet meer.

Ik zit te dubben voor de schokbrekers. Ik heb het geld wel maar de noodzaak nog niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

AlexanderC

Nieuw hier
23 mei 2018
14
25
13
en over de onderdelen:
Ik heb voornamelijk slechte ervaringen met eBay. Duur en de kwaliteit van de gebruikte onderdelen laat te wensen over.
Ik probeer nu zelf nieuwe onderdelen aan te schaffen via paralelle japanse import. Ook duur maar nog niet steeds niet zo duur als aanbellen bij Louwman.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
Voor mijn GS uit 2002 liet ik soms onderdelen uit de VS overkomen. Onder andere de schokbrekers (die uit Japan, via de Oostkust naar de westkust werden vervoerd om daarna bij mij aan te komen). Zo heb ik ook degene van de voorwiel ophanging relatief goedkoop weten te bemachtigen. En de garage op de hoek had geen moeite om de onderdelen te vervangen. Men vond het een leuke auto om aan te sleutelen.